Lekser og Leksehjelp

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Lothair Mantelar wrote:Det der er faktisk i ferd med å forandre seg. Jeg går allmenn VG1, og skal velge fagområde til neste år. På grunn av nye regler kommer over halvparten av klassen min til å velge realfag eller samfunnsfag, og nesten ingen har valgt språkfag. Dette gjelder også på landsbasis, har jeg fått høre.
Så det er færre folk som fordyper seg i fransk og tysk? I så fall er det synd, siden det er viktig at vi har noen som er gode i de språkene, siden de er ganske store land som vi har en del aktivitet med.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Eivind wrote: Så det er færre folk som fordyper seg i fransk og tysk? I så fall er det synd, siden det er viktig at vi har noen som er gode i de språkene, siden de er ganske store land som vi har en del aktivitet med.
Franks og tysk har da vel aldri vært valgfag eller fordypningsfag. Tviler sterkt på at b-språk tas ut av den obligatoriske bolken, selv om jeg gjerne skulle sett det hadde vært det. Slik som det er nå, har videregåendeelevene mer obligatorisk tysk/fransk/spansk enn engelsk.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Tysk/fransk er valgfritt i 3. klasse for B-språk elever, også kalt fordypning.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Jeg kunne tenke meg å ta fordypning i tysk. Jeg liker språk. Og så vil jeg bli lege... tror jeg... kanskje :roll: Det er så mye å velge mellom!
. . .
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Skal du bli lege burde du ta en titt på kravene, du kan nok neppe kutte ut et fordypningsfag til fordel for tysk i 3. klasse.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Nei, du har vel rett i det. Men jeg tror jeg kan greie det om jeg virkelig vil :) Har allerede gode karakterer.
. . .
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Kjetil wrote:Hva er de nye reglene?
De har gjort om på tilleggspoengene, slik at man bare får poeng hvis man tar Biologi, Matte i tre år, Kjemi eller Fysikk. Man får mest poeng for Fysikk og Matte.

Jeg sjekket litt i klassen i dag, og det viste seg at absolutt ingen hadde valgt å fordype seg innen språk til neste år. Dette er ikke helt representativt for resten av landet, da våre lærere i Tysk og Engelsk er på grensen til de inkompetente. Lærere er utrolig viktig; får man en god lærer er et hvert fag morsomt.

Det er også verdt å merke seg at Tysk/Fransk/Spansk blir likestilt med Engelsk, og at b-språk og c-språk derfor avskaffes (Man må ha enten Tysk, Fransk eller Spansk i ungdomskolen). Jeg hadde tysk på ungdomskolen, og går nå b-språk i to år, men på grunn av at min klasse er midt inni overgangen så slipper c-språk å gå tre år på VG.

Jeg kunne godt tenke meg å skifte :)

#Moiraine

Du kan godt velge å fordype deg innenfor et valgfritt språk hvis du velger å ta matte i tre år. Da må du ta et fjerde fag fra et valgfritt programområde. Jeg gjør dette, og kan derfor velge fem timer med ekstra gym i tillegg til Fysikk, Kjemi og Matte R1 og R2. Spør skoleveilederen din om mere info, eller pm meg hvis du er interessert i å høre mer.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

De har gjort om på tilleggspoengene, slik at man bare får poeng hvis man tar Biologi, Matte i tre år, Kjemi eller Fysikk. Man får mest poeng for Fysikk og Matte.
At du får 0,5poeng for første året, 1 poeng for tredje, opp til maks 8? Slik har det ihvertfall vært i noen år.
Jeg sjekket litt i klassen i dag, og det viste seg at absolutt ingen hadde valgt å fordype seg innen språk til neste år. Dette er ikke helt representativt for resten av landet, da våre lærere i Tysk og Engelsk er på grensen til de inkompetente. Lærere er utrolig viktig; får man en god lærer er et hvert fag morsomt.
Regner du med engelsk da?
Det er også verdt å merke seg at Tysk/Fransk/Spansk blir likestilt med Engelsk, og at b-språk og c-språk derfor avskaffes (Man må ha enten Tysk, Fransk eller Spansk i ungdomskolen). Jeg hadde tysk på ungdomskolen, og går nå b-språk i to år, men på grunn av at min klasse er midt inni overgangen så slipper c-språk å gå tre år på VG.

Jeg kunne godt tenke meg å skifte
Så du kan velge om du vil ha språk fra andre klasse av? Har du flere timer en tidligere til disp å velge i da?
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Hvis jeg husker rett, så får man 0.5 poeng for realfag i 2. året og tredje året + 1 poeng for 2FY og Matte S2 (3MY) og R2 (3MX). Går man etter å få mest mulig poeng, kan man altså få maks 5 poeng til sammen. Det er ikke mulig å få mer.

Man kan fordype seg innenfor engelsk på min skole. Vi har ett år med obligatorisk engelsk undervisning, men må velge enten tysk ( 3. året ), spansk, fransk eller engelsk innenfor programområdet "Språk".

Ja, man kan velge språk fra og med andre klasse. Man har selvsagt norsk og tysk, men man kan ha andre språk også hvis man velger "Språk"-programmet.

Jeg vet ikke hvor mange timer det var før, men jeg skal ha 32 timer i uken til neste år. Man må ha 30 timer, men siden jeg tar fire 5-timersfag, og ikke tre 5-timersfag + et 3-timersfag må jeg ha to timer ekstra.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Høres ut som mye nytt ja, men tror du kan få flere realfagspoeng. Jeg har ihvertfall 1,5 for 2mx og 3mx, 1,5 for 2fy og 3fy, som gir 3. Kan i tillegg få 1,5 for 2-3bi og samme med kjemi. Så 6 til sammen da.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General

Kjetil wrote:Høres ut som mye nytt ja, men tror du kan få flere realfagspoeng. Jeg har ihvertfall 1,5 for 2mx og 3mx, 1,5 for 2fy og 3fy, som gir 3. Kan i tillegg få 1,5 for 2-3bi og samme med kjemi. Så 6 til sammen da.
Det var de gode gamle dagene. Jeg er med på det nye opplegget, og der er poengene fordelt slik jeg nevnte ovenfor.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Men det kommer ikke en stygging og stikker av med poengene mine? :P
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General

Det kan jeg ikke garantere. Øystein Djupedal virker troende til det aller meste :P
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Sukk, ja, at noen kan finne på å gi sosialister makt.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Hmm, kanskje du kan hjelpe meg litt Lotta.

Skal finne ut kor mange studie poeng eg har (kan få).

Eg har gjenge GK (VG1) Byggfag, VK1 (VG2) Tømrar, er no lærling og skal ta fagbrevet.
Det viktigaste spørsmålet mitt er vel: kor mange poeng får ein for å ta fagbrevet?
VG1-2 poenga bestemmer vel gjennomsnitten av karakterane, så det kan eg vel finna ut av sjølv.

Og, dersom eg tek almennfagleg påbygging etter fagbrevet, får eg bra med studie poeng for det?

Hmm...blei mykje på ei gong det, håpar eg kan bli litt klokare nå. :P
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Post Reply