Kinotråden

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Tina
Trollok
Trollok

Post by Tina »

Da har jeg akkurat vert å sett The golden compass og jeg er bare så utrolig skuffa.

Hadde ingen store forventninger til filmen, men ut fra bildene jeg hadde sett var jeg positivt innstils siden jeg synes både de og traileren så bra ut.

Men som mang en gang før levde ikke filmen opp til boka. Ikke fordet det er skjelden jeg synes filmer gjør det (et par unntak er da f.eks Narnia og Ringenes herre.)

forteller litt hva som skjer og hva jeg synes om det: (setter det i spiolertag, er vell lurest)
Spoiler
Filmen begynner ganske greit med litt gomlerleiking, men når Lyra skal inn i røykeverelset er det av helt feil grunner. Det er ikke rektor, men derimot en ny ikke-i-boka-mann som heller gifta i vinen. Det er bare ett lysbilde, og på det er det bare en mann og daimonen hans, støv strømmer ned fra en by i nordlyset, gjennnom daimonen, og inn der hjertet til mannen ligger. Ingen barn på bildet.

jeg kunne holdt på i evigheter med å fortelle om sånne småfeil. Jofur heter ragnar. Engelske Gypses som egentlig er oversatt til gøynere blir oversatt i underteksten til gypsere. Mama Costa er med på å redde Lyra, og sier de har holdt øye med henne siden ho dro fra jordan. Det er ingen gøynersamling, men ett møte på en båt. I Trollsund, som i følge filmen ligger i norge (husker ikke om det gjør det) snakker de ikke norsk, men noe lignende Russisk !! Når Lyra drar med Jorek til den landsbyen med spøkelser, finner ho ikke Tony, som i boka. Men Billy Costa. og det er bare ett hus, ingen landsby.

Når ho kommer tilbake til gøynerleiren blir de angrepet. men istedet for å bli ført til Bolvangar(som i boka) blir fo ført til Jofur (eller Ragnar) Rakinson. det later ho som ho er daimon og alt går riktig som det skal. Jorek vinner tvekampen og bærer Lyra til Bolvangar.

Men like før de er fremme komemr de til en bro av is (WTF litt tidlig kansje? ) så Lyra må gå alene. ho drar inn til Bolvangar. Men ting skjer mye raskere enn i boka og de hopper over mye, plutselig er ho i "kuttemaskina" og Mrs. coulter redder henne. først NÅ forteller Mrs. coulter til Lyra hvem foreldrene hennes er. Lyra slipper Spionflua MRS. Coulter, stikkerog lager en brann i kutterommet og stikker ut med ungene. Ingen krabbing i tak, ingen heksedaimon, ingen daimoner i bur og brannøvelse.

ute møter de folka med ulvedaimonene, jorek, heksene og gøynerne kommer, alle sloss. lyra &co vinner. Lyra, Roger, Lee scoresb, jorek oh Serfina pekkala drar mot svalbard i balongen. (yep, thats right, ingen hekser som drar balongen) The End Ingen bro til annen verden, ingen lord Asriel i herskapshus, ingen Roger-kutting.
altså mye viktig borte, FEIL REKKEFØLGE på ting, og dårlig oversatt... og det er det jeg kommer på i farta... nå må jeg gjøre ferdig morgendagens engelsk-presentasjon "/

karakter? 4 av 10

(likte kompasset og pantalaimon)

beklager alle Skriveleifer og mangel på store bokstaver
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Mogeleg at det kun er du som ikkje forklarar godt nok kva som manglar, men paa meg verkar det vitterleg som om det kun er bagateller og smaating som er endra, og at alt som er borte er ting som er rimeleg naturleg aa gjere i endringa bok-til-film...

Bjoernekongens namneskifte var visstnok gjort for aa unngaa forvirring med den snille bjoernens namn, forresten, ettersom originalene loed ganske likt eller noko saant. Meinar eg aa ha lese.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Tina
Trollok
Trollok

Post by Tina »

Mulig jeg er dårlig til å forklare ja...

Eller så er jeg pirkete, men de andre jeg så filmen med som også hadde lest boka var enig med meg.... Men det var min mening...
og jeg synes ikke at små forskjeller gjør så mye... men det var så mange av dem, og de hadde bytta om på hvilken rekkefølge de store tinga skjer, og ved å overlate overgangen til en annen verden, roger og det, har de putta det over på neste film, som om det ikke er nok i neste bok fra før av....
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Saa det skal komme nokon fraa vaar verd dit? Hm, DET er ein stor ting aa ha kutta.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Tina
Trollok
Trollok

Post by Tina »

nei... de går over i en annen verden... har du ikke lest boka/bøkene? (antok at du hadde det siden du begynte å diskutere avviket fra boka...)
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Niks, har ikkje lese boekene. Er meint til aa gjere det ein eller annan gong, men er ikkje hoegt paa prioritetslista.
Lothar
Asha’man
Asha’man

Post by Lothar »

Loki: Det som er gjort med filmen er slett ikke bagateller :P (Baserer dette på det Tina skrev, har ikke sett filmen selv.) Det høres rett og slett tragisk ut. Det er ikke nødvendig for at filmen skal fungere.

Det at de kuttet ut bokas slutt hindrer jo delvis også en oppfølger (vet ikke om de skal lage flere filmer).

Over til noe annet: Noen som har sett I Am Legend?
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Lothar wrote:Loki: Det som er gjort med filmen er slett ikke bagateller :P (Baserer dette på det Tina skrev, har ikke sett filmen selv.) Det høres rett og slett tragisk ut. Det er ikke nødvendig for at filmen skal fungere.
Alright, om de er saa sikre saa.
Det at de kuttet ut bokas slutt hindrer jo delvis også en oppfølger (vet ikke om de skal lage flere filmer).
Akkurat den avgjerdsla meinar eg forfattaren sjoelv var med paa, meinte visst at det var eit langt betre punkt aa byrje neste film paa om dei kunne starte med slutten paa fyrste bok.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Jeg vil snakke mer om Det gyldne kompasset!

En scene til som mangla var når Lyra snakker om en mann om at faren hennes er leiemorder! En av de tøffeste scenene i boka!

På reklamen ser man bilder av:

Lord Asriel mer rødt nordlys i bakgrunnen!

Den gyldne apen som hopper på pantaleimon, som blir en fugl og stikker av så apen faller av en snøklippe!

Lyra som faller ned fra en annen snøklippe

Og replikken "I'm not yours. I'll never be yours!" høres i bakgrunnen

Jeg så ingen av disse i filmen, og alle tyder på at sisten har vært laget og så droppet! Hvor utrolig dårlig er ikke det!

Og å bytte om de to siste delene av boka er så dust gjort og så unødvendig at jeg holder på å spy eller noe! SINNASINNASINNA!!!

Men likte faktisk første delen, Oxford delen.
Og det at de sier Lyras kompass er det eneste som er igjen, mens i andre boka får man vite at det i hvertfall finnes et til, som tilhører Mrs Coulters side, eller hennes gamle side.

Forresten Tina: Han som i filmen prøver å forgifte Lord Asriel er Fra Pavel, han som i bøkene kan lese det andre kompasset. Han er bare ikke der han skal være :P
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Er enig med at filmen var, tja mislykket. Filmen var bra laget, men det virket som om de prøvde for godt å gjøre det til en familie film, noe som resulterte i en barnfilm. Alle de dype gode poengene i boka var borte.

Jeg synes ikke kompasset var bra, det var så slitsomt at de hele tida dukket inn i det, ble faktisk litt iritert på det ettervert.

Sluttkampen. Fy fy, sier nå jeg. Som en venn av meg sa "Kopi av slaget i Narnia." Jeg synes det var den kjedeligste delen av filmen.

Diamonene var fine dem, og ordentlig stilige.

Skuspillerne var flinke og de har rett når de skriver at jenta som spiller Lyra er født til å være forann læretet.

Og det var naturlig at den slutta der den sluttet synes nå jeg.

Men tross i at den ikke var kjempe god var den god nok til at jeg kommer til å se neste.

Også har jeg sett Arn da, Norge har langt igjen før de kan ta igjen sverige i film industri!! Dette var bare en fantastisk film, den beste jeg har sett på lenge, i år og i fjord og jeg så mange i fjord. At svenskene får svensken til å bli så naturlig er fantastisk, og alt er godt gjennomført!
Som vann til tørst strupe
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

Men anbefales filmen? Jeg har lest boka for lenge siden, husker ikke særlig mye, men kommer nok på etter hvert hvis jeg ser filmen. Og jeg hører her at ganske mange er negative til hvordan filmen ble. Jeg tror nok ikke jeg kommer til å se den på kino men det kan jo være nyttig å ta med seg anbefalinger... Og har noen sett noen filmer som var bedre enn denne som går på kino nå?
Tina
Trollok
Trollok

Post by Tina »

Lothar: takk ^^ det ER ikke bagateller... synes egentlig ikke man bør utale seg om akkurat det når man ikke har leswt boka "/

og nei, det hindrer ikke en oppfølger. Lyra fortalte bare Roger at de kansje måtte bli med over i en annen verden.

Shallis: det tenkte jeg ikke over... men har ikke sett så nøye på traileren, kansje de følte den ble for lang. Hmm ja, mente jeg hadde sett/hørt navnet før... men Fra pavel, vet du om det navnet har noe med vår kristendoms-histoie virker så kjent på ett vis...

sisnera: kompasset så bra ut, men irriterende det at ho ble dratt inn, veldig enig.... mye forde at de viste bare bilder fra tidligere i filmen. "/ og slaget var kansje ikke noe serlig... men likte bjørne-kampen ^^

Chriz: nei, anbefaler ikke filmen, les heller boka på nytt=)

til slutt: I am legend. Ja har sett filmen. Likte den ikke noe særlig, Will smith er en flink skuespiller da. men tror det var mer handlingen jeg ikke synes var så bra...
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Jeg tror at hvis det er lenge siden du har lest boka, Chriz, kan du like filmen :) Da kjenner du konseptet, men er ikke så veldig opptatt av alt skal passe til boka :)
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

Vel, jeg tenkte i grunnen ikke å se den på kino, fordi jeg mente det så mer ut som en barnefilm, men jeg tviler ikke på at den har kule effekter og slikt. Kommer nok til å se den en gang :) Når det gjelder boka så er den på lista, kom meg aldri gjennom toeren da, det skal jeg nå.
(Håper egentlig det kommer en eller annen type film/serie av Tidshjulet, men er klar over at det er en egen tråd for den saken)
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Hvem håper vel ikke det!

Jooooda vet det er mange av dere som syns det ødelegger alt, men dere trenger ikke se den og da syns jeg dere kan håpe det på våre andres vegne, så det så! :D
Post Reply