Asmodean

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

DahLliA
Trollok
Trollok

Post by DahLliA »

Treveler wrote:
Moiraine trenger ikke å være død fordi Lanfear døde. Det er vel mer eller mindre offentlig godtatt at Cyndane (aner ikke om det er det riktige navnet) er Lanfear reinkarnert, og da er det vel naturlig å tro at hun var død på et tidspunkt vil jeg tro :)

Tidsaspekteret passer vel ikke helt her heller. Nå er jeg ikke helt sikker på hvor lang tid det tar fra hun forsvinner inn terangrealen til Asmo dør, men det er vel ikke mye mer enn 24 timer? Vi vet også at hun ble holdt fanget en tid av "finnene" gjennom Cyndanes PoV samt at det tar litt tid å finne en passende kropp etc.

Det er noen som mener at hun brukte et av ønskene til å drepe Asmo, men det argumentet er ganske svakt da hun på det tidspunktet helt klart ville tatt livet av Rand før Asmo.

Tviler litt på at det er Lanfear men andre ord.
nettopp. Cyndane er Lanfear. men vi vet ingenting om når eller hvordan Lanfear døde. og når hun sier hun ble holdt av finnene tyder det på at hun var i live når hun kom ut på et eller annet vis. derfor er teorien min fortsatt mulig.
trøtt...

*øl og whisky er en manns verste fiender. men en mann som løper fra sine fiender er feig*

*hardt arbeid lønner seg i lengden, latskap lønner seg nå*
Treveler
Hengiven
Hengiven

Post by Treveler »

DahLliA wrote:nettopp. Cyndane er Lanfear. men vi vet ingenting om når eller hvordan Lanfear døde. og når hun sier hun ble holdt av finnene tyder det på at hun var i live når hun kom ut på et eller annet vis. derfor er teorien min fortsatt mulig.
Du drar en del slutninger som ikke helt holder mål. Det at hun ble holdt av "finnene" betyr ikke at hun slapp fri og døde i ettertid. Hun kan feks blitt drept i et flukningsforsøk eller ha blitt drept etter en stund i fangenskap.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Fullt mulig begge delene. Lanfear kan godt ha vært i livet, og hun kan godt å ha dødd. Uansett: Dersom det er Lanfear som drepte asmo, må hun vel ha gjort det før Moridin får satt "mindtrap" på henne? Og jeg kan ikke helt forstå hvordan det kan gå an... Lanfear som Cyndane hadde jo asmo ikke kjent igjen, og vi har ikke hørt noe om at Moridin vet om asmos død.

Stiller meg tvilende til at Lanfear brukte et av ønskene sine på å drepe asmo. Finnene hater jo alt som har med mørket å gjøre.

Til tross for dette er det riktig at Lanfear er en utmerket morder-kandidat. Hun er den eneste som vet...
DahLliA
Trollok
Trollok

Post by DahLliA »

Treveler wrote:Du drar en del slutninger som ikke helt holder mål. Det at hun ble holdt av "finnene" betyr ikke at hun slapp fri og døde i ettertid. Hun kan feks blitt drept i et flukningsforsøk eller ha blitt drept etter en stund i fangenskap.

hvis finnene hadde drept henne ville hun nok sagt: "før finnene drepte meg" istedenfor "holdt meg".

og når det gjelder ønsker tviler jeg på at Lanfear fikk noen. vet ikke hvorfor men ser ut som hun ikke tjente noe på hele greia
trøtt...

*øl og whisky er en manns verste fiender. men en mann som løper fra sine fiender er feig*

Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

jeg har en teori om Asmo, kan d være at han er Taim nå?? menge spekulerer i at Taim er Demandred, men dette har RJ avkreftet, så d kan jo hende d er Asmo. Taim kom jo til Rand etter at Asmo døde, så hvorfor kan ikke Den Morkeste ha drept den ekte Taim og gitt Taim sin kropp til Asmo?? Kanskje d er derfor Lews Therin hater Asmo også, han gjennkjenner ''sjelen''. Denne teorien er kanskje helt vill, men jeg skal undersøke mer for å se om jeg kan finne ut om d i d hele tatt kan være en sammenheng, er d noen som vet noe om denne teorien??

