Ringenes Herre

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Locked

Hva er best? Ringenes Herre eller Harry Potter?

Ringenes Herre
32
76%
Harry Potter
4
10%
Har ikke lest noen av dem
0
No votes
Vanskelig å si
6
14%

Total votes: 42

Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

Morten wrote: Skikkeligere kan det ikke gjøres.
Amen! vi er enig! :P
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Morten
Oversetter
Oversetter

Post by Morten »

Sauegjeteren wrote:Er boka blitt gitt ut i flere utgaver da tro? Den jeg har er oversatt av Nils Ivar Agøy. Er det gitt ut av flere oversettere?
Nei, Nils Ivars oversettelse er den eneste norske.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Jeg synes hvertfall det var for tungt. Men jeg må kanskje lese opp igjen og ikke basere det jeg sier på en ti-årings meninger.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Morten
Oversetter
Oversetter

Post by Morten »

Sauegjeteren wrote:Jeg synes hvertfall det var for tungt. Men jeg må kanskje lese opp igjen og ikke basere det jeg sier på en ti-årings meninger.
Den er nok ikke særlig egnet for tiåringer, nei. Ikke tolvåringer heller, for den saks skyld.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Men nå el jeg fjolten ål og kan lese den opp igjen nål jeg fål tid.
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

Morten wrote:Christopher Tolkien har skrevet svært lite av Silmarillion, bare noen setninger her og der for å binde sammen avsnitt, så boka er i overveiende grad J.R.R.s egne ord.
ja, men det hele er bundet sammen på en uoversiktlig og rotete måte.
i min mening utgjør den slett ikke noen god bok, men blir opphøyd til de grader mennesker som blir blendet av navnet "tolkien".
tja, jo, kanskje det.

sitter for den blå ajah.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

men blir opphøyd til de grader mennesker som blir blendet av navnet "tolkien".
Noe som ikke er så veldig vanskelig heller.
hansito
Hengiven
Hengiven

Post by hansito »

Det er ikke uten grunn, nei. Tolkien er tross alt en av de aller beste fantasy-forfatterene noensinne. Det sies jo at "R. Jordan er den beste fantasy-forfatteren siden Tolkien."

Det er ikke uten grunn det heller...
Min signatur er sterkere enn din signatur!
Morten
Oversetter
Oversetter

Post by Morten »

hansito wrote:Det er ikke uten grunn, nei. Tolkien er tross alt en av de aller beste fantasy-forfatterene noensinne. Det sies jo at "R. Jordan er den beste fantasy-forfatteren siden Tolkien."

Tja. Hvor mye skal man legge i sånne uttalelser? Hvem har kommet med dem? Som regel forlaget. Og forlaget vil vel neppe si noe annet enn at deres forfatter er drivende god? Hvis jeg hadde en krone for hver gang jeg har lest "Comparable to Tolkien at his best" bak på en fantasybok...
Nynaeve
Asha’man
Asha’man

Post by Nynaeve »

Grunnen til at mange synes Silmarillion er tung å lese kan jo komme av at den har en del landskaps- og folkebeskrivelser i begynnelsen.

Jeg husker selv at jeg for mange år siden begynte å lese boken, men holdt opp fordi jeg syntes det var mye beskrivelser.

Etter noen år leste jeg den på nytt, og denne gangen leste jeg hele. Da jeg var ferdig satt jeg med et meget godt inntrykk!
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Morten wrote:Hvis jeg hadde en krone for hver gang jeg har lest "Comparable to Tolkien at his best" bak på en fantasybok...
Jepp, den er veldig vanleg (og uhyre sjeldan meir korrekt enn ei samanlikning av forma "begge skriv historiar med fantasi-innslag") - men eg har inntrykk av at ein har gått litt bort frå den i dei siste årene, til fordel for samanlikning med "Harry Potter" - i alle fall i Noreg.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Morten wrote:
hansito wrote:Det er ikke uten grunn, nei. Tolkien er tross alt en av de aller beste fantasy-forfatterene noensinne. Det sies jo at "R. Jordan er den beste fantasy-forfatteren siden Tolkien."

Tja. Hvor mye skal man legge i sånne uttalelser? Hvem har kommet med dem? Som regel forlaget. Og forlaget vil vel neppe si noe annet enn at deres forfatter er drivende god? Hvis jeg hadde en krone for hver gang jeg har lest "Comparable to Tolkien at his best" bak på en fantasybok...
Det sentrale her er vel hvorvidt "his best" refererer til Toliens beste eller den andre forfatterens beste. For eksempel Robert Jordan tangerer jo utvilsomt Tolkien på sitt beste (altså Jordans beste), men ikke Tolkien på hans (altså Tolkiens :P) beste.

Og til dere som kommenterer Silmarillion på grunnlag av de første ti sidene, som du/dere leste da dere var ti: Kanskje dere bør vurdere å lese den igjen? Greit nok, både Silmarillion og Ufullendte Fortellinger er for spesielt interesserte, men de er langt fra dårlige. De er kanskje ikke det en vil kalle tradisjonelle romaner, men svært lite av Tolkiens forfatterskap har noe tradisjonelt over seg i det hele tatt...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Hihi, det gøyale her at det var dei fyrste ti-tjue sidene eller så eg likte aller best, og det meste etter... Berèn og Luthien, rundt der... er ganske uklart i minnet då eg ikkje har lese det på langt nær like mange gonger.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

innimellom roter jeg med navn, og hvem som har gjort hva... men selve hovedhistorien sitter i hodet tror jeg...

og jeg liker også starten best. den og slutten, det store slaget...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Terje wrote:
Morten wrote:

Det sentrale her er vel hvorvidt "his best" refererer til Toliens beste eller den andre forfatterens beste. For eksempel Robert Jordan tangerer jo utvilsomt Tolkien på sitt beste (altså Jordans beste), men ikke Tolkien på hans (altså Tolkiens :P) beste.

Og til dere som kommenterer Silmarillion på grunnlag av de første ti sidene, som du/dere leste da dere var ti: Kanskje dere bør vurdere å lese den igjen? Greit nok, både Silmarillion og Ufullendte Fortellinger er for spesielt interesserte, men de er langt fra dårlige. De er kanskje ikke det en vil kalle tradisjonelle romaner, men svært lite av Tolkiens forfatterskap har noe tradisjonelt over seg i det hele tatt...
Takk og amen for det.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Locked