Norsk eller Engelsk?

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Leser du på norsk eller engelsk?

Engelsk
16
27%
Norsk
24
41%
Begge
19
32%

Total votes: 59

Morten
Oversetter
Oversetter

Post by Morten »

Terje wrote:Men uansett. Jeg har nå kommet et par kapitler inn i Verdens Øye, og i den forbindelse er det et par ting som irriterer meg. Det er dog bare en ting jeg kan komme på her og nå: "nations" er oversatt til "stammer"! Greit nok, i enkelte sammenhenger kunne det nok vært riktig - som når Indian Nations oversettes til indianerstammene - men her synes jeg ikke det går. Her er i alle fall mine konnotasjoner til ordet "nations" mer knytta til "nasjoner" (nja, ikke i den strengeste definisjonen, men i en mer folkelig mening går det jo an), "riker", eller "land". Eller noe i den gata. Men det blir etter min mening fullstendig på jordet å påstå at "stammene samlet seg endelig mot Aielene" eller hva det nå er det er Tam sier i Vestskog...
Jeg er enig med deg i at "stammer" er et uheldig valg i denne sammenhengen. I det hele tatt er det en del rusk og rask i den første boka. Det har nok flere grunner -- nå vil jeg nødig henge ut noen, men dels har det nok en sammenheng med at oversetteren ikke var oversetter, så å si, men forfatter, og det at man er en god forfatter er ikke nødvendigvis ensbetydende med at man er en god oversetter. En annen grunn var antakelig at vedkommende ikke hadde lest noe videre i serien, og derfor ikke alltid visste nok om betydningen av navn og begreper til å velge riktig oversettelse. For det tredje ble boka oversatt i 95-96, og da var Internett ennå i sin barndom! (Som tida flyr...) Den gangen var det ikke på langt nær så mange Jordan-relaterte nettressurser tilgjengelige som det er nå, og som jeg bruker ganske flittig når jeg oversetter Jordan (navnelister, forklaringer av begreper, sammendrag, teorisamlinger, lister over feil osv.). Det kan være andre årsaker også.
I tillegg virker det som om alle norske oversettere er medlemmer av Rigsmaalsforbundet - eller eventuelt er bergensere. Hvor er femininum og a-endingene? Nesten så jeg blir motivert til å bli millionær og donere alle pengene mine til Samlaget, slik at de kan gi ut fantasy på nynorsk - selv om jeg er brennende samnorsking, og landsmålsmotstander... :P
Det var nok en generell oppfatning den gangen, da oversatt fantasy ennå var noe ganske nytt her i landet, at en konservativ språkdrakt kler slike tekster best. Det er til en viss grad sant -- mye fantasy inneholder jo en del høytidelig eller til dels arkaisk-klingende språk -- men unntak finnes jo, og Jordan er vel ikke blant dem som skriver mest konservativt. Jeg har prøvd å myke opp språket ørlite grann i de Jordan-bøkene jeg har oversatt, men føler meg forholdsvis bundet av det nivået som er valgt tidligere, så et vell av a-endelser er det nok ikke, nei. I andre bøker jeg har oversatt, derimot, er det mer slikt (Artemis Fowl-bøkene, f.eks.).

Håper leseopplevelsen ikke blir helt spolert, da, selv om du kanskje støter på et og annet i den første boka som skurrer en smule. Jeg tror ikke jeg tar i for hardt når jeg sier at det blir bedre fra bok 2!

Morten
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Jeg skal ikke være uenig i at visse former for fantasy kler best et konservativt språk, men ikke alle - særlig kommer det an på hvem det er som har ordet i fortellinga og slikt noe. Bønder og adelige bør ikke snakke helt likt. Selv om skriftspråk naturligvis er en normal som skal kan brukes om alle dialekter og sosiolekter, ser jeg bruka av a-endinger og et litt mer uraffinert språk som et virkemiddel for å skape stemning, på samme måte som såkalt "høyboren tale" kan være det.

Men men, dette er jo egentlig en slags bagateller, om enn irriterende bagateller...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Morten
Oversetter
Oversetter

Post by Morten »

Terje wrote:Jeg skal ikke være uenig i at visse former for fantasy kler best et konservativt språk, men ikke alle - særlig kommer det an på hvem det er som har ordet i fortellinga og slikt noe. Bønder og adelige bør ikke snakke helt likt. Selv om skriftspråk naturligvis er en normal som skal kan brukes om alle dialekter og sosiolekter, ser jeg bruka av a-endinger og et litt mer uraffinert språk som et virkemiddel for å skape stemning, på samme måte som såkalt "høyboren tale" kan være det.
Helt enig!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Yay! :D

Jeg fant en a-ending! :P Min omtales som "den unge jenta"! :D

:P
- Verg., Aen., 3.315.
Nicke
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Nicke »

Hakke lest serien på engelsk ennå men jeg kan tenke meg at det er bra.
jeg leste de to siste på svensk Jävligt snålt tok litt tid å komme inn i det.
Damien Frost
Sitter
Sitter

Post by Damien Frost »

Svensk faktisk. :shock: Kan tenke meg det er tungt. Skulle lese en svensk avis en gang, men til slutt gidda jeg ikke mer.
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Nicke
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Nicke »

Jeg tror bökene blir oversatt til svensk fortere enn til norsk og jeg var så jävlig sugen.
Katten
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Katten »

Jeg har lest på norsk til nå, men har begynt å lese Knife of Dreams nå. Håper bare jeg får lest gjennom hele da, er ikke så god på engelsk :(
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Nicke wrote:Hakke lest serien på engelsk ennå men jeg kan tenke meg at det er bra.
jeg leste de to siste på svensk Jävligt snålt tok litt tid å komme inn i det.
Utifra de trådene du har skrevet på forumet, så virker det jo som du behersker svensk da... Er det riktig?
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Kan jo hende at han bor i sverige, fordi han skriver med svenske ø-er og slik!
Men veit ikke jeg!

Heter det ikke ''Tidens Hjul'' på svensk?
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Ashaman wrote:Kan jo hende at han bor i sverige, fordi han skriver med svenske ø-er og slik!
Men veit ikke jeg!
Ja, i hvertfall bruker han svensk tastatur.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Katten wrote:Jeg har lest på norsk til nå, men har begynt å lese Knife of Dreams nå. Håper bare jeg får lest gjennom hele da, er ikke så god på engelsk :(
Det går bra; det er som så mye annet bare en vanesak. Ta meg, for eksempel. Første gang jeg leste ei engelsk bok (The Great Hunt), brukte jeg ca. 2-3 timer på prologen. Når jeg var halvveis leste jeg bortimot like fort på engelsk som på norsk.

Så det er bare å fortsette, så går det nok bedre. :)
- Verg., Aen., 3.315.
Nicke
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Nicke »

I Sverige kaller dem serien "Sagan om drakens återkomst"
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Er ikke det bare bok nr. tre da?
Image
Dette er da en svensk bok, eller?
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Det står "Sågan om Drakens Återkomst" på alle de svenske omslagene jeg har sett...

"Tidens hjul" er, hvis jeg har forstått ting rett, bare en del av ei bok - muligens en del av The Great Hunt... :?
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply