Kinotråden

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Terje wrote:Synd, for jeg tror ikke den vil være like bra på i mindre format. For all del, den vil være bra, men neppe mer enn en 8,5 eller 9,0...
Let's all get together and rub it in my face. Maybe we'll use acid or tar. Then I'll never get the bloody feeling of missing out off. :(
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Lothair Mantelar wrote:
Terje wrote:Synd, for jeg tror ikke den vil være like bra på i mindre format. For all del, den vil være bra, men neppe mer enn en 8,5 eller 9,0...
Let's all get together and rub it in my face. Maybe we'll use acid or tar. Then I'll never get the bloody feeling of missing out off. :(
Takk for dagens beste latter, Lothair M.! :D
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Terje wrote:
Lothair Mantelar wrote:
Takk for dagens beste latter, Lothair M.! :D

Oh, Terje - You know how to push the right buttons, don't you?

Soon - I'll push yours. Eyes, that is...
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

"Let's all get together and rub it in my face. Maybe we'll use acid or tar" er det morsomste jeg har lest i dag, og siden det var så underholdende ber jeg allernådigst om tilgivelse for det du opplevde som face-rubbing. Det var ikke ment sånn. :)
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General

Terje wrote:"Let's all get together and rub it in my face. Maybe we'll use acid or tar" er det morsomste jeg har lest i dag, og siden det var så underholdende ber jeg allernådigst om tilgivelse for det du opplevde som face-rubbing. Det var ikke ment sånn. :)
I aller beste henseende så tolker jeg det slik at du synes synd på meg siden jeg ikke får se den på kino - siden den da er bedre enn på min 28 tommers tv.

Jeg misliker å bli følt synd på, så jeg kommer til å gi denne filmen 11/10 bare for å gni det i ditt fjes. :D

(Godt at jeg ikke er forutinntatt når det gjelder denne filmen!)
Princess
Sitter
Sitter

Post by Princess »

Jeg og avi var og så 'The Holiday' på kino på fredags kveld. Det var en kjempesøt film. :) Litt mye snakking vel og merke...
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.

"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Lothair Mantelar wrote:
Terje wrote:Var på "Children of Men" i kveld, og jaggu var det ikke en dritrå dystopisk science iction-film mer i tradisjonen etter George Orwell enn George Lucas -- akkurat som jeg hadde håpa. Ga den en 10/10, jeg, og en skikkelig begrunnelse på det kan du lese på bloggen min. :P

Her greier jeg meg med å nevne at det virkelig tok for seg en tendens i dagens samfunn, trakk utviklingen av den utover et par tiår, og så hva som skjedde. Hvilke trekk var det? Jo, det var et av de som irriterer meg mest i dagens samfunn -- den irrasjonelle xenofobiske paranoiaen som senest kom til uttrykk da en Ark-butikk i Oslo avlyste en boksignering med han Selbekk-duden, fordi de var redde for terrorangrep. Snakk om å overvurdere sin egen betydning, da gitt... :roll:

Herlig film. Virkelig herlig. Jeg beskrev den vel som "en slags syk krysning av 'V for Vendetta', 'The Constant Gardener' og 'Det kommunistiske manifest'".
*Lotta ringer Namsos Kino:

"Hvis dere ikke slutter å ta inn tegnefilmer og begynner med å sende ordentlige filmer som "Children of Men", så ringer jeg en kompis som kjenner noen som kjenner Mulla Krekar!"

:x :evil: Denne filmen kommer IKKE til en kino nær meg :evil: :x
Jeg forstaar naa mer av vaar tidligere samtale, lillebror. Men for aa troste deg litt mer kan jeg si at jeg ikke er enig med Terje. Jeg synes filmen var ok, men at den burde vaert bedre. Vet ikke helt hva jeg skal peke paa, for det er nesten to maaneder siden jeg saa den, men synes aa huske litt for mye "spenning" og action.

