For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Hvem andre enn deg selv har lest boka?

Jeg vet at det er vanlig praksis å ha en liten lesegruppe som hjelper deg med å forsikre deg om at budskapet kommer fram.

God jul - hilsen Lotta, som håper du får boka utgitt :)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Azumiel
Asha’man
Asha’man

Post by Azumiel »

Lothair Mantelar wrote:Hvem andre enn deg selv har lest boka?

Jeg vet at det er vanlig praksis å ha en liten lesegruppe som hjelper deg med å forsikre deg om at budskapet kommer fram.

Bare jeg som har lest den, har ikke turt å sende hele manuskriptet til noen, er redd for kopiering og videresending osv.

Takk ford det, god jul!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Bare jeg som har lest den, har ikke turt å sende hele manuskriptet til noen, er redd for kopiering og videresending osv.
Du har da lover som beskytter deg mot slikt, ellers så har du vel folk du stoler på?
Azumiel
Asha’man
Asha’man

Post by Azumiel »

Kjetil wrote:
Du har da lover som beskytter deg mot slikt, ellers så har du vel folk du stoler på?
Vet at det fins begge deler, takk for tipset :D
Men nå ble det aldri sånn...
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Sauegjeteren wrote:Men det Eliassen også hadde var et origina... Eh. Glem det.
La meg utdype. Jeg var på tur til å skrive at Eliassen hadde et originalt plott. Hvilket han ikke har.

Nå aner ikke jeg hvor mye du har lest, eller hva du legger i utrykket originalt, men grunnplottet fins ikke originalt. Såvidt jeg husker er Phenomena-bøkene om to deformerte alver, reddet ut fra ei fangeleir av en trollmann og en isbjørn. På grunn av at de er deformerte og spesielle alver på sitt vis er det skjebnebestemt at de må redde verden. Hmm. Skjebnebestemt til å redde verden. Hvor har jeg lest det før tro....

Det jeg prøver å si, Azumiel, er at jeg virkelig håper du har litt bedre ting å vise fram enn Eliassen hadde.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Azumiel
Asha’man
Asha’man

Post by Azumiel »

Sauegjeteren wrote:
Sauegjeteren wrote:Men det Eliassen også hadde var et origina... Eh. Glem det.
La meg utdype. Jeg var på tur til å skrive at Eliassen hadde et originalt plott. Hvilket han ikke har.

Nå aner ikke jeg hvor mye du har lest, eller hva du legger i utrykket originalt, men grunnplottet fins ikke originalt. Såvidt jeg husker er Phenomena-bøkene om to deformerte alver, reddet ut fra ei fangeleir av en trollmann og en isbjørn. På grunn av at de er deformerte og spesielle alver på sitt vis er det skjebnebestemt at de må redde verden. Hmm. Skjebnebestemt til å redde verden. Hvor har jeg lest det før tro....

Det jeg prøver å si, Azumiel, er at jeg virkelig håper du har litt bedre ting å vise fram enn Eliassen hadde.
Vel, et av formålene mine er at ting liksom skal gå et hakk dypere, ting er aldri som man tror, men det er det vel kanskje alltid...
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Azumiel wrote:

Takk ford det, god jul!
Jeg er ikke sikker på hvor smart dette er. De fleste forfatter man leser om (Neil Gaiman, Gene Wolfe, Robert Jordan, John Scalzi, Scott Lynch and the list goes on and on) har folk som leser hvert kapittel etter hvert som det blir ferdig. På denne måten forsikrer deg som at 1. kapittelet ikke suger (kjærlighet gjør blind) 2. Du får fram ditt budskap (kanskje du skjønner hva du ville fram til med den dialogen, men hvis ikke leserene dine gjør det, er det ingen vits.) 3. Du kan diskutere boka med dem, slik at de kan komme med tips og hint om hvordan de ville gjort det.

Eldre forfattere som har drevet med skriving i mange tiår, klarer seg kanskje uten å ha noen til å lese over boka, men du, som førstereisgutt, burde ha hatt så mange kritikere som mulig.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Azumiel
Asha’man
Asha’man

Post by Azumiel »

Lothair Mantelar wrote:
Azumiel wrote:

Takk ford det, god jul!
Jeg er ikke sikker på hvor smart dette er. De fleste forfatter man leser om (Neil Gaiman, Gene Wolfe, Robert Jordan, John Scalzi, Scott Lynch and the list goes on and on) har folk som leser hvert kapittel etter hvert som det blir ferdig. På denne måten forsikrer deg som at 1. kapittelet ikke suger (kjærlighet gjør blind) 2. Du får fram ditt budskap (kanskje du skjønner hva du ville fram til med den dialogen, men hvis ikke leserene dine gjør det, er det ingen vits.) 3. Du kan diskutere boka med dem, slik at de kan komme med tips og hint om hvordan de ville gjort det.

Eldre forfattere som har drevet med skriving i mange tiår, klarer seg kanskje uten å ha noen til å lese over boka, men du, som førstereisgutt, burde ha hatt så mange kritikere som mulig.
Hadde faktisk et to siffret antall mennesker som ønsket å lese den. Men når jeg nå kommer til å få boken refusert, skal jeg la dem lese boka, og sammenligne deres meninger med forlagenes.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Er du sikker på at du ikke bare får "Flink gutt, fortsett å jobbe med boken"?

JKR fikk vel bare de første utkastene i retur.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Azumiel
Asha’man
Asha’man

Post by Azumiel »

Wolfbrother wrote:Er du sikker på at du ikke bare får "Flink gutt, fortsett å jobbe med boken"?

JKR fikk vel bare de første utkastene i retur.
Det håper jeg da ikke. Kan ikke være sikker på det, men egentlig tviler jeg, (ikke for å skryte) når en 15-åring viser et så stort potensiale.
Det står også at man skal få en skriftlig tilbakemeldelse.

Men igjen, jeg kan ikke være sikker, men jeg er selvfølgelig innstilt på at jeg kan få en slik tilbakemelding!
Azumiel
Asha’man
Asha’man

Post by Azumiel »

Har nå blitt refusert av 3/4 forlag, men har fått flust med tips og positive tilbakemeldinger, så 2. utkastet er under produksjon! :D :D
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Azumiel wrote:Har nå blitt refusert av 3/4 forlag, men har fått flust med tips og positive tilbakemeldinger, så 2. utkastet er under produksjon! :D :D
Så betyr det at det er en rimelig sjanse for at du får gitt den ut?
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Så utrolig tøft hvis du får gitt den ut :D

Endret: Dumme dumme smiley ville ikke funke!
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Azumiel
Asha’man
Asha’man

Post by Azumiel »

Akira wrote:
Azumiel wrote:Har nå blitt refusert av 3/4 forlag, men har fått flust med tips og positive tilbakemeldinger, så 2. utkastet er under produksjon! :D :D
Så betyr det at det er en rimelig sjanse for at du får gitt den ut?
Utkast nummer 3 vil nok ha en sjanse ja, håper jeg :wink:
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Hva skal du endre i utkast to?
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Post Reply