TWoT quiz-tråd - Plottavsløringar i spoiler.
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
hmm... greit, var den litt vanskelig???
svar: han var den mørkefrenden som truet mat og Rand på deres vei fra hvitebro til Caemelyn.
nytt spørsmål: hvilke kjente helter er bundet av hornet(som vi har hørt om i alle fall)
svar: han var den mørkefrenden som truet mat og Rand på deres vei fra hvitebro til Caemelyn.
nytt spørsmål: hvilke kjente helter er bundet av hornet(som vi har hørt om i alle fall)
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Selv kom jeg på Bitgitte, Gaidal og Arthur...
Ifølge encyclopaedia WoT:
Amaresu, Arthur Hawkwing, Birgitte Silwerbow, Blaes of Matuchin, Buad of Albhain, Calian the Chooser, Gaidal Cain, Lian, Mikel of the Pure Heart, Otarin, Paedrig the peacemaker, Rogosh Eagle-eye/Rogosh of Talmour, Shivian the Hunter
Neste spørsmål:
Hvem skrev teksten(profetien) på veggen i fengslet (i Shienar) hvor Padan Fain satt?
Ifølge encyclopaedia WoT:
Amaresu, Arthur Hawkwing, Birgitte Silwerbow, Blaes of Matuchin, Buad of Albhain, Calian the Chooser, Gaidal Cain, Lian, Mikel of the Pure Heart, Otarin, Paedrig the peacemaker, Rogosh Eagle-eye/Rogosh of Talmour, Shivian the Hunter
Neste spørsmål:
Hvem skrev teksten(profetien) på veggen i fengslet (i Shienar) hvor Padan Fain satt?
Verin meinte det var ein utdanna mørkefrende, eller kanskje ein myrdraal.
Spørsmål:
Kva ulike grupper har lov til å gå inn i Ødelandet Aiel, og kvifor?
(Deler av svaret er spoiler for tSR/tFoH)
PS. Faile: Ikkje at det var vanskeleg, men eg følte nokon andre kunne svare... Me møter forresten Paitr ein gong til, i LoC:
Spørsmål:
Kva ulike grupper har lov til å gå inn i Ødelandet Aiel, og kvifor?
(Deler av svaret er spoiler for tSR/tFoH)
PS. Faile: Ikkje at det var vanskeleg, men eg følte nokon andre kunne svare... Me møter forresten Paitr ein gong til, i LoC:
Spoiler
Paitr Conel, frå Sheran Marked. Besøkte Morgase i Amador, og ville hjelpe ho med å rømme. Truleg ein av dei få verkelege mørkefrendene Kvitekappene har fått tak i....
Det var en myrddraal ja.
hmm, ingen bøker her nå men kan jo prøve:
Tinkers kan reise dit
Ellers kan vel peddlers reise rundt der bare de holder seg til "handels veier".
Men folk fra Cairhien blir vel ikke så godt mottatt
hmm, ingen bøker her nå men kan jo prøve:
Tinkers kan reise dit
Spoiler
de var jo opprinnelig av samme folk som aielene, men valgte å fortsette å følge the Way of the Leaf. Derfor så får de reise i fred og aielene unngår dem. Men dette ble vel såvidt nevnt i tEotW?
Men folk fra Cairhien blir vel ikke så godt mottatt
Og barder (gleemen) kan kome inn. Når det gjeld Kjeleflikkarar (Tinkers):
Din tur!
Spoiler
Det vart ikkje nevnt i EotW at aielane og Kjeleflikkarane stammer frå dei same personane. Dei fleste aielar såg vel og på Kjeleflikkarane som villfarne, og ville ikkje ha nokon ting med dei å gjere. Det var stort sett vonde følelsar mellom dei.
først en kommentar til forrige
Hmm... nytt spørsmål ja... har ikke bøker så det blir litt enklere spørsmål...
Hvem skapte trollokene og eventuelt myrddraalene?
Ekstraspørsmål:
Nevn noen ting som gjør myrddraaler spesielle og hvordan
Spoiler
ja du har rett, jeg gjorde meg kansje ikke tydelig nok da jeg refererte til tEotW... Det var det med at de sa at de fikk reise i fred, men at aielene aldri tok kontakt. De visste ikke hvorfor, men hadde vel sine mistanker om at de hadde den legendariske sangen. Men det som var spesielt da var at en døende aiel hadde snakket til dem
Hvem skapte trollokene og eventuelt myrddraalene?
Ekstraspørsmål:
Nevn noen ting som gjør myrddraaler spesielle og hvordan
Spoiler
Shaidar Haran skiller seg fra dem
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Aginor skapte Trollokene. Myrdraalene er barn av Trolloker, som det har "skjedd noe feil med". En slags byttinger. 
