Page 4 of 8

Posted: Tue May 30, 2006 21:14
by Terje
Ceres wrote:Men jeg synes det er litt feigt av det å velge en forsaken vi nesten ikke har sett noe til... Det blir litt som å si - jeg liker ingen av de jeg kjenner, så jeg tar han der borte i hjørnet fordi han er mystisk og høy og vakker... (So what if he's a vamprie...?)
Er litt forskjell på den begrunnelsen du tegner opp hre, og den jeg bruker, som var at "Graendal kommer på andreplass fordi hun vel er den eneste som har hatt vett til ikke å stikke hodet for langt fram. Hun er slu, forsiktig, og ond som noen."

Altså foretrekker jeg henne ikke fordi jeg ikke vet mye om henne, men fordi hun er dyktig til å holde seg skjult. To fullstendig forskjellige ting.

Posted: Wed May 31, 2006 14:49
by Ceres
Men faktum er jo likevel at du nesten ikke vet noen ting om henne, hun har kun hatt et par pov'er, og det blir litt som jeg sa ovenfor. Spennende fordi hun er mystisk.

Eller kanskje dyr.

Uansett. Jeg skal vedde på at femten junior-forumister nå lurer på hva pov betyr. POV = Point of View, og brukes for å beskrive hvor mange ganger man har vært inne i hodet til personen og hørt deres side av handlinga.

Posted: Wed May 31, 2006 14:57
by Sauegjeteren
Ceres wrote:Uansett. Jeg skal vedde på at femten junior-forumister nå lurer på hva pov betyr. POV = Point of View, og brukes for å beskrive hvor mange ganger man har vært inne i hodet til personen og hørt deres side av handlinga.
Beklager, jeg syns dette virket noe uklart forklart, sikkert bare meg, men likevel... POV står for Poin Of View, altså synspunkt. Det er slik at for eksempel i en av Perrin's POVer brukes det smedutrykk og i Matts POVer legger man mer merke til damer og rikdom. Men det har vel strengt tatt ikke noe med hvor mange ganger man har vært inne i hodet til noen? POV er også en fortellerstil som ikke kan brukes i alle sammenhenger. Barnefortellinger for eksempel bruker gjerne "allvitende" forteller som ser ting fra flere sider.

"Å nei, ikke gjør det da," ropte hun og var livredd. Hun håpet bare ingen skjønte det. "Å joda!" ropte Simen tilbake, han var skikkelig sint.

Skjønner?

Men uansett, jeg kom til å lure på noe annet nå. Var det Aginor og Balthamel Rand drepte i starten? Kom på at jeg ikke vet så mye om ham nå.

Jada, vet det er lett å finne ut, men prøver å holde meg på sporet.

Posted: Wed May 31, 2006 15:11
by Torbjørn
POV er kven sitt synspunkt me får. RJ skriv vel berre med denne forteljarstilen, og ikkje noko allvitande tredjeperson eller anna. At ein person har hatt mange POVs, tyder at me har fått fortalt historia gjennom den personen sine auge mange gonger. Forresten, Wotmania har ein POV-index.

Vert naturleg nok brukt smeduttruykk i Perrin sine POVs, då det er han som fortel historia. Me les om det han ser og tenkjer.

Grunnen til at Ceres snakka om "mange POVer" er at ho sa at Graendal berre har hatt eit par (fire, for å vere nøyaktig), noko av grunnen til at ho er litt meir mystisk e.l.

Den Grøne Mannen drap Balthamel, Aginor drap seg sjølv ved å trekkje til seg for mykje av saidin (trur eg).

Usedvanleg langt utanfor tema. (Som om det var noko nytt...) Kan seie at sjølv om eg ikkje har nokon klar favoritt, so er nok Graendal blant dei eg likar meir enn andre.

Posted: Wed May 31, 2006 19:44
by Ceres
Ha! Jeg hadde egentlig skrevet "fire-fem POVer" i posten ovenfor, men strøk dem da jeg tenkte jeg kanskje ikke hadde så god oversikt som jeg trodde! Ooooh... Føler selvfølelsen stige...

:)

Og Hyrde, jeg synes da jeg gjorde en rimelig god jobb med å forklare folk hva POV er. :?

Uansett - Det eneste vi har fått vite om Grendeal er jo at hun liker sånne kjoler, holder slaver, bor på et slott sånn ca midt i Randland, og er med i alliansen. Og at hun muligens drap Asmo. Hun er en typisk en-sidig karakter. Det er ingen dypere drifter, ingen kjærlighet... Jeg er for lat til å gå og slå opp, men vet vi i det hele tatt noe særlig om henne fra AoL? Hvorfor ble hun forsaken? Dette er slike ting som må besvares for at en person i min bok skal bli virkelig interessant. Det er også noe som gjør at jeg aldri egentlig har likt Cadsuane - men det er en annen sak.

