Aes Sedaier og katter

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Ok, så katter kan merke når det er Aes Sedaier i nærheten. Hva med Villstyringer eller andre som ikke har avlagt de tre edene? Er det kraften de merker eller Edstavens virkning? Siden
CoT (tror jeg...)
Edstaven påvirker alderen
kan det jo være at den påvirker andre ting også...
. . .
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Trur nok det er Krafta dei merkar. Sjå POVen (Point of View, kva karakter sine auge me ser gjennom) til Toveine Gazal, som eg refererte til tidlegare. Siterer ein liten del her:
Kona til ein [i]Ashaman[/i] wrote:I'd like a nice cat, myself, but cats won't abide the husband now.
Winters Heart
Dette er rett etter at ein flokk med hundar har angripe Toveine i det Svarte Tårnet. Det viser at katter ikkje liker menn som kan lede Krafta, og då dei ikkje har vore i nærleiken av ein Edstav, tyder det på at det er Krafta dei føler. Og for å vise at hundar ikkje liker kvinner som kan lede Krafta, siterer eg ein setning frå same POV:
Dogs were always a bother, and she could not channel a feather to drive them off.
Falya
Hengiven
Hengiven

Post by Falya »

Vel nå kan det hende at Jordan har valgt disse dyrene/skapningen fordi det er mye forskjellig mytologi oppringt blandt dem. Ulver som for stammer blir sett på som et gudaktig vesnen. Ulver kan vi like til noen Indianerstammer, katter til egypt eller norrønmytologi altså frøyas katter, hunder til norrønmytologi (beskrevet som odins hunder , under vikingetiden tegnet de odin som kjennetegn som hunder) Uansett hvis man leter litt i alle mytologier finner man mange forbindelser med disse dyrene.

Kan se i forskjellige omstendigheter i boka at han bruker forskjellige sagn, personer, myter og mytologier og anvender dem til sin egen historie. Men vi kan jo ikke vite sikkert om hva slags baktanker han hadde for disse dyrene, med mindre noen finner et utsang der Jordan sier noe om dette.
Falya daughter of Rembold
Post Reply