Page 7 of 14

Posted: Sun Sep 11, 2005 9:40
by Ceres
Perrin og Egwene storyen er jo dødsbra! Mat og dolken derimot... Nei, perrin og egwene er mest interessant i starten!

Posted: Sun Sep 11, 2005 15:38
by Treveler
Synes også Perrin/Egwene delen er bra det er jo her Perrin oppdager sin spesielle evne, men synes ikke den overgår Rand/Mat selv om Mat er noe så usansynlig irriterendes i de første bøkene. :wink:

Posted: Sun Sep 11, 2005 15:41
by fei
Jeg er enig, men jeg går hele tiden å venter på at Rand skal bruke"den Ene kraften" så det er det som gjør meg nysgjerrig" kanskje skjer det i dette kapittelet osv"

Posted: Sun Sep 11, 2005 15:43
by Treveler
fei wrote:Jeg er enig, men jeg går hele tiden å venter på at Rand skal bruke"den Ene kraften" så det er det som gjør meg nysgjerrig" kanskje skjer det i dette kapittelet osv"
Hvor langt har du kommet i Rand/Mat historien akkurat nå? Hvor er de?

Posted: Mon Sep 12, 2005 20:11
by fei
Jeg er kommet til at
Spoiler
Rand og Matt er i caemlyn, De har møtt en ogur og snakket en del med vertshus eieren

Posted: Mon Sep 12, 2005 22:22
by Treveler
fei wrote:Jeg er kommet til at
Spoiler
Rand og Matt er i caemlyn, De har møtt en ogur og snakket en del med vertshus eieren
Du nærmer deg slutten da. Det er fra Camelyn og ut som er den beste delen av tEotW etter min mening. Har Logan vært i byn da? Og Rand har jo brukt kraften en del ganger nå selv om det ikke akkurat var bevisst. :wink:

Posted: Tue Sep 13, 2005 22:09
by Terje
The Shadow Rising/The Fires Of Heaven:
Spoiler
Bevisst skjer det vel ikke egentlig før han blir trent av Asmodean?

Posted: Tue Sep 13, 2005 22:15
by Treveler
terje wrote:The Shadow Rising/The Fires Of Heaven:
Spoiler
Bevisst skjer det vel ikke egentlig før han blir trent av Asmodean?
Spoiler
Joda han gjør det bevisst mange ganger før det. Bl.a når han "fester" Callandor i steinen før han forlater Rift og når han "leker seg" med Elayne og Egwene når de prøver seg på "the switch." Problemet er at han ikke alltid får til å kanalisere når han vil. Det er først etter han trenes av Asmodian han får full kