Den Mørke Materien

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Hehe... Jeg har lest bøkene tre ganger hver. Anbefaler å lese dem flere ganger... Man skjønner mer og mer og den blir bare mer og mer spennende. Forfatteren vurderte å skrive en bok 4 men kom aldri så langt. Og det er ikke bare bok 1 som har flere navn:

Bok 1:Nordlys/Det gyldne kompasset
Bok 2:Den skarpe eggen/Den skarpeste kniven
Bok 3:Det gylne kompasset

Jeg syns serien er KJEMPEbra og skal snart lese den på nytt.
Absolutt å anbefale for gud og hver mann!
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Jeg leste serien en gang, men jeg ble skikkelig sur da den sluttet :x Det ble tåpelig, man holder ikke på sånn når man er tretten-fjorten! Jeg hadde tenkt å lese den igjen, men siden bok 1 er lånt bort i snart to år nå, så har jeg liksom glemt den litt... Men boken var kjempe bra, og jeg skal nok lese den igjen engang :P 8)
. . .
Katten
Mørkefrende
Mørkefrende
Posts: 64
Joined: Wed Jan 18, 2006 18:21
Location: Lier

Post by Katten »

Jeg har også lest serien, den er utrolig bra, en av de beste jeg har lest. Ikke lenge siden jeg leste den for andre gang, og fikk med meg mye mer av handlinga da.
Nynaeve
Asha’man
Asha’man
Posts: 287
Joined: Wed Mar 08, 2006 23:38
Location: Saltdal

Post by Nynaeve »

Har lest serien, og synes den er super. Om enn en litt trist slutt, da...
Den er litt tøff den teorien som blir formidlet gjennom boka. Den med flere verdener side om side...
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Den teorien er ikke mye ny da. Vi har den blant annet i WoT. Og sikkert flere andre fantasy, og helt sikkert i mye Sci-fi. Og det er sikkert noen forskere o.l. som har sagt noe slik. Men dog, jeg vet ikke om noen serier som har beskrevet det så grundig.

jeg så klager på hvor modent de oppførte seg her.Det er jo egentlig kjempebra skrevet.

Men når det er sagt så er det en kjempebra serie. Bra skrevet, fin handling o.s.v. Spessielt med Mary og mulafene er artigt, bra. Og når ungene kommer tilbake der, fulle av straf. KONGE.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Dette er litt off topic (eller PV, husker ikke hva dere kom fram til på forrige diskusjon :wink: ), det kan jeg si med en gang. Boka har samme forfatter, i alle fall! (ville ikke lage ny tråd).

Poenget: Pullmann har gitt ut en ny bok ganske nylig; starten i en serie kalt Sally & Jim. Handlingen utspiller seg i 1872 i London. Det virker som en krimbok så langt, med et lite snev av usannsynlighet. Førsteinntrykket er bra, men siden jeg begynnte i går, har jeg ikke kommet så langt. Noen av dere som har lest den, eller holder på? Boka heter "Rubinen i røyken".

(må bare si at en sekretær i boka er en frimurer; "...frimurerseglet i det solide gullkjedet over den digre vommen glinset..." Er ikke vesentlig, men ettersom det var en tråd om frimurere her...)
. . .
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg også ble litt overrasket over hvor inntens kjærligheten mellom de to barna er=S det er litt skummelt... Men så har de jo hvert gjennom veldig mye da! Og begge er jo ganske spesielle. Men jeg skulle virkelig ønske at det hadde kommet en bok fire hvor de hadde kommet sammen og funnet en løsning på problemene sine. De er jo så unge!!
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Ja, bok fire ønsker jeg meg også... Jeg ble lei meg da boken sluttet; jeg savnet karakterene :cry: Jeg følte at jeg liksom hadde blitt litt kjent med dem...
. . .
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Nei, de har gjort det de skulle og det at de skiltes slik var jo noe av det som var bra med det. Så jeg tror ærlig talt ikke en 4. bok hadde gjort seg.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

En fjerde bok hvor de vandret dydige og kyske rundt i en blomstereng, hånd i hånd, med fuglesang og sommerdufter i lufta, mens alle problemene deres på magisk vis løste seg rundt dem, tror jeg ville vært ustyrtelig kjedelig, selv om den bare hadde vært på en halv side. :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Falya
Hengiven
Hengiven
Posts: 148
Joined: Mon Apr 03, 2006 17:40
Location: Asker

Post by Falya »

Til alle deres som har lest "Den mørke materien", Pullman har gitt ut en ny bok som skal være føste bok i en langere serie. Den heter "Rubinen i Røyken" har lest den og den er til å anbefale, gleder meg til neste bok som kommer :D
Falya daughter of Rembold
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Skrev tidligere at jeg har lest den selv. Egentlig så er den ganske gammel, men har nylig blitt oversatt...
. . .
Falya
Hengiven
Hengiven
Posts: 148
Joined: Mon Apr 03, 2006 17:40
Location: Asker

Post by Falya »

Jepp jeg vet, men det var mere info slik at andre som ikke hadde hørt om den kunne lese. :)
Falya daughter of Rembold
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Kjempefin bok, anbefales veldig! Bare positivt å rose den.
. . .
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg tror det var av mangel av nytt og skrive om, og faren for at boka ble kjedelig var derfor Pullman lot være og skrive en fjerde bok... Og det er jo forsåvidt riktig.. Noe av det brae med bøkene er at de faktisk måtte dra fra hverandre... For de som ikke vet det er det også skrevet en liten ekstra bok som heter Lyra's Oxford, men den tror jeg bare er på engelsk. Baare en liten ekstra hisorie om Lyra, og et stort kart over Oxford... Ganske bra for de spesielt interesserte...
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Post Reply