Page 4 of 4

Posted: Sat Aug 23, 2008 15:16
by Loki
Eivind wrote:Vil nå ikke si at det var så mye restriksjoner før. Eneste kravet vårt var at det hadde noe å gjøre med Norge, og litteratur eller språk.
...Saa restriksjonen "Alt i heile verda bortsett fraa det fraa Noreg er uaktuelt" er ikkje ein stor restriksjon?

Posted: Sat Aug 23, 2008 22:35
by Lothair Mantelar
Det meste med kunnskapsløftet er en ren vits, men det er en diskusjon som passer bedre inn annensteds. Akkurat nå er jeg glad for at jeg slapp å bruke mange måneder på å lese meg opp på Dag Solstad eller Knut Hamsun.

Posted: Sun Aug 24, 2008 13:07
by Eivind
Loki wrote:
Eivind wrote:Vil nå ikke si at det var så mye restriksjoner før. Eneste kravet vårt var at det hadde noe å gjøre med Norge, og litteratur eller språk.
...Saa restriksjonen "Alt i heile verda bortsett fraa det fraa Noreg er uaktuelt" er ikkje ein stor restriksjon?
Med tanke på hvor mye man kan velge innenfor det temaet, så er det ikke det.

Posted: Mon Aug 25, 2008 21:53
by Loki
Eivind wrote:
Loki wrote:
Eivind wrote:Vil nå ikke si at det var så mye restriksjoner før. Eneste kravet vårt var at det hadde noe å gjøre med Norge, og litteratur eller språk.
...Saa restriksjonen "Alt i heile verda bortsett fraa det fraa Noreg er uaktuelt" er ikkje ein stor restriksjon?
Med tanke på hvor mye man kan velge innenfor det temaet, så er det ikke det.
Eh... at noko er ein stor restriksjon seier ingen verdas ting om kor mykje fridom ein har innanfor den, berre om kor stor den fridomen er relativ til fridomen ein ville hatt utan restriksjonen. Norsk litteratur er ein svært, svært liten andel av den totale litteraturen. Restriksjonen "ingen anna litteratur enn norsk" er dermed ein gigantisk restriksjon, totalt uavhengig av om den norske litteraturen er stor nok til å gi ein mange valmogelegheitar innanfor seg sjølv.

Posted: Tue Sep 09, 2008 13:23
by Ninin
Bull-Hansen ville vært herlig som særemne neste år, da kommer han ut med første boka i en norrøn serie. Tror det må bli utrolig fett. Riktignok så skriver han ganske tungt, men jeg liker han uansett.

Han kommer vel forsåvidt med ny bok nå også. Så vidt jeg forsto så
skulle den prøve å vise hvordan fabelprosa (fantasy) kan knyttes til
virkeligheten.

Posted: Tue Sep 09, 2008 16:36
by Sisnera
Tja, norske fantacy bøker... hmm... de fleste er vel nevnt... hvis man ikke velger å definere Sofies verden som fantacy da :lol:

Ellers er det en del innenfor husmorspornoen som jeg ville ha definert innen for fantasy, da spesielt seriene "rimfrost" og "ulveøyne". Men det er absolutt ikke av høy kvalitet. og er nok ikke det du leter etter :P

Høres ut som en kjempe spennende oppgave hvis du fremstiller den riktig. Absolutt ikke useriøst. Hvis du bare passer på å få inn litt analyse så burde de fleste sensorer gå med på det :)

De fire og han som gjorde galt verre er genial! Er en latterbombe av dimensjoner. Men synes selve den alvorlige fantacy delen ikke er det mest imponerende jeg har lest.

Når det kommer til "dragen som elsket meg" så har jeg lest den også. Fått boka av forfatteren som jeg var på tur med en gang. En artig kar med spesiel humor. Men han har tidligere skrevet flest reiseskildringer. Og boka kan vel fint kalles "orginal".

Tror jeg faktisk har lest flere norsk fantasy bøker... Men er virkelig ikke sikker.

Men uansett LYKKE TIL, tror det blir kjempe bra!!

Posted: Tue Sep 09, 2008 18:05
by Loki
Eg hugsar ikkje kva som er nemnd i denne tråden, men, Havnes ("Nattkrigeren"), Tore Hansen ("Skogland"), Follestad ("De Fire og Han Som Gjør Galt Verre"), B. Andreas Bull-Hansen ("Horngudens Tale") og Arne Skorping ("Kvasirs Blod" og "Funerfløyten") i alle fall. Og Jostein Gaarder har skreve litt kvasifantasy, "I et speil, i en gåte", "Kabalmysteriet" og "Sofies verden" i sær av dei eg har lese. Ah, og så prøvde eg ut nokre av kioskgreiene til Margit Sandemo ein gong, "Isfolket" og "Heksemesteren", det er vel fantasy må ein sei. Dessutan vil eg tru Jon Bing og Tor Åge Bringsværd har ein masse fantasygreier liggende rundt om kring i bibliotek- og bokhandelhyllene sjølv om dei sikkert har mest sci-fi. Og så er det jo desse nye seriane som dei sel for tida som eg ikkje har lese, dei er vel norske? Phenomena (Eliassen) og Skammar-serien (Kaaberbøl)?

Det er dei eg kjem på.

Posted: Tue Sep 09, 2008 19:05
by Sauegjeteren
Phenomena er ganske riktig norsk, men Skammar-serien av Kaaberbøl er nok dansk.

Når det gjelder Bing og Bringsværd, så er jeg ærlig talt ikke sikker på hvor skillet mellom sci-fi og fantasy går. Web har riktignok ikke annet enn at det er lagt til ei framtid der mennesker ikke har så mye å si lenger. Og Gobi også, om jeg ikke husker helt feil. Men dog, Shannara-serien er vel også lagt til ei såpass fjern framtid, med bare noen få hint av vår tid.

Posted: Tue Sep 09, 2008 19:23
by Sisnera
Er jo noen små hint av vår tid i tidshjulet også ;)

Er noe som i jallefall burde være med i en slik oppgave. Hva er fantasy, og hvor er skillene til andre sjangere :P

Posted: Tue Sep 09, 2008 20:43
by Loki
Sauegjeteren wrote:Phenomena er ganske riktig norsk, men Skammar-serien av Kaaberbøl er nok dansk.
Stemmer. Har høyrt det ein stad, og så fortrengt det i rein manglande interesse. :oops:

Posted: Sat Oct 18, 2008 20:29
by Nynaeve Sedai
Siste året mitt på vgs hadde jeg fantasy som særemne, problemstillingen min var hvordan den norske fantasyen er i forhold til den engelsk\amerikanske. D gikk relativt bra :)

Posted: Mon Oct 20, 2008 15:32
by rand al'thore
har just begynt med særemne, skal ha om "sagaen om Paksenarrion", men mangler problemstiling, noe som har en god ide til en enkel problemstilling?
Skal skrive om alle tre/fire bøkene