Hadde ingen store forventninger til filmen, men ut fra bildene jeg hadde sett var jeg positivt innstils siden jeg synes både de og traileren så bra ut.
Men som mang en gang før levde ikke filmen opp til boka. Ikke fordet det er skjelden jeg synes filmer gjør det (et par unntak er da f.eks Narnia og Ringenes herre.)
forteller litt hva som skjer og hva jeg synes om det: (setter det i spiolertag, er vell lurest)
Spoiler
jeg kunne holdt på i evigheter med å fortelle om sånne småfeil. Jofur heter ragnar. Engelske Gypses som egentlig er oversatt til gøynere blir oversatt i underteksten til gypsere. Mama Costa er med på å redde Lyra, og sier de har holdt øye med henne siden ho dro fra jordan. Det er ingen gøynersamling, men ett møte på en båt. I Trollsund, som i følge filmen ligger i norge (husker ikke om det gjør det) snakker de ikke norsk, men noe lignende Russisk !! Når Lyra drar med Jorek til den landsbyen med spøkelser, finner ho ikke Tony, som i boka. Men Billy Costa. og det er bare ett hus, ingen landsby.
Når ho kommer tilbake til gøynerleiren blir de angrepet. men istedet for å bli ført til Bolvangar(som i boka) blir fo ført til Jofur (eller Ragnar) Rakinson. det later ho som ho er daimon og alt går riktig som det skal. Jorek vinner tvekampen og bærer Lyra til Bolvangar.
Men like før de er fremme komemr de til en bro av is (WTF litt tidlig kansje? ) så Lyra må gå alene. ho drar inn til Bolvangar. Men ting skjer mye raskere enn i boka og de hopper over mye, plutselig er ho i "kuttemaskina" og Mrs. coulter redder henne. først NÅ forteller Mrs. coulter til Lyra hvem foreldrene hennes er. Lyra slipper Spionflua MRS. Coulter, stikkerog lager en brann i kutterommet og stikker ut med ungene. Ingen krabbing i tak, ingen heksedaimon, ingen daimoner i bur og brannøvelse.
ute møter de folka med ulvedaimonene, jorek, heksene og gøynerne kommer, alle sloss. lyra &co vinner. Lyra, Roger, Lee scoresb, jorek oh Serfina pekkala drar mot svalbard i balongen. (yep, thats right, ingen hekser som drar balongen) The End Ingen bro til annen verden, ingen lord Asriel i herskapshus, ingen Roger-kutting.
karakter? 4 av 10
(likte kompasset og pantalaimon)
beklager alle Skriveleifer og mangel på store bokstaver