Uff, det hørtes ut som om du hadde hatt et glass for mye.Ashaman wrote:*kremt*
Er me ikkje litt OT nå?
Fordi eg skal: "Dra på shino, og spise ships med shøtt shmak, og ha ett shtort beger med popcorn."
Norsk språk
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Moiraine Sedai
- Den Fortapte

-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Neida Moraine, han høres ikke full ut. Slik skulle det vært skrevet viss han var full: Schal vi dra på schino og chpise ships med scøt sjmak, du var schøt du også forrechten? og ha et schtort beger med popcorn. Jeg elscher deg.Sauegjeteren wrote:Neida Moraine, han høres ikke full ut. Slik skulle det vært skrevet viss han var full: Schal vi dra på schino og sjpise sjips med scjøt sjmak, du var schøt du også forresjten? og ha et schtort beger med popcorn. Jeg elscher deg.
Slik skal det skrives.
Min signatur er sterkere enn din signatur!
Hehe, jeg er av de som klassifiserer overdrevent bruk av sj-lyd der den ikke hører hjemme som fjortissprat. Så etter diskusjonen her har jeg en ny teori: Fjortisser bruker sj-lyd fordi de er konstant (bak)fulle. Her hvor jeg bor er de iallefall ute og drikker minst to ganger hver uke fordi de ikke klarer å underholde seg selv på andre måter...
Ellers er jeg fullstendig enig i at sj-lyd der den ikke hører hjemme er utrolig tåpelig og garantert et tegn på latskapen som sprer seg blant ungdom i dag.
Ellers er jeg fullstendig enig i at sj-lyd der den ikke hører hjemme er utrolig tåpelig og garantert et tegn på latskapen som sprer seg blant ungdom i dag.
Don't Panic!
Jeg skal sette fyr på verden med satanistiske ritualer hvor den svarteste av den svarte metallen spilles, mens menneskeofringer pågår, og alle skal ha langt hår og skjegg. Etter at jeg har styrtet deg og tatt over som metallminister igjen.Kjetil wrote:Når jeg tar over, skal metall forbys, og Vikingtiden slettes fra historiebøkene. Ellers så tenkte jeg å starte et par konsentrasjonleirer. Bygge opp militære, for så å invadere Sverige. Om et par dusin tiår, jeg jeg nok Kong Kjetil av Verden.
Og for ikke å gå helt OT så skal alle som ikke uttaler kj-lyden der den skal uttales brenne på bål.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

For en ufattelig tafatt og imbesil plan. Vi trenger en tråd for dette, hvor jeg kan overbevise dere om at mine planer for verdensherredømme er mye bedre enn deres.Kjetil wrote:Når jeg tar over, skal metall forbys, og Vikingtiden slettes fra historiebøkene. Ellers så tenkte jeg å starte et par konsentrasjonleirer. Bygge opp militære, for så å invadere Sverige. Om et par dusin tiår, jeg jeg nok Kong Kjetil av Verden.
Uansett, for å komme på sporet igjen. Sj-lyden er en ekkel liten talefeil, i samme klasse som skarring. Det er enklere å uttale, og dermed er det en haug med late mennesker som tar lyden i bruk. Greit nok, språk har aldri vært en statisk ting, men det må være lov å irritere seg når man opplever slike store språklige forandringer. Skal vedde på at de som levde da apokopen og jamninga dukka opp, klagde minst like mye som vi gjør nå.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Vesteuropeisk skarring er opprinnelig en fransk talefeil som spredte seg på grunn av motenykker. Or so goes the tale, anyway...
Men selvsagt, ettersom dette skjedde for noen hundre år siden, har den jo på en måte blitt en del av det norske språket. Imidlertid sprer den seg på mange måter som en pest, til nye områder der den nydelig vakre rulle-r hersker, ettersom stygge skarre-r er mye lettere å uttale enn fagre rulle-r.
Men selvsagt, ettersom dette skjedde for noen hundre år siden, har den jo på en måte blitt en del av det norske språket. Imidlertid sprer den seg på mange måter som en pest, til nye områder der den nydelig vakre rulle-r hersker, ettersom stygge skarre-r er mye lettere å uttale enn fagre rulle-r.
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Jeg har riktignok hørt om at alle de "fine" i Oslo og slikt skarret for flere år siden (50?100?200?) fordi det var moten da, men tror faktisk mange synes skarring er så teit
at de ikke vil ha stort med det. Men skarring er ihvertfall en del av det norske språket nå, så det trenger vi ikke bry oss stort om. Syns selv det er en fin r jeg.
Men sj-lyden derimot får vi gjort noe med. Ned med sjinoen og fram med kinoen. Og kjell selvfølgelig.
Men sj-lyden derimot får vi gjort noe med. Ned med sjinoen og fram med kinoen. Og kjell selvfølgelig.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Jeg liker ikke sj-lyden, og dersom et eventuelt barn fra mine lender begynner å bruke denne vederstyggeligheten, så vil jeg banke det ut av barnet med mine egne never, om det så er det siste jeg gjør. Men jeg gidder ikke bry meg om at noen unger rundt Oslofjorden ikke kan snakke. Når denne lyden har tatt fullstendig over for kj, vil jeg uansett være død for lengst, dersom planene mine slår feil.
De som bruker sj-lyd i dag, må sannsynligvis uansett legge om når de blir eldre, siden personer som bruker denne lyden ikke akkurat gir inntrykk av å være hardtarbeidende og seriøs -- og arbeidssomhet og seriøsitet virker som viktige trekk ved arbeidstakere i dag...
De som bruker sj-lyd i dag, må sannsynligvis uansett legge om når de blir eldre, siden personer som bruker denne lyden ikke akkurat gir inntrykk av å være hardtarbeidende og seriøs -- og arbeidssomhet og seriøsitet virker som viktige trekk ved arbeidstakere i dag...
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Hmm. Høres ut som om du skal finne oppskriften på evig liv.Den gjenfødte Dragen wrote:. Når denne lyden har tatt fullstendig over for kj, vil jeg uansett være død for lengst, dersom planene mine slår feil.
Joda, der er du absolutt inne på noe. Som det er sagt så er det gjerne de late som bytter ut kj-lyden. Og arbeidsomhet er viktig nå som ingen lenger har evner.TERJE wrote:De som bruker sj-lyd i dag, må sannsynligvis uansett legge om når de blir eldre, siden personer som bruker denne lyden ikke akkurat gir inntrykk av å være hardtarbeidende og seriøs -- og arbeidssomhet og seriøsitet virker som viktige trekk ved arbeidstakere i dag...
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Eg bur på vestlandet, og eg kan ikkje utstå skarring. Det er mitt einaste klagepunkt på å bu i Bergen, faktisk, all skarringa overalt.Kjetil wrote:Skarring er jo nydelig! At det er en talefeil er bare østlandspropeganda.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!