Page 3 of 8

Posted: Mon May 29, 2006 9:42
by Lieungh
Hmmm, stemte som sagt Lanfear, men ettersom jeg leser mer begynner jeg stadig mer å få sansen for Asmodean (i begynnelsen av Fires of Heaven nå). Fordi han er i en så ynkelig situasjon. Jeg digger at han er så, så patetisk. Hirr hirr. akkurat som Spike (Buffy) rett etter at han har fått planta den brikken i skallen så han ikke kan skade noen. Det er så hysterisk moro.

Posted: Mon May 29, 2006 10:02
by stefan_hoy
Terje wrote:
Tja. Som du sier, De Fortapte er fortsatt sterkest i praksis, i og med at rå kraft ikke kan måle seg med kombinasjonen av rå kraft og kunnskap. For du må huske at De Fortapte kommer fra en Alder der kanalisering av Den Ene Kraften var blitt utvikla nærmest til perfeksjon.
Joa, men det holder liksom ikke helt. De Fortapte bør være bøsest, ikke bare mest raffinerte. Kunne liksom svelge det at Nynaeve greide å svare Moggy hva rå kraft angår, men så ser jeg at Nynaeve slettes ikke er sterkest av de allierte. Å se henne bli bitchet med av Alivia eller en sjøfolkjente er kameler jeg ikke lett greier å svelge.

Og at det Hvite Tårnet ikke har greid å skrape sammen mer kraft enn de har, synes jeg er rart. Det at de ønsker at jentene skal komme til dem, og dermed får en del færre noviser er greit nok, men at de konsekvent ikke har fått sterkere kvinner enn f.eks. Moiraine, Siuan eller Elaida de siste 400 år eller noe synes jeg er besynderlig.

Og ja, jeg vet at bl.a. sjøfolket bare gir fra seg de svakeste damene.

Alt dette synes allikevel plausibelt om Verins teori hadde vært sann, men den er jo blitt motbevist. Synes det er rart, bare..

Posted: Mon May 29, 2006 11:14
by Kjetil
Det har jo sin naturlig forklaring, i flere tusen har har Aes Sedaier ikke fått unger, mennene som kan lede krafta har blitt drept eller gentla. Altså, genene blir utryddet.

Nå, som TG nærmer seg, korrigerer verdensveven automatisk dette, spinner ut ta'veren samt andre viktige brikker, som Nynaeve, Alivia, Egwene og Elayne osv. Alle er der for en grunn.

En annen grunn til at Egwene og Nynaeve er så sterke er at de kommer fra en plass som uttynninga ikke har vært tilstede så kraftig, siden ingen fra Two Rivers går til tårnet, Wilderne blir Wisdoms, og eventuelle menn som kan lære å lede kraften, dør i ignoranse, men fører evenene videre.

Posted: Mon May 29, 2006 18:31
by Sauegjeteren
Terje wrote:Graendal kommer på andreplas fordi hun vel er den eneste som har hatt vett til ikke å stikke hodet for langt fram. Hun er slu, forsiktig, og ond som noen.
Tja, Moghedien holder seg jo ganske godt gjemt da. Helt til noe skjer. Men joda, du har nok rett. Hun gjemmer seg i et pallass. Smarte greier det der.

Posted: Mon May 29, 2006 18:37
by Faile
men moggy har vi liksom fått se så mye til, så hun er ikke like mystisk lenger...

Posted: Mon May 29, 2006 20:46
by Terje
Dessuten virker Graendal flinkere til å besinne seg; Moghedien løper av sted for å hevne seg så snart hun tror at noen gjør noe hun ikke liker...

Posted: Tue May 30, 2006 18:16
by Ceres
Men jeg synes det er litt feigt av det å velge en forsaken vi nesten ikke har sett noe til... Det blir litt som å si - jeg liker ingen av de jeg kjenner, så jeg tar han der borte i hjørnet fordi han er mystisk og høy og vakker... (So what if he's a vamprie...?)

Ok, da... Buffy på hjernen...

Posted: Tue May 30, 2006 18:22
by Sauegjeteren
Ceres wrote:Men jeg synes det er litt feigt av det å velge en forsaken vi nesten ikke har sett noe til... Det blir litt som å si - jeg liker ingen av de jeg kjenner, så jeg tar han der borte i hjørnet fordi han er mystisk og høy og vakker...
For det første heter det Fortapt, ikke forsaken. (det er da et norsk forum, eller?).

For det andre blir man jo nysgjerrig på de man ikke vet så mye om, så den er helt grei.

For det tredje misliker jeg skolearbeid og stiler.

Posted: Tue May 30, 2006 18:25
by Wolfbrother
Jeg har fått inntrykket av at brukerne kan bruke engelske navn da mange har lest bare på engelsk, men at admin alt som er lagt ut som informasjon skal være norsk.

Posted: Tue May 30, 2006 18:30
by Kjetil
Når du har lest bøkene er det da naturlig å bruke de navnene du har lest. Alt annet ville vært dumt.

Og det heter Forsaken, er kun oversatt til Fortapt.

Posted: Tue May 30, 2006 18:32
by Sauegjeteren
Kjetil wrote:Og det heter Forsaken, er kun oversatt til Fortapt
Joda, men å bruke utrykk inni hverandre på forskjellige språk er vel ikke heldig bestandig? Men nå lar vi språkdiskusjon ligge og konsentrerer oss om vår yndlingsfortapte, hva?

Posted: Tue May 30, 2006 18:34
by Wolfbrother
Asmodean; ingen tvil alle andre blir enten naive eller kjedelige i mine øyne, uheldig med tidlig død da... Svak i kraften som det blir sakt, men det gjør han aldeles ikke patetisk, mener du (husker ikke hvem som sa det) at alle som er svake eller ikke kan bruke den er fulstendig latterlig?

Eneste som slapp virkelig inn på Rand bortsett fra Lanfear (og hun kom bare inn med-) med det kjedelige å patetiske opplegget om at hun er forelsket i Lews.

Posted: Tue May 30, 2006 19:24
by Ceres
Sauegjeteren wrote:
Ceres wrote:Men jeg synes det er litt feigt av det å velge en forsaken vi nesten ikke har sett noe til... Det blir litt som å si - jeg liker ingen av de jeg kjenner, så jeg tar han der borte i hjørnet fordi han er mystisk og høy og vakker...
For det første heter det Fortapt, ikke forsaken. (det er da et norsk forum, eller?).

For det andre blir man jo nysgjerrig på de man ikke vet så mye om, så den er helt grei.

For det tredje misliker jeg skolearbeid og stiler.
Forsaken blir vel fortapt på norsk, ja.

Man blir nysgjerrig, men man kan vel ikke si - jeg liker best den jeg vet minst om - uten at det er flere enn jeg som ser selvmotsigelsen her vel?

For det tredje forstår jeg ikke helt.

Posted: Tue May 30, 2006 19:35
by Kjetil
Sauegjeteren wrote:
Kjetil wrote:Og det heter Forsaken, er kun oversatt til Fortapt
Joda, men å bruke utrykk inni hverandre på forskjellige språk er vel ikke heldig bestandig? Men nå lar vi språkdiskusjon ligge og konsentrerer oss om vår yndlingsfortapte, hva?
Du som tok det opp, ikke jeg. Om du syns det er vanskelig å bruke to språk samtidig, får bli ditt problem.

Posted: Tue May 30, 2006 20:23
by Lieungh
Wolfbrother wrote:Asmodean; ingen tvil alle andre blir enten naive eller kjedelige i mine øyne, uheldig med tidlig død da... Svak i kraften som det blir sakt, men det gjør han aldeles ikke patetisk, mener du (husker ikke hvem som sa det) at alle som er svake eller ikke kan bruke den er fulstendig latterlig?

Eneste som slapp virkelig inn på Rand bortsett fra Lanfear (og hun kom bare inn med-) med det kjedelige å patetiske opplegget om at hun er forelsket i Lews.
Det var nok jeg som sa det... Han er egentlig ikke patetisk, men det er den situasjonen han er i som er så genialt håpløs. Vet ikke hva som skjer med ham framover, men i begynnelsen av tFoH er han i en situasjon som gjør ham litt... patetisk... Og det er gøy.

Og han kom seg egentlig ikke innpå Rand fordi han var spesielt lur, det var vel mer påtvunget. Tror egentlig han heller ville slippe hvis han fikk valget.