Global oppvarming - fiksjon eller fakta?

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

I diskusjoner om atomkraft pleier jeg å sitere (egentlig parafrasere, menpytt) noe jeg hørte Hans Blix si for noen år siden, da han holdt tale på Samfundet her i Trondheim:

"Jeg er mer bekymret for hva avfallet fra fossile brennstoffer kan komme til å gjøre de neste 20 årene, enn jeg er for hva avfallet fra kjernekraftverk kan komme til å gjøre i løpet av de neste 20.000 årene."
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Beklager dobbelposting, men leste noe i en artikkel av George Monbiot her for noen dager sida, som jeg tenkte jeg skulle dele:
George Monbiot wrote:Reading a scientific paper on the train this weekend, I found, to my amazement, that my hands were shaking. This has never happened to me before, but nor have I ever read anything like it. Published by a team led by James Hansen at Nasa, it suggests that the grim reports issued by the Intergovernmental Panel on Climate Change could be absurdly optimistic(1).

The IPCC predicts that sea levels could rise by as much as 59cm this century(2). Hansen’s paper argues that the slow melting of ice sheets the panel expects doesn’t fit the data. The geological record suggests that ice at the poles does not melt in a gradual and linear fashion, but flips suddenly from one state to another. When temperatures increased to 2-3 degrees above today’s level 3.5 million years ago, sea levels rose not by 59 centimetres but by 25 metres. The ice responded immediately to changes in temperature(3).

We now have a pretty good idea of why ice sheets collapse. The buttresses that prevent them from sliding into the sea break up; meltwater trickles down to their base, causing them suddenly to slip; and pools of water form on the surface, making the ice darker so that it absorbs more heat. These processes are already taking place in Greenland and West Antarctica.

Rather than taking thousands of years to melt, as the IPCC predicts, Hansen and his team find it “implausible” that the expected warming before 2100 “would permit a West Antarctic ice sheet of present size to survive even for a century.” As well as drowning most of the world’s centres of population, a sudden disintegration could lead to much higher rises in global temperature, because less ice means less heat reflected back into space. The new paper suggests that the temperature could therefore be twice as sensitive to rising greenhouse gases than the IPCC assumes. “Civilization developed,” Hansen writes, “during a period of unusual climate stability, the Holocene, now almost 12,000 years in duration. That period is about to end.”(4)
http://www.monbiot.com/archives/2007/07 ... -of-state/
- Verg., Aen., 3.315.
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Tror vi kan tilgi deg det Terje.

Dette bare viser at vi må jobbe enda hardere for å stoppe utslipp av miljøfarlige gasser. Hvis vi fortsetter slik som vi gjør nå, vil ikke jordklode overleve oss. Menneskene må slutte med den selvdestruktive holdningen vi har hatt de siste århundrene og heller prøve å bevare kloden. Vi må huske at den bare er til låns.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Chiad
Asha’man
Asha’man

Post by Chiad »

Hvis alle isbreene smelte helt ned og verden blir oversvømt, kanskje det fører til at Golfstrømmen stopper og vi i nord vil få en ny istid?? :?
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Det er nok blant annet det vi er så redde for. Jeg vet ikke med dere men jeg trives ikke så godt når temperaturen ligger under -20. For å være helt ærlig trives jeg ikke i det hele tatt i slike temperaturer.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Lothar
Asha’man
Asha’man

Post by Lothar »

Det største problemet med miljøproblematikk er og forblir at folk gjerne tar en diskusjon om det - men ikke like gjerne tar sykkelen isteden for bilen når man skal på butikken.
Pedron Naill
Hengiven
Hengiven

Post by Pedron Naill »

jeg synes det er synd at Global oppvarming skjer (ja har sett al'gore filmen på skolen, skal begynne i 9. ...) det beste hadde vert hvis vi fikk trikker/tog/biler som alle gikk på strøm.. (jeg vet at det finnes el-biler men det er ikke mange...FINN DEM FRAM IGJEN :x )

de fleste som bor i store byer oslo/drammen/bergen/stavanger/bodø osv burde klare å sykle til butikken... for meg som bor i stavanger kan jeg sykle til Kiwi/Ica og Coop som er på forskjellige steder på under fem minutter... :)

synes folk bør tenke mer på hva de bruker som framkomst middel... :wink:
scott lynch wrote:Ooooh. You really dodged the fall of the axe on that question, didn't you?
Yeah, I kinda did. Hey, Tolkien was the guy that spoke seventeen languages. As for me, I... I'm, um, really good at Final Fantasy VI.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Problemet med å framstille elektriske framkomstmilder som et problemfritt tiltak mot utslipp, er at mange glemmer hvor strømmen kommer fra. Og faktum er at i de aller fleste delene av verden kommer strømmen fra forurensende kull- eller gasskraftverk...
- Verg., Aen., 3.315.
Pedron Naill
Hengiven
Hengiven

Post by Pedron Naill »

åhhh... det tenkte jeg ikke på.. men her i Norge kan vi da i allefall bruke bølge/sollys/vann kraftverk synes jeg (kanskje også vind?)
scott lynch wrote:Ooooh. You really dodged the fall of the axe on that question, didn't you?
Yeah, I kinda did. Hey, Tolkien was the guy that spoke seventeen languages. As for me, I... I'm, um, really good at Final Fantasy VI.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Du får betale for det du da vet du, pedro.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Pedron Naill
Hengiven
Hengiven

Post by Pedron Naill »

Tja.

Hvis jeg vinner i lotto et par 3000 ganger kan jeg altids finansiere det. (så lenge hver premie er på ca 30mill hver :P *drømme* 8) )
davram bashere
Sitter
Sitter

Post by davram bashere »

Pedron Naill wrote:
de fleste som bor i store byer oslo/drammen/bergen/stavanger/bodø osv burde klare å sykle til butikken... for meg som bor i stavanger kan jeg sykle til Kiwi/Ica og Coop som er på forskjellige steder på under fem minutter... :)

synes folk bør tenke mer på hva de bruker som framkomst middel... :wink:

Det er ikke bare bare å sykle til butikken her i Bodø... Fra oss til nærmeste butikk er det 1.6 km med motbakke...
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

Eh. Det burda jo bare gjøre saken bedre! Da triller man i nedoverbakke på vei hjem! :)
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Oppoverbakke gjør vel ingenting din slappfisk. Tar heller ikke mer enn et kvarter og gå.
Lothar
Asha’man
Asha’man

Post by Lothar »

stefan_hoy wrote:Du får betale for det du da vet du, pedro.
Om Norge, av alle land, ikke skal HA RÅD TIL å gjøre noe med problemene, er det bare å kutte ut alt og forurense videre mens man ennå kan. Dessuten har Norge vært blant de flinkeste til å prøve seg på f.eks bølgeenergi.
Post Reply