Skummel tanke at Taim er Mørkefrende, tenk på alle Asha'manene som kan være d samme!!!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

ashaman17 wrote:jeg har en teori om Asmo, kan d være at han er Taim nå?? menge spekulerer i at Taim er Demandred, men dette har RJ avkreftet, så d kan jo hende d er Asmo. Taim kom jo til Rand etter at Asmo døde, så hvorfor kan ikke Den Morkeste ha drept den ekte Taim og gitt Taim sin kropp til Asmo?? Kanskje d er derfor Lews Therin hater Asmo også, han gjennkjenner ''sjelen''. Denne teorien er kanskje helt vill, men jeg skal undersøke mer for å se om jeg kan finne ut om d i d hele tatt kan være en sammenheng, er d noen som vet noe om denne teorien??

Skummel tanke at Taim er Mørkefrende, tenk på alle Asha'manene som kan være d samme!!!
Det er jo flere av Ashamanene som er Darkfriends, men jeg tviler faktisk litt på at Taim er det. Det er liksom altfor opplagt synes jeg.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Har ikke hørt akkurat denne teorien før, ashaman. Ikke dumt. Men har ikke RJ bekreftet at asmo er død? (Dead, gone, finished eller noe slikt?) Hadde vært kult om taim var asmo. Asmo var jo i og for seg av typen som stakk seg litt bort, vet ikke helt om det er taims stil, men det behøver jo ikke å bety så mye.

:)
TheDemigod
Trollok
Trollok

Post by TheDemigod »

RJ's ord var vel noe slikt som: Asmodean is roadkill

Dette sa han i et intervju der spørsmålet var er asmodean død?
Mafuba
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Tviler på at Asmodean vart til Taim etter at Graendal drap han. Han er nok derimot ganske mørk, og hugs på at nesten alle som har fått dragen på kragen er slike som har fått privatundervisning av Taim. Med unnatak av Logain då. For å teorisere litt: Elaida hadde ei Foretelling (hugser ikkje det norske ordet) der ho sa at "The Black Tower will be rent in blood and fire, and sisters will walk its grounds". Eller noko tilsvarande. Mange trur at dette peiker i retning av ein borgarkrig, Taim vs. Logain. Og at kanskje Logain vil vinne (med hjelp av Toveine og dei andre Aes Sedaiene ?).

Tilbake til Taim, so er det ein del som trur at om han ikkje er Demandred sjølv, so er han kanskje ein proxy av Demandred. Det er jo ulike ting som peiker på at han har fått litt opplæring av ein Fortapt (til dømes det å snakke om aieler som "so called Aiel"). Får håpe litt av dette vert oppklara i KoD.
Last edited by Torbjørn on Wed Aug 24, 2005 20:40, edited 1 time in total.
DahLliA
Trollok
Trollok

Post by DahLliA »

incanus wrote:Tviler på at Asmodean vart til Taim etter at Graendal drap han.
Jasså? visste ikke at det var Graendal som gjorde det.... 8)
trøtt...

Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Er vel ikkje bevist. Men indisiane er mange:
Foxhead, på TarValon.net wrote:my theory

okay here's the deal, asmodean was sh!t scared of the person he came across.

tFoH, Glowing embers:
one step and he stopped, the blood draining from his face. "You? No!" The word still hung in the air when death took him

now, unless asmodean's killer had a shirt saying 'can you tell me where asmodean is, i'm going to kill him', then he had no reason to fear anyone, but those from the Shadow. For him to have that fear, he knew that this person would kill him, which meant that he knew that they knew who he was. if one of the goodies knew who he was, we'd have gotten that in his PoV or somewhere along the way. this narrows it down to the following

Demandred
Mesaana
Graendal
Semirhage
Shaidar Haran
Moghedien
Sammael
Slayer
Fain
Taim

Okay. It's not SH, 'cos even in book8 there are forsaken that don't know who he is and he doesn't make an appearance till book6 and from Asmodean's comment, he recognised his killer

It's not Moghedien, because she had just been captured by Nyneave. if she had been able to get away to kill him, she would have escaped completely

and as much as i like fain, it wasn't him either, in his PoV in LoC: Letters, he doesn't speak of killing asmodean, but if he had he most certainly would have done, seeing as he hates the forsaken. plus his killing hurts, someone would have heard screams and what did he do with the body, etc.

right, they were the easy ones, now, for the others.

Demandred:
LoC, prologue
'"lanfear has vanished without a trace just as asmodean did."

