Er Moiraine død?

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Er Genjei tårnet det tårnet Perrin kommer over når han følger etter han skumle som fløy rundt i Drømmeverdenen og jagde bort ulvene?

Husker ikke helt hvilken bok men må vel ha vært rundt tredje bok??
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Lothar
Asha’man
Asha’man

Post by Lothar »

Ja. Da han var i tvillingelvene. Rundt bok 5, muligens 4, tror jeg.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Det kan da ikke være så sent som i bok fem. Syns det er evigheter siden jeg leste om det, og jeg er straks ferdig med sekseren. Dessuten tror jeg det er i den femte at Perrin ikke er med i det hele tatt? Eller så var det fireren. Æsj nå roter jeg mye. :? :|
mareiney
Hengiven
Hengiven

Post by mareiney »

Er ganske sikker på at det er i bok 4 :wink:
Spoiler
Moiraine døde jo ikke bare fordi hu falt gjennom ter'angrealen
og båndet røyk! hu la tilogmed igjen et brev,
og et av Min's syn er jo at Rand ikke kan seire uten at Moiraine hjelper han.

Lite teit om hu hadde død da :P
Last edited by mareiney on Tue Jan 02, 2007 21:38, edited 1 time in total.
*jah..
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Døøøh Lixm! Det er ikke litt teit at/om Moiraine døde, det er veldig teit.

Dessuten er hun den mest tålelige av alle Aes Sedaiene i hele boka. Kanskje med unntak av Verin. Verin er tøff! :D
mareiney
Hengiven
Hengiven

Post by mareiney »

Lite teit var ironi da vettu :wink: Er enig i at Moiraine er en av de mest "tålelige" ( Har ikke hørt uttrykket før, men går utifra at det betyr kule eller noe sånt :) )
*jah..
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

mareiney wrote:Lite teit var ironi da vettu :wink: Er enig i at Moiraine er en av de mest "tålelige" ( Har ikke hørt uttrykket før, men går utifra at det betyr kule eller noe sånt :) )
Tålbar.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Det var i Skyggen Stiger, altso bok fire. Tårnet (link fører til side med KoD-spoiler) såg me forresten fyrste gong i Verdens Øye. Og det er ikkje nødvendig med spoilertag i trådane, so lenge trådtitlane er spoilerfrie.
Saugjeteren wrote:Tålbar.
Dessverre, men tåleleg går.
Nynaeve
Asha’man
Asha’man

Post by Nynaeve »

mareiney wrote:
Spoiler
Moiraine døde jo ikke bare fordi hu falt gjennom ter'angrealen og båndet røyk! hu la tilogmed igjen et brev,
og et av Min's syn er jo at Rand ikke kan seire uten at Moiraine hjelper han.

Lite teit om hu hadde død da :P
hvor ser Min det synet? Kan bare huske at hun har sett et syn om at Cadsuane må hjelpe ham. Er det jeg som blingser?
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Det vart nemnt i Vinterens Hjerte trur eg, og det vart ikkje sagt spesifikt at det var Moiraine, sjølv om «alle» trur det. Min seier noko slikt som at Rand sin suksess avheng av «a woman who was dead and gone» (etter hukommelsen, so ikkje nødvendigvis ordrett).

Synet om Cadsuane går på at ho må lære han og alle asha'manane noko for at verda skal overleve. Kva det er ho skal lære han veit me ikkje, men det er naturleg nok mange teoriar.

Redigert: Burde sjekke slikt før eg lager innlegga. Det var i Sverdkronen, kapittel 35: «What good to tell him he would almost certainly fail without a woman who was dead and gone?»

Redigert igjen: Kan vel like gjerne lime inn synet om Cadsuane i same slengen:
«It's Cadsuane. She is going to teach you [Rand] something, you and the Asha'man. All the Asha'man, I mean. It's something you have to learn, but I don't know what it is, except that none of you will like learning it from her. You aren't going to like it at all.»
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

incanus wrote:Sverdkronen, kapittel 35: «What good to tell him he would almost certainly fail without a woman who was dead and gone?»
Her passer jo egentlig Cadsuane inn også, siden vi heller ikke kan tolke ordet "dead" ordrett om vi antar at Jordan sikter til Moiraine.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Jeg forsto det slik at Cadsuane skulle lære Rand å le eller gråte eller noe sånt.
. . .
mareiney
Hengiven
Hengiven

Post by mareiney »

Ja, hu skulle det, Cadsuane er så.. PLAGSOM! :shock: Skjønner ikke at Rand holder ut med hu som maser hele tida, ( selv om han må det, siden hun liksom skulle " lærer Rand og Ashamanene noen viktig" som er å le og gråte :P )
*jah..
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

stefan_hoy wrote:
incanus wrote:Sverdkronen, kapittel 35: «What good to tell him he would almost certainly fail without a woman who was dead and gone?»
Her passer jo egentlig Cadsuane inn også, siden vi heller ikke kan tolke ordet "dead" ordrett om vi antar at Jordan sikter til Moiraine.
Dette er berre det Min seier om synet i ettertid, det er ikkje akkurat det synet går ut på. Min trur Moiraine er død, men ho veit at Cadsuane ikkje er død, so ho ville ikkje sagt noko slikt om Cadsuane. Dessutan seier Min på omlag same tid at «Moiraine was the only viewing of hers that had ever failed».
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Hehe, begynner å bli kambrium siden jeg leste bøkene sist skjønner jeg.

Men hvordan kan Min si at hun hadde feil "syn" om det med Moiraine når hun tror at hun er død? Kan hun ikke da, i Mins øyne, fremdeles fullbyrde synet hennes?

Jeg har sikkert misforstått noe her, jeg føler det på meg. :wink:
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Post Reply