Moghedien derimot har vi fått høre langt mer om, og vi har sett hva hun brenner for, hvilket hat hun kan føle, hvordan hun reagerer på dette hatet, og hvordan hun takler å bli holdt som slave. Hun har blitt portretert i mange forskjellige situasjoner, og vi har fått sett henne mye, til tross for hennes edderkoppaktige rykte. Me like...

Posted: Wed May 31, 2006 19:53
by Faile
hun var i alle fall en asket før hun blei forsaken. vent litt. skal slå det opp :P

EDIT: bok hos pappa. står sikkert i artikkelen inca skreiv.

Posted: Wed May 31, 2006 19:54
by Sauegjeteren
Ceres wrote:Det eneste vi har fått vite om Grendeal er jo at hun liker sånne kjoler
Streith
Ceres wrote:bor på et slott sånn ca midt i Randland
Arad Doman.
Ceres wrote:men vet vi i det hele tatt noe særlig om henne fra AoL?
Nei, hun var en from asket fram til ti år etter Borehullet ble laget og snudde da totalt om til livsløseren vi kjenner henne som i dag.
Ceres wrote:Moghedien derimot har vi fått høre langt mer om, og vi har sett hva hun brenner for, hvilket hat hun kan føle, hvordan hun reagerer på dette hatet, og hvordan hun takler å bli holdt som slave. Hun har blitt portretert i mange forskjellige situasjoner, og vi har fått sett henne mye, til tross for hennes edderkoppaktige rykte. Me like...
Joda, men hun blir liksom litt kjedelig med å bare gjemme seg og så brått snu om og sikle for Pavlov (eller hva han nå het). Da er Graendal mye morsommere som importerer adelige og velskapte slaver bare for å se på dem og ikke egentlig bryr seg om noen av dem dør.

Posted: Wed May 31, 2006 19:54
by Torbjørn
http://tidshjulet.net/fortapte/graendal.php

Det vert ikkje sagt kvifor ho gjekk over til Skuggen, berre at ho var ganske tidleg ute med å gjere det.

Posted: Wed May 31, 2006 19:56
by Sauegjeteren
incanus wrote:http://tidshjulet.net/fortapte/graendal.php

Det vert ikkje sagt kvifor ho gjekk over til Skuggen, berre at ho var ganske tidleg ute med å gjere det.
Det jeg ikke skjønner er hvorfor så mange av de Utvalgte gikk over til Den Mørkeste etter han ble stengt inne. Og likevel fikk de den makten de har. Det er noe rart med det der altså.

Posted: Wed May 31, 2006 19:57
by Faile
de gikk jo over til ham etter at det var åpnet et hull der. han har aldri vært fri i den forstand. da hullet ble forseglet fulgte forsakens med.

Posted: Wed May 31, 2006 19:57
by Akira
Sauegjeteren wrote:
incanus wrote:http://tidshjulet.net/fortapte/graendal.php

Det vert ikkje sagt kvifor ho gjekk over til Skuggen, berre at ho var ganske tidleg ute med å gjere det.
Det jeg ikke skjønner er hvorfor så mange av de Utvalgte gikk over til Den Mørkeste etter han ble stengt inne. Og likevel fikk de den makten de har. Det er noe rart med det der altså.
Har du først fått smake makt, vil du ha mer, uansett.

Posted: Thu Jun 01, 2006 18:08
by Kjetil
Hvem gikk over etter at LTT stengte hullet? Ingen, for alle 13 ble stengt inne sammen med den mørkeste.

Ergo, alle var alt gått over på den tida.

Posted: Thu Jun 01, 2006 18:54
by Ceres
Men - det er jo ingen som har stemt på Grendeal!

Men mange har stemt på Demondred og Aginor - begge også litt skyggete personer uten de alt for store opptredene. Forklaring på det?

Posted: Thu Jun 01, 2006 19:02
by Kjetil
Demadred ser du ikke mye til, men han lurer alltid litt i skyggene, og du kan se konturene av hva han driver med.

Aginor har du fått et godt innblikk i, hva han drev med i AoL, men mest som gjenfødt.
Winters heart
Som Dashiva

Posted: Thu Jun 01, 2006 19:59
by Ceres
Nja... Godt og godt, fru Blom...

Har vi i det hele tatt en pov fra han? Jeg tror vel det var "kvinna" vi fikk høre i den ene, definerbare scenen. Kanskje vi har en pov fra ham etter slaget? Ble plutselig usikker nå...