Myrdraaler er delvis ikke i denne verden - det er derfor de ikke lar seg påvirke av f.eks. vind. Videre blir alle som ser Myrdraalenes øyeløse ansikter grepet av frykt. Til slutt kan det nevnes at de visstnok kan "ri på skygger", som det heter.
Hva slags Skyggeyngel kan vi mest sannsyneligvis se på omslaget til TEotW?
Myrdraaler er delvis ikke i denne verden - det er derfor de ikke lar seg påvirke av f.eks. vind. Videre blir alle som ser Myrdraalenes øyeløse ansikter grepet av frykt. Til slutt kan det nevnes at de visstnok kan "ri på skygger", som det heter.
Hva slags Skyggeyngel kan vi mest sannsyneligvis se på omslaget til TEotW?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Svar:
Grå Menn er leigemordarar frå Skuggen. Det er menn (eller i sjeldne tilfelle kvinner*) som har gitt sjela si fullstendig til den Mørkaste. Ikkje berre sverga ei ed, men verkeleg gitt bort sjela si. Dette gjer at dei ser so vanlege ut, at ein som oftast ikkje legg merke til dei i det heile, med mindre in verkeleg konsentrerer seg. Det er det som gjer dei til so gode leigemordarar.
*Visstnok fordi få kvinner er so dumme at dei vil betale ein slik pris...
Spørsmål:
Kva heitte den fyrste dronninga av Andor og kven var ho gift med (navn, stilling og siste "oppdrag")?
Grå Menn er leigemordarar frå Skuggen. Det er menn (eller i sjeldne tilfelle kvinner*) som har gitt sjela si fullstendig til den Mørkaste. Ikkje berre sverga ei ed, men verkeleg gitt bort sjela si. Dette gjer at dei ser so vanlege ut, at ein som oftast ikkje legg merke til dei i det heile, med mindre in verkeleg konsentrerer seg. Det er det som gjer dei til so gode leigemordarar.
*Visstnok fordi få kvinner er so dumme at dei vil betale ein slik pris...
Spørsmål:
Kva heitte den fyrste dronninga av Andor og kven var ho gift med (navn, stilling og siste "oppdrag")?
den første dronningen av Andor het Ishara Maravaile, hun var gift med Souran Maravaile, som var Artur Hawkwings beste general. er ikke helt sikker på hva hans siste oppdrag var, men lurer på om det var den siste beleiringen av Tar Valon eller no...
hvis det er godkjent så er neste spørsmål:
hvem er/var Deane Aryman, og hva har denne personen gjort?
hvis det er godkjent så er neste spørsmål:
hvem er/var Deane Aryman, og hva har denne personen gjort?
Føler eg svarer på litt mange spørsmål, men sidan ingen andre svarer...
Deane Aryman var Amyrlin, opphøga frå den Blå Ajah (og fødd i Salidar). Ho var den fyrste Amyrlinen etter Bonwhin, og redda Tårnet etter at Bonwhin nesten øydela det.
Nytt spørsmål:
Kva Fortapt har eit namn som tyder Destroyer of Hope? Vert vel Håpets Øydeleggjar på norsk, men eg har ikkje sett nokon oversetjing...
Deane Aryman var Amyrlin, opphøga frå den Blå Ajah (og fødd i Salidar). Ho var den fyrste Amyrlinen etter Bonwhin, og redda Tårnet etter at Bonwhin nesten øydela det.
Nytt spørsmål:
Kva Fortapt har eit namn som tyder Destroyer of Hope? Vert vel Håpets Øydeleggjar på norsk, men eg har ikkje sett nokon oversetjing...
hmm.. tror det oversettes til Håpets Sviker, og hvis det er det samme, så er det Ishamael. litt rart egentlig, de Fortapte tenker jo faktisk på hverandre med de navna folk som hatet dem gav dem, og ikke sine egne navn. nevnes bla at Ishamael har glemt sitt eget navn..
Edit: hmm.. ikke riktig svar nei
Edit: hmm.. ikke riktig svar nei
Last edited by Faile on Wed Nov 23, 2005 20:52, edited 1 time in total.
Er klar over at Ishamael betyr Håpets Svikar, men det er ikkje den same... So de andre, ikkje svar på Faile sitt spørsmål før me har fått rett svar på mitt.
Når det gjeld namna deira, so var dei "given in scorn, taken in pride". Lanfear valgte forresten sitt eige namn, men ho var den einaste som gjorde det.
Når det gjeld namna deira, so var dei "given in scorn, taken in pride". Lanfear valgte forresten sitt eige namn, men ho var den einaste som gjorde det.