Jeg forstaar heller ikke din kommentar, Terje, om at folk tar seg selv for seriost? Hvor passer det i filmen?
Urban tilværelse
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General

Ceres wrote:
Jeg forstaar naa mer av vaar tidligere samtale, lillebror. Men for aa troste deg litt mer kan jeg si at jeg ikke er enig med Terje. Jeg synes filmen var ok, men at den burde vaert bedre. Vet ikke helt hva jeg skal peke paa, for det er nesten to maaneder siden jeg saa den, men synes aa huske litt for mye "spenning" og action.
Sist gang jeg sjekket så var ikkke "spenning" og "action" to ord som klang dårlig i mine ører.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Jeg forstaar heller ikke din kommentar, Terje, om at folk tar seg selv for seriost? Hvor passer det i filmen?
Det passer ikke nødvendigvis i filmen, men jeg oppfatta det slik at det i dens subtekst lå en aldri så liten kritikk av dagens nevnte xenofobiske innvandrerfiendtlighet, og i den forbindelse trakk jeg fram en Oslo-bokhandel som for noen uker sida avlyste en Selbekk-boksignering fordi de var redde for terrorangrep. Kanskje fullstendig urelatert, men det var nå denne assosiasjonen jeg fikk.
- Verg., Aen., 3.315.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Eragon var litt sånn: eh? Jeg og Lieungh var og så den på kino i forgårs, og vi bare OMG? Wtf? :lol: Kanskje jeg skal lese boka, skjønte liksom ikke helt sammenhengen men. :P
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Høres bra lovende ut. Har hørt så mye ymse om den nå at jeg nesten har begynt å lure på om jeg skal drite i å se den på kino og heller bare se etter en torrent eller noe sånt.

På den ene sida har jeg litt lyst til å støtte dem som tar seg bryet med å lage fantasyfilmer, men på den andre er jeg ikke spesielt keen på å støtte folk som lager dårlige fantasyfilmer...
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Terje wrote:
Det passer ikke nødvendigvis i filmen, men jeg oppfatta det slik at det i dens subtekst lå en aldri så liten kritikk av dagens nevnte xenofobiske innvandrerfiendtlighet, og i den forbindelse trakk jeg fram en Oslo-bokhandel som for noen uker sida avlyste en Selbekk-boksignering fordi de var redde for terrorangrep. Kanskje fullstendig urelatert, men det var nå denne assosiasjonen jeg fikk.
CoM var riktig nok en historie om England, og om et samfunn som helt stengte seg ute fra resten av verden og dens elendighet, men jeg forsto det ikke som om det er et bilde på dagens samfunns fremmedfrykt. Selv fikk jeg bare et inntrykk av at det var eneste måten å få en film om en verden i kaos til å fungere. Men det kan selvsagt være jeg ikke oppfattet nyansene i filmen. Burde nok lest boka, har hørt den skal være ganske god.
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Noen som skal på kino andre juledag? Selv har jeg veldig lyst til å se Showbus, men det viser seg at da må jeg reise litt langt, noe dritt at vi ikke får se den her på sørlandet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Ceres wrote:CoM var riktig nok en historie om England, og om et samfunn som helt stengte seg ute fra resten av verden og dens elendighet, men jeg forsto det ikke som om det er et bilde på dagens samfunns fremmedfrykt. Selv fikk jeg bare et inntrykk av at det var eneste måten å få en film om en verden i kaos til å fungere. Men det kan selvsagt være jeg ikke oppfattet nyansene i filmen. Burde nok lest boka, har hørt den skal være ganske god.
Det kan hende at jeg bare overfortolker den, i og med at jeg mener at all god science fiction egentlig handler om vår egen tid, om våre egne samfunn, og at jeg på bakgrunn av dette har lagt litt mer inn i en eventuell subtekst enn det filmskaperne mente å legge inn.
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Terje wrote:
Ceres wrote:CoM var riktig nok en historie om England, og om et samfunn som helt stengte seg ute fra resten av verden og dens elendighet, men jeg forsto det ikke som om det er et bilde på dagens samfunns fremmedfrykt. Selv fikk jeg bare et inntrykk av at det var eneste måten å få en film om en verden i kaos til å fungere. Men det kan selvsagt være jeg ikke oppfattet nyansene i filmen. Burde nok lest boka, har hørt den skal være ganske god.
Det kan hende at jeg bare overfortolker den, i og med at jeg mener at all god science fiction egentlig handler om vår egen tid, om våre egne samfunn, og at jeg på bakgrunn av dette har lagt litt mer inn i en eventuell subtekst enn det filmskaperne mente å legge inn.
Jeg er stort sett enig - scifi er ikke så bra som når man kan tolke den og se samfunnskritikken. Men med CoM klarte jeg altså ikke helt å dra slutningene og samtidig holde meg innen filmens rammer. Vel, det kan hende jeg må se igjen.

Driver og leser 1984 av G. Orwell for tiden, og den er virkelig herlig hva samfunnskritikk angår. Antar du har lest den Terje. Burde virkelig lest den for lenge siden.
Urban tilværelse
Post Reply