Page 3 of 5

Posted: Sun Apr 09, 2006 13:17
by Shallis
Hehe... Jeg har lest bøkene tre ganger hver. Anbefaler å lese dem flere ganger... Man skjønner mer og mer og den blir bare mer og mer spennende. Forfatteren vurderte å skrive en bok 4 men kom aldri så langt. Og det er ikke bare bok 1 som har flere navn:

Bok 1:Nordlys/Det gyldne kompasset
Bok 2:Den skarpe eggen/Den skarpeste kniven
Bok 3:Det gylne kompasset

Jeg syns serien er KJEMPEbra og skal snart lese den på nytt.
Absolutt å anbefale for gud og hver mann!

Posted: Mon Apr 10, 2006 17:05
by Moiraine Sedai
Jeg leste serien en gang, men jeg ble skikkelig sur da den sluttet :x Det ble tåpelig, man holder ikke på sånn når man er tretten-fjorten! Jeg hadde tenkt å lese den igjen, men siden bok 1 er lånt bort i snart to år nå, så har jeg liksom glemt den litt... Men boken var kjempe bra, og jeg skal nok lese den igjen engang :P 8)

Posted: Tue Apr 11, 2006 6:00
by Katten
Jeg har også lest serien, den er utrolig bra, en av de beste jeg har lest. Ikke lenge siden jeg leste den for andre gang, og fikk med meg mye mer av handlinga da.

Posted: Tue Apr 11, 2006 16:20
by Nynaeve
Har lest serien, og synes den er super. Om enn en litt trist slutt, da...
Den er litt tøff den teorien som blir formidlet gjennom boka. Den med flere verdener side om side...

Posted: Tue Apr 11, 2006 16:37
by Sauegjeteren
Den teorien er ikke mye ny da. Vi har den blant annet i WoT. Og sikkert flere andre fantasy, og helt sikkert i mye Sci-fi. Og det er sikkert noen forskere o.l. som har sagt noe slik. Men dog, jeg vet ikke om noen serier som har beskrevet det så grundig.

jeg så klager på hvor modent de oppførte seg her.Det er jo egentlig kjempebra skrevet.

Men når det er sagt så er det en kjempebra serie. Bra skrevet, fin handling o.s.v. Spessielt med Mary og mulafene er artigt, bra. Og når ungene kommer tilbake der, fulle av straf. KONGE.

Posted: Wed Apr 12, 2006 18:21
by Moiraine Sedai
Dette er litt off topic (eller PV, husker ikke hva dere kom fram til på forrige diskusjon :wink: ), det kan jeg si med en gang. Boka har samme forfatter, i alle fall! (ville ikke lage ny tråd).

Poenget: Pullmann har gitt ut en ny bok ganske nylig; starten i en serie kalt Sally & Jim. Handlingen utspiller seg i 1872 i London. Det virker som en krimbok så langt, med et lite snev av usannsynlighet. Førsteinntrykket er bra, men siden jeg begynnte i går, har jeg ikke kommet så langt. Noen av dere som har lest den, eller holder på? Boka heter "Rubinen i røyken".

(må bare si at en sekretær i boka er en frimurer; "...frimurerseglet i det solide gullkjedet over den digre vommen glinset..." Er ikke vesentlig, men ettersom det var en tråd om frimurere her...)

Posted: Thu Apr 13, 2006 12:48
by Shallis
Jeg også ble litt overrasket over hvor inntens kjærligheten mellom de to barna er=S det er litt skummelt... Men så har de jo hvert gjennom veldig mye da! Og begge er jo ganske spesielle. Men jeg skulle virkelig ønske at det hadde kommet en bok fire hvor de hadde kommet sammen og funnet en løsning på problemene sine. De er jo så unge!!

Posted: Thu Apr 13, 2006 12:52
by Moiraine Sedai
Ja, bok fire ønsker jeg meg også... Jeg ble lei meg da boken sluttet; jeg savnet karakterene :cry: Jeg følte at jeg liksom hadde blitt litt kjent med dem...

Posted: Thu Apr 13, 2006 14:18
by Sauegjeteren
Nei, de har gjort det de skulle og det at de skiltes slik var jo noe av det som var bra med det. Så jeg tror ærlig talt ikke en 4. bok hadde gjort seg.

Posted: Tue Apr 18, 2006 11:10
by Terje
En fjerde bok hvor de vandret dydige og kyske rundt i en blomstereng, hånd i hånd, med fuglesang og sommerdufter i lufta, mens alle problemene deres på magisk vis løste seg rundt dem, tror jeg ville vært ustyrtelig kjedelig, selv om den bare hadde vært på en halv side. :P

Posted: Fri Apr 28, 2006 16:15
by Falya
Til alle deres som har lest "Den mørke materien", Pullman har gitt ut en ny bok som skal være føste bok i en langere serie. Den heter "Rubinen i Røyken" har lest den og den er til å anbefale, gleder meg til neste bok som kommer :D

Posted: Fri Apr 28, 2006 16:23
by Moiraine Sedai
Skrev tidligere at jeg har lest den selv. Egentlig så er den ganske gammel, men har nylig blitt oversatt...

Posted: Fri Apr 28, 2006 17:01
by Falya
Jepp jeg vet, men det var mere info slik at andre som ikke hadde hørt om den kunne lese. :)

Posted: Fri Apr 28, 2006 20:43
by Moiraine Sedai
Kjempefin bok, anbefales veldig! Bare positivt å rose den.

Posted: Sun May 14, 2006 18:39
by Shallis
Jeg tror det var av mangel av nytt og skrive om, og faren for at boka ble kjedelig var derfor Pullman lot være og skrive en fjerde bok... Og det er jo forsåvidt riktig.. Noe av det brae med bøkene er at de faktisk måtte dra fra hverandre... For de som ikke vet det er det også skrevet en liten ekstra bok som heter Lyra's Oxford, men den tror jeg bare er på engelsk. Baare en liten ekstra hisorie om Lyra, og et stort kart over Oxford... Ganske bra for de spesielt interesserte...