Ringenes Herre
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Det er godt mulig at Sillmarillion er ei god bok, men jeg likte den ikke. Delvis fordi jeg leste den på halvdansk, delvis fordi den blir for tung i språket ellers også. Det er jo som kjent Christopher Tolkien som skrev ferdig bøkene. Det er heller ikke den samme lette tonen i Silmarillion som i Hobbiten og RH. Men når jeg leser om igjen RH hopper jeg som regel over 4. bok.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Det er alt det andre som er et tilskudd til Silmarillion ikke omvendt. Må huske på det at Det som skulle bli Silmarillion var Tolkiens livsverk. Og det var ingen sammensatt bok da Christopher Tolkien redigerte den og gav den ut. Derfor kan den virke merkelig og tung og rar og hva du måtte finne på å si om den. Men jeg er TR00 fan og dermed er den ypperlig.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Silmarillion er en av favorittbøkene mine. er rett og slett facsinert av den!
men jeg skkjønner jo at den kan bli litt for.. hm... detaljert for folk som egentlig ikke har noen interesse av å vite mer om Tolkiens verden.
men vi er vel alle enige om at Hobbiten er en genial, utrolig koselig bok, er vi ikke?
men jeg skkjønner jo at den kan bli litt for.. hm... detaljert for folk som egentlig ikke har noen interesse av å vite mer om Tolkiens verden.
men vi er vel alle enige om at Hobbiten er en genial, utrolig koselig bok, er vi ikke?
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
-
Stine
- Den Fortapte

- Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!
det er vel nettopp derfor den er så uoversiktlig og klønete - fordi christopher tolkien skrev den ved å sette sammen farens notater. sier seg jo selv at det bare blir rot.
men som sagt, syntes jeg selve innholdet var interessant. det burde bare ha blitt skrevet en god del annerledes.
men som sagt, syntes jeg selve innholdet var interessant. det burde bare ha blitt skrevet en god del annerledes.
tja, jo, kanskje det.
sitter for den blå ajah.
sitter for den blå ajah.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

*Kremt* Den norske oversettelsen av The Silmarillion er helt fabelaktig god, og vant Norsk oversetterforenings pris for beste skjønnlitterære oversettelse i 1995 -- ikke uten grunn! Skikkeligere kan det ikke gjøres.Sauegjeteren wrote:Nå kan jeg ha blitt hemmet av en halvdansk versjon, så jeg ser ikke bort ifra at det kan være ei god bok på skikkelig språk.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter