Page 7 of 18

Posted: Thu Mar 23, 2006 21:47
by Wolfbrother
Ja får vel spørre der...

Faile lyst til å forklare RAFO :shock:

Posted: Thu Mar 23, 2006 21:50
by Sauegjeteren
RAFO=read and find out.

Jordan bruker det vistnok konstant.

Posted: Fri Mar 24, 2006 18:21
by hansito
Det er opp til enhver og finne ut hva som er best av norsk og engelsk, men personlig synes jeg det er best å lese engelsk, for da blir alt formulert av forfatteren, ikke av en utenforstående oversetter.

Posted: Fri Apr 14, 2006 9:02
by Lieungh
Ringenes Herre er best, rett og slett fordi det er så mye mer enn bare en bok. Harry Potter er for all del bra, og mer fornøyelig å lese, men RH er bedre uansett. Av HP-bøkene tror jeg at jeg liker Ildbegeret best (fint med en handling som er litt utenfor bare Harry vs. Voldemort. Turneringen skaper et litt annerledes problem).

Ellers er jeg enig i at bøker egentlig bør leses på originalspråk. Selvfølgelig. Men når man ikke kan originalspråket godt nok til å kunne (mer eller mindre) lese like lett på f.eks. engelsk er det nok bedre med oversatt versjon... Det synes i hvertfall jeg.

Posted: Fri Apr 14, 2006 9:14
by Moiraine Sedai
Jeg syns RH er best. Jeg syns at HP har tatt helt av, men hun skriver jo veldig bra :P HP er jo en kjempefin serie - jeg kan nesten ikke vente til neste bok kommer ut! + at HP er lettere å lese. Jeg sleit en del med å komme inn i handlingen til RH (kan det ha noe med å gjøre at jeg var ni år?), men etter å ha lest rundt 100 sider, kunne jeg ikke legge den fra meg. (på den annen side kunne jeg ikke legge fra meg HP heller, da...)

Dette blir visst litt feil. Jeg kommer ikke på så mye for å "forsvare" RH, annet enn at jeg sitter igjen med et bedre inntrykk etter å ha lest den. Som skrevet tidligere mener jeg at HP har tatt helt av, bøkene blir mer og mer dramatiske, og det er ikke positivt for min del...

Posted: Fri Apr 14, 2006 13:49
by Lanfear84
Det er vanskelig å forklare hvorfor, men RH er bedre enn HP. Det har noe med stemningen og alt rundt. RH er så mye større. Men HP er desidert noe av det beste som har kommet ut i nyere tid. JKR har en utrolig god fantasi! Noen som har noen formeninger om ryktene om at hun er en oppdiktet person skapt av forlaget?

Posted: Fri Apr 14, 2006 13:51
by Kjetil
Lanfear84 wrote:Det er vanskelig å forklare hvorfor, men RH er bedre enn HP. Det har noe med stemningen og alt rundt. RH er så mye større. Men HP er desidert noe av det beste som har kommet ut i nyere tid. JKR har en utrolig god fantasi! Noen som har noen formeninger om ryktene om at hun er en oppdiktet person skapt av forlaget?

Hæ? Det hørtes ut som en riv ruskende gal konspirasjonsteori.

Posted: Fri Apr 14, 2006 13:52
by Sauegjeteren
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at HP har tatt av men. HP blir jo egentlig bare bedre og bedre. En annen ting jeg vil si om det er at HP1-4 er enkeltsående bøker, mens man er avhengig av alle de foregående for 5-6.

Men som tidligere sagt Moi, så er RH mye vakrere skrevet, med mye større univers. HP er morsommere skrevet og lettere å lese. Det er vel hovedforskjellene. Og jeg synes ikke man bør lese de tyngre verkene av Tolkien som 9-åring. Man får ikke med seg nok da. Spesielt siden det er et meget komplekst univers. Men skal man lese noe av Tolkien som liten, så stemmer jeg for Hobbiten.

Posted: Fri Apr 14, 2006 20:18
by Moiraine Sedai
Sauegjeteren wrote:Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at HP har tatt av men. HP blir jo egentlig bare bedre og bedre. En annen ting jeg vil si om det er at HP1-4 er enkeltsående bøker, mens man er avhengig av alle de foregående for 5-6.

Men som tidligere sagt Moi, så er RH mye vakrere skrevet, med mye større univers. HP er morsommere skrevet og lettere å lese. Det er vel hovedforskjellene. Og jeg synes ikke man bør lese de tyngre verkene av Tolkien som 9-åring. Man får ikke med seg nok da. Spesielt siden det er et meget komplekst univers. Men skal man lese noe av Tolkien som liten, så stemmer jeg for Hobbiten.
Tenker på at det blir mer og mer action, mer dramatikk. Jeg syns ikke det gjør seg helt... Det blir for "heltete" for meg..

Jeg visste ikke at Hobbiten fantes da jeg var ni... Jeg fikk RH av mamma; selv om hun egentlig hadde planer om å gi meg boka senere (planene forandret jeg da jeg fant boka på rommet hennes :wink: ). Jeg prøvde å lese RH en gang til for en stund siden, men kom ikke særlig langt før jeg mistet interessen. Da var HP det store å lese, jeg klarte ikke å sette meg inn i to store bøker på en gang.

Posted: Fri Apr 14, 2006 20:22
by Sauegjeteren
Joda, RH er litt tung i starten, men selskapet til Bilbo er jo artigt da.

Alle som kom fikk pakker, både bedte og ubedte, de sistnevnte seg snek seg gjerne ut igjen og fikk to.

Husker ikke om det var nøyaktig slik, men jeg skratta hvertfall godt da jeg leste den. Men det er gjerne vanskelig å drive på med to bøker samtidig ja. Jeg prøver helst å holde meg til ei bok og bare en serie av gangen jeg.

Posted: Fri Apr 14, 2006 21:41
by Moiraine Sedai
Det som var problemet var at jeg ikke skjønte at det var et selskap før det var slutt :oops:

Posted: Sat Apr 15, 2006 12:39
by Falya
Jeg liker både RH og HP, men som sagt av andre før meg blir HP bøkene bare bedre, mens RH er mer jenvlig god. Rowlig som var tidigere engelsk lærer har nok fått mye med derfra og Tolkien var professor i littratur og var ekspert på verdens mytologier samt at han kunne en drøss med språk som han anvendte til alvisk. Begge to er genier for å ha funnet opp verdnene der bøkene tar sted :D

Det er mange som har forskjellige teorier der ute om Rowling virkelig har funnet opp Harry Potter. Dette fordi hun har blitt så populær og så fort. Det er mange folk der ute som søker etter "hemmligheter i håp om at de finner noe dritt på en. Mens virkligheten er bare at de egentlig er sjalu og skulle ønske det var de som funnet det opp!

Posted: Sat Apr 15, 2006 14:35
by Sauegjeteren
Begge to er genier for å ha funnet opp verdnene der bøkene tar sted
Geniale ja, Rowling ny verden nei. Det Rowling har gjort er å bygge på våres verden noe, ellers er det jo den samme. Men Rowling har ihvertfall gjort mye bra innen litteratur. Hun kan blant annet for at mange har begynt å lese aktivt. Og det er da bra. Derfor blir det da tyngre å starte med Tolkien f.eks. når man ikke er vant til å lese så mye.

Posted: Sat Apr 15, 2006 15:47
by Akira
Den konspirasjonsteorien om at Rowling bare er oppspinn tror jeg rett og slett ikke noe på. Det er litt søkt å finne på noe sånt.

Posted: Sat Apr 15, 2006 16:49
by Lanfear84
Det er det jeg mener også. Men hva får folk til å tro noe slikt? Er det ikke mulig at en fattig engelsklærer kan få en supergod idè?[/quote]