"yes it's fucking political, everything's political"Ceres wrote:Ha! Den var rund du gitt! Politisk?? Jajaj...terje wrote:Den var da ikke religiøs? Syntes den var mer økumenisk, eller kanskje aller mest politisk...Ceres wrote:Kingdom of Heaven var jo tiltider litt bra, men den beste skuespilleren (faren) døde jo så alt alt for tidlig! Etter det ble jo filmen litt kald og sånn... Og så er det hele tematikken. Flere enn meg som er lei av filmer med religiøs tematikk??
~Skunk Anansie
Det jeg mener er at etter daVinciKoden ble slik en utrolig suksess så har vi fått en oppblomstring av semi-religiøs tematikk... Korstogene var jo en hjørnestein i KoH. Korstogene er jo en skamplett av de aller svarteste i kristendommens historie... Og hva kjempet de mot? Islam...
1. Korstogene var del av en generell europeisk ekspansjon i perioden etter år 1000. Denne ekspansjonen var ikke bare retta mot islamske områder, ei heller var den utelukkende militær. Og det er nok mer nærliggende å spørre hav de kjempa for enn hva de kjempa mot, dersom en vil analysere korstoga...
2. Korstogene foregikk ikke bare mot muslimene - dette er en feilaktig forenkling. Blant annet drev Den tyske orden på med korstog i det nåværende Øst-Europa.
Jeg syntes at Ridley Scott (hvis det nå var han som hadde regien...Filmen var politisk - ja. Men politisk etter en religiøs konflikt. Hva hadde nå egentlig Orlando Bloom fore med å forsvare jerusalem? Korstogene generelt. Jeg har så mye vondt å si om de korstogene altså! Ikke start meg!!!
Uff, har alltid tenkt til å gjøre det, men...(Les heller jan guillous tempelridderne...)
Og da er det bedre å sette grensa ved en mellomting enn ved et av ytterpunktene.Og med karaktersystemet ditt... Vel... Hvorfor ikke 1 - 100 med det samme? Enkelt og greit fordi en plass må man sette grensen.
Og så sier folk at det norske systemet er håpløst?(I sverige bruker de en karakterskala fra 1 - 4 på skolene. Da begynner vi å snakke om unyanserte karakterer... Det er jo så mange som oppnår høyeste mulig snitt at det ikke er mulig å skille folk på karakterer i inntak til høyere utdanning - det hele blir et lotteri. I hvert fall på medisin.)