Kinotråden

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Jo, leste bloggen din, og er enig i mye av det du skrev... Spesielt det med at innimellom var figurene veldig virkelighetstro. Jeg er litt redd for å utale meg formye om det siden min engelsk er sparsomelig, så ikke bit meg i nesa vis det er noe jeg ikke har fått med meg.

Ganske mye om filmen, les vis du vill.
Spoiler
Så vis jeg skal begrunne hvorfor jeg ikke likte den så kan jeg vel si det. Skal vi se, jeg fikk et litt dårlig første intrykk siden en venn av meg trodde filmen var "ekte", vi hadde så vit sett traileren før vi satte oss inn i kino salen. Så Synes jeg at det var alt formye dum nakenhet, Beowulf ville bekjempe Grendel naken siden Grendel var naken. Synes det bare var teit, for meg virka det som om det var et forsøk på å skule mangel på innhold. Jeg har ennå ikke klart å forstå hva poenget var i filmen. Møtet med Grendel var ikke skummelt bare ekelt. Møtet med "Moren" var skuffende, skuffende at han var så svak, og samtidig forrvirendes, det sa meg ingenting. Også synes jeg det bare var flaut da han kom tilbake og løy av sin helte dåd. Den eneste scenen jeg egentlig likte i filmen var scenen hvor han sa " Jeg mistet meg selv for lnge siden, da jeg var ung." (ikke ordrett.) Så burde kanskje kampen hans med dragen nevnes, jeg fikk aldri følelsen av at han var i en reel fare, og der mistet jeg en form for respekt for det, at jeg aldri fikk følelsen av at Beowulf var i fare, og dermed fikk jeg heller aldri noen medfølelse med ham som hovedperson. Og slutten var litt for åpen for min del, litt for usikkert om alt kom til å gjenta seg eller ikke. Men likte de to kvinnene, dronningen og elskerina, interesange karakterer, vet ikke hvorfor.
Som vann til tørst strupe
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Spoiler

Ai, den er sur. Jeg kan skjønne at dere ble skuffa hvis dere ikke visste på forhånd at den var animert.

Når det gjelder "dum nakenhet", må jeg stille meg totalt uforstående til det utsagnet. Ikke på noe tidspunkt ble nakenheten et tema i filmen, og den var alltid smakfult gjort (jeg likte selvsagt Angelina best). At Beowulf ville bekjempe Grendel på samme vilkår var for å gjøre kampen mest mulig rettferdig og for at han skulle imponere dronningen, som han tydeligvis var forelsket i.

Poenget med filmen er selvsagt opp til hver enkelt å fortolke, men jeg synes da budskapet kom godt fram på slutten da John Malkovich sin karakter begynte å rope ut om at farens (Hrothgar ved første instans og Beowulf ved den andre delen av filmen) synder hadde kommet tilbake for å hjemsøke dem. Det var også en god slomp med "hovmod står for fall", "det er ikke gull alt som glitrer", "medaljens bakside" etc etc.

Jeg vil ikke si at Beowulf var svak når han møtte moren til Grendel. La oss nå huske at både Hrothgar og Beowulf var viden kjent som de braveste menn i verden, og begge lot seg lokke av "Angelinas" absolutte skjønnhet og magi. Beowulf forstod heller ikke på den tiden hva som kom til å skje hvis han hadde seg med henne - at Grendel var Hrothgars sønn skjønte han ikke før han kom tilbake med hodet hans (og da var det forsent). Stakkars Beowulf var like naiv som nordlandskommunene som trodde på Terra.

Hvorvidt du brydde deg om Beowulf eller ikke, skal jeg ikke si noe om, men hvis du ikke trodde han var i dødsfare så fikk du ikke med deg Angelinas betingelser. Beowulf kom til å leve evig og udødelig med styrken til en ung mann så lenge gullhornet var i hulen hennes. Men når det ble tatt så var han like mennesklig som du og meg, og jeg synes det var flott hvordan vi fikk se at han dro ut for å legge tilbake hornet fordi han elsket dronningen og "den nye sengevarmeren".

Men du har helt rett i at slutten ikke var av det beste jeg har sett, selv om også den understreket selve budskapet (slik jeg forstod det).
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Spoiler
Vel, tydeligvis bare jeg som syntes det var "dum nakenhet", kan vel begrunne dette med at jeg synes det så tåpelig ut, når han bare tokk av seg og skulle bekjempe Grendel på hans vilkår, selvfølgelig ser jeg poenget i dette, men det ble like fult litt feil etter min mening, det ble noen litt rare ting for å "skjule hans edlere deler". Det var bare merkelig.

Kanskje litt feil av meg å si at han virket svak, det er kanskje mer riktig å si at han gikk for fort på tråden. At jeg synes han var for lett å overtale hvis man kan si det sånn, syntes man burde ha sett en annelse av mistenksomhet og tristhet, noe som gjorde at jeg hadde trodd at han tenkte litt på dronningen før han gjorde det.

Jeg skjønte at han var udødelig etter å ha møtt "moren" , og det er greit. Men når han kjempet mot grendel var det aldri "skummelt" og med fare for hans liv. Han kom ut av det nesten uten en rift. Akuratt den samme følelsen satt jeg igjen med da han kjempet mot den gylne dragen. Selv om han døde i den kampen.

Og det som kanskje gjør at jeg syntes det var en dårlig film var at jeg aldri følte med hovedpersonen, det skapte ingen følelser i meg da han døde, sånn som det burde. Jeg følte ikke med ham da han fryktet dronningens liv, jeg klarte rett og slett ikke leve meg inn i filmen.
Som vann til tørst strupe
Ninin
Hengiven
Hengiven

Post by Ninin »

Spoiler
Jeg har jo ikke sett filmen ennå, men i historien så river jo Beowulf skuldra av Grendel, og det er jo egentlig ingenting som kan stoppe han.
Dette har jo med at Beowulf er jo slik mannsidealet skulle være på vikingtiden. Kong Olav kunne jo kaste to spyd samtidig over 100 meter eller noe... ifølge sagalitteraturen.

Det virker som de har proppet historien med ganske mye som ikke er der orginalt. Og i historien så
Spoiler
får jo Beowulf hjelp av en som heter Wiglaf til å ta dragen. Og Beowulf dør jo av skadene sine, og Wiglaf overtar på en måte "heltetittelen" etter Beowulf. Slik jeg har forstått det.
Når det gjelder Grendels mor og Hrothgar:
Spoiler
Det er mange tolkninger på hvordan hun var, men det er ingenting som sier at Hrothgar var Grendels far.
Også kalt Tyr, Old Anger (eller bare et av ordene), Nin, Amon, og Brian. Velg selv :D
Lothar
Asha’man
Asha’man

Post by Lothar »

http://www1.vg.no/film/artikkel.php?artid=191301

Dette gjorde meg rimelig irritert.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Jaha? Saa naar ein fyr skriv boeker som er direkte kritikk av organisert religion generelt og den katolske kyrkja spesielt blir du irritert av at dei slaar tilbake?

Dersom eg kaller deg ein fjott, og du fordoemmer meg for aa kalle deg ein fjott, blir du irritert paa deg sjoelv daa?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Lothar
Asha’man
Asha’man

Post by Lothar »

Hvor vil du? Er jeg en fjott fordi det irriterer meg at noen kan "fordømme" (spesielt bruken av det ordet finner jeg irriterende) en bok?

For å svare på spørsmålet ditt: Nei, hvorfor skulle jeg det? Derimot ville jeg synes det var skuffende dersom en såpass etablert og saklig bruker på dette forumet skulle kalle meg en fjott fordi jeg gir uttrykk for irritasjon over noe jeg mener er unødvendig oppførsel fra noen som burde holde seg for gode til unødvendig oppførsel - selv om verdenshistorien gjennomsyres av unødvendig oppførsel fra mange av deres... likesinnede.

EDIT
Jeg ville også synes at akkurat det var unødvendig oppførsel.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Eg kalte deg ikkje ein fjott, var ein hypotetisk situasjon... og jepp, saaklart dei kan fordoemme ting. Dei talar paa vegne av det dei forstaar som den absolutte sanning og moral, om dei ikkje fordoemte ting som streid mot det ville dei vore rimeleg hykleriske. :lol:
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothar
Asha’man
Asha’man

Post by Lothar »

Jeg tror problemet er at vi har ulike definisjoner av ordet "fordømme". Det er det vel lite å gjøre med, så vi kan kanskje sette en strek her?
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Gjerne for meg: ___

(innser at den streken ikkje var AKKURAT der du skreiv "her", men satsar paa at du er litt medgjerleg og forstaaingsfull for manglende moderatorprivelegium eg ville trengt for aa plassere den meir noeyaktig)
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Er det mange her som skal å se "Arn" nå når den kommer på kino?
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

EGSKALEGSKALEGSKAL!
Pedron Naill
Hengiven
Hengiven

Post by Pedron Naill »

EGOG!

(kanskje jeg bør lese bøkene om igjen, er en stund siden sist nå xD)
scott lynch wrote:Ooooh. You really dodged the fall of the axe on that question, didn't you?
Yeah, I kinda did. Hey, Tolkien was the guy that spoke seventeen languages. As for me, I... I'm, um, really good at Final Fantasy VI.
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Da var Arn gjennomsett og jeg må si at det var forfriskende å se en film som ikke utelukkende var fylt med vold.

Hva skal man si om filmen? Vel den var bra på mange måter, men jeg vil tro at noen som ikke har lest bøkene ville kjede seg. For meg var det morsomt å se hvilke nye vrier som var på plottet og hvordan de hadde gjort flere deler av handlingen. Men filmen anbefales hvis man har lest bøkene og likte dem.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Pedron Naill
Hengiven
Hengiven

Post by Pedron Naill »

davram bashere wrote:Vel den var bra på mange måter, men jeg vil tro at noen som ikke har lest bøkene ville kjede seg. For meg var det morsomt å se hvilke nye vrier som var på plottet og hvordan de hadde gjort flere deler av handlingen. Men filmen anbefales hvis man har lest bøkene og likte dem.
det er jeg 110% enig i, beklager at jeg ikke får sagt mer enn dette (bare fordi han kom først til mølla :-/) men jeg likte filmen, den var bra, men ble litt lang, det ble liksom dratt ut så mye på en måte, vet ikke hvordan jeg skal forklare det...
scott lynch wrote:Ooooh. You really dodged the fall of the axe on that question, didn't you?
Yeah, I kinda did. Hey, Tolkien was the guy that spoke seventeen languages. As for me, I... I'm, um, really good at Final Fantasy VI.
Post Reply