Page 17 of 18
Posted: Fri Jul 07, 2006 18:25
by Moghedien
Haha

Fin utvikling fra Gandalv/Tom Bombadil til høna/egget.
Jeg tror nok at Tom og egget kom først..
Posted: Sat Jul 08, 2006 19:08
by Loki
Kjetil wrote:Egget. En nestenhøne og en nestenhane, kan legge et høneegg. Ei høne kan ikke komme ut av et nestenhøneegg.
Det er jo berre ein påstand du har tatt ut av ingenting. Eg kan like så godt sei at "kun ei 100% høne befrukta av ein 100% hane kan legge eit høneegg", og så er me tilbake til steg 1.

Posted: Sat Jul 08, 2006 19:15
by stefan_hoy
Loki wrote:Kjetil wrote:Egget. En nestenhøne og en nestenhane, kan legge et høneegg. Ei høne kan ikke komme ut av et nestenhøneegg.
Det er jo berre ein påstand du har tatt ut av ingenting. Eg kan like så godt sei at "kun ei 100% høne befrukta av ein 100% hane kan legge eit høneegg", og så er me tilbake til steg 1.

Alle dyrearter er jo i konstant utvikling, selv om det genetiske materialet endres veldig tregt, som oftest. Ei "førhøne" og en "førhane" som lagde dagens høne/hane må ha vært svært lik sitt avkom tror jeg.
Tror ikke kun 100% høner og haner kan legge et 100% høneegg. Det ville hindret all evolusjon som hønen/hanen har opparbeidet seg gjennom sitt livsløp.
Posted: Sat Jul 08, 2006 20:16
by Lieungh
Argh! Det handler ikke om livsløp: Det er arvematerialet som bestemmer potensialet for eventuelle egenskaper til et individ, dermed også hvorvidt dette individet er eller ikke er en skikkelig høne. Det må vel være en mutasjon som gjorde at en nesten-høne tilfeldigvis la et hønseegg. Derfor tror jeg at egget kom først. Savvy?
Posted: Sat Jul 08, 2006 21:22
by Sauegjeteren
Tror dere Tom Bombadil var ett egg`?
Posted: Sat Jul 08, 2006 21:25
by Lieungh
Ikke jeg, i det minste. Diskusjonen tok en tur på jordet... Jeg vet ikke helt hva jeg tror, men etter det jeg har fått av bevis vil min konklusjon falle på at Tom antageligvis er den eldste.
Posted: Sat Jul 08, 2006 21:30
by Sauegjeteren
Neinei, det kan jo være at Tolkien var livlig opptatt av filosofispørsmål. Derfor vil han ha en som kan ha hørt treet falle i skogen uten å faktisk være der, men som også kan være usikker på om han vet hva som kom først. Tom husker vel ikke da han var en liten fjørkledd sak som kom ut av egget lagt av ingenting? Da var han en liten mini-Tom som senere vokste opp og ut av de lånte fjærene sine. Fjærene fikk da den første høna. Og senere fant han ei lekker rype som han rippet og sto igjen med Marigull.
Sannsynlig, ikke sant`?
Posted: Sun Jul 09, 2006 13:49
by Kjetil
Loki wrote:Kjetil wrote:Egget. En nestenhøne og en nestenhane, kan legge et høneegg. Ei høne kan ikke komme ut av et nestenhøneegg.
Det er jo berre ein påstand du har tatt ut av ingenting. Eg kan like så godt sei at "kun ei 100% høne befrukta av ein 100% hane kan legge eit høneegg", og så er me tilbake til steg 1.

Nei nei, det er ikke en påstand. Er fakta. Som Stefan senere sier, genene forander seg ikke når høna er høne, den forandrer seg hver gang to individer spleiser DNA i form av heftig hønepulings.
Posted: Sun Jul 09, 2006 14:55
by Loki
Ja, men det er høna inne i egget som i så fall er den fyrste høna, egget den ligg inne i treng ikkje vere identisk med hønseegg av den grunn, vel? Så du kan der tolkest til å argumentere for at høna er fyrst.
Posted: Sun Jul 09, 2006 15:18
by Kjetil
Eh, høna som ligger inni egget er jo en del av egget. Det heter ikke Eggeskall med høne inni. Det heter egg.
Posted: Sun Jul 09, 2006 22:53
by Loki
Nettopp. Høna er ein del av egget. Egget er ikkje ein del av høna. Argumentasjonen din bygde på at høna var den originale genkombinasjonen for høne. Egget er ikkje ein del av høna, og ingenting tilseier vel at høna, som som du seier er ein del av egget, ikkje kan vere fullstendig høne sjølv om den ligg i eit berre veldig nesten-høneegg?
Posted: Mon Jul 10, 2006 14:36
by Kjetil
Har problemer med å forstå hvordan du kan mene at ikke egget er en del av høna. Egget er høna. Egget er høne med skall rundt. Egget har ikke et eget DNA, det har det samme DNAet som høna. Med andre ord, det første egget er lik den første høna.
Et veldig nesten-høneegg, blir et veldig nesten-høne. Et hønseegg blir ei høne.
Posted: Mon Jul 10, 2006 14:41
by Lieungh
Akkurat det der kan vel bestemmes ganske raskt ved å spørre en fagperson som faktisk har greie på detta med arv osv. Men hvis vi omformulerer høne/egg-spørsmålet til "hva kom først - høna eller kyllingen (i egget)?" så blir selve egget irrelevant, og vi har den egentlige diskusjonen (mener jeg) - hvor konklusjonen må bli at kyllingen (egget, whatever) kom først.
Posted: Mon Jul 10, 2006 14:45
by Kjetil
Egget og kyllingen i egget blir akkurat det samme. Er nok ikke der problemet ligger lille pike.
Posted: Mon Jul 10, 2006 15:00
by Lieungh
Kjetil wrote:Egget og kyllingen i egget blir akkurat det samme. Er nok ikke der problemet ligger lille pike.
Ikke nødvendigvis. Hvis en nesten-høne legger mange egg (nesten-høne-egg), og ni av de ti eggene har nesten-høner i seg mens det siste har en høne/kylling i seg vil ikke selve eggeskallet og "kyllingewn i egget" bli det samme. Men egget(eggeskallet) er irrelevant uansett.
Kyllingen kom før høna.