The Great Lord already knew how Rahvin had died. And seemed to know more of Asmodean than he.'

this was from demandred's PoV, there is no subterfuge here, he does/did not know what happened to asmodean

Semirhage:
LoC, Threads woven of Shadow
'Asmodean. A traitor, and so doomed, but he really had vanished.

if the Great Lord moved her here, might he not be moving Moghedien or Lanfear, or even Asmodean?'

again Semirhage's PoV, no subterfuge. she believed Asmodean has disappeared and the 2nd quotes shows she thinks he might still be alive

Sammael
LoC, Threads Woven of Shadow
'"Have you learned where al'Thor is hiding Asmodea?"'

again, this is from Sammael's PoV, however the fact that it's dialague and not a thought, makes it circumspect, hoever the rest of his PoV, shows that he didn't do it

With Taim, we'd have to wonder where the recognition issue cam into it. unless asmodean was the one who dealt with taim (if he's a DF) or perhaps taught him, then he wouldn't know him, therefore taim gets an iffy sacking.

now it's tricky, we're down to

Graendal
Mesaana
Slayer

there isn't so much evidence pointing against Slayer and Mesaana, as much as there is overwhelming evidence to show that it WAS Graendal and not enough to show it was Slayer or Taim

Graendal
LoC, Threads Woven of Shadow:
'There are rumours out of cairhien about lanfear dying at Lews Therin's hands the same day he killed Rahvin'

rumours? rumours? graendal is miles away in arad doman...how the hell did she hear rumours? she knows more on the matter than any other of the forsaken and that's interesting. so unless she has spies in cairhien, then it's possible that graendal was in the area that day.

LoC, TWoS:
'So many of us have died confronting him. Aginor and Balthamel. Ishamael, Be'lal and Rahvin. And Lanfear and Asmodean, whatever you believe.'

and there it is, she out of all the other forsaken, know that Asmodean is dead. knows it as sure as she knows that lanfear is dead. how does she know? she killed him, the ONLY other alternative is that she got Slayer to kill him, which i don't think as he's currently hunting Fain.

and lastly

tFoH, To Caemlynn
[moghedien] 'Lanfear, Graendal, Rahvin and Sammael are plotting together'

okay so i lied and lastly. and possibly one of the most conclusive bits of evidence

LoC, prologue
'Still Demandred kept silent, stood there studying them. No not Graendal, Semirhage and herself. And when he did speak it was half to himself and half to them'

this has bugged me for ages. why doesn't Demandred address Graendal. btw this is just before Demandred is about to tell them what the DO told him. i'll tell you why, he knows that she knows what the DO said. he knows that she has already visited the DO at Shayol Ghul. which is where Graendal told Him about Rahvin and Asmodean getting themselved killed

the only flaw in this thinking is that graendal did not recognise SH when he visits her in PoD, my only idea is that SH wasn't there yet, which is plausible seeing as demandred doesn't recognise him and SH seems to be a new character to the book6 and i imagine graendal having gone to SG between boo5 and 6. in fact, immediately after she killed asmodean

LoC, prologue:
[demandred]'Rahvin is dead, Great Lord. Yesterday'

so there you go, as you've seen i've failed to incorporate mesaana, but there wasn't enough to go off so there and i think the evidence points firmly at graendal. i realise that there is evidence missing, but i just wanted to bring new stuff to light, rather than going over the same old, same old.
Sjå og denne tråden, der det innlegget kjem frå, og Wotmania sin FAQ.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Jeg har tidligere kommentert muligheten for at Greandal er morderen. Det er det mest sansynlige. Håper imidlertid at RJ har noen ess i ermet og kommer med en overrasking.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Ceres wrote:Jeg har tidligere kommentert muligheten for at Greandal er morderen. Det er det mest sansynlige. Håper imidlertid at RJ har noen ess i ermet og kommer med en overrasking.
Som sagt, tviler på at han kommer med flere opplysninger om den saken.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

ja, jeg er enig i at d er mye som peker på greandal, og at dette ødlegger den lille teorien jeg hadde om at Taim er Asmo, men det er mange uklarheter i WoT og Tidshjulet vever som d vil.
Er d noen som vet hva teorien den fyren som RJ bekreftet at hadde rett, går ut på?? Altså den om hvem som drepte Asmo, eller om han er i live. eller i d hele tatt hvem den d var som fant d ut??
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

ashaman17 wrote:ja, jeg er enig i at d er mye som peker på greandal, og at dette ødlegger den lille teorien jeg hadde om at Taim er Asmo, men det er mange uklarheter i WoT og Tidshjulet vever som d vil.
Er d noen som vet hva teorien den fyren som RJ bekreftet at hadde rett, går ut på?? Altså den om hvem som drepte Asmo, eller om han er i live. eller i d hele tatt hvem den d var som fant d ut??
Nei, det vet nok bare RJ og kona.
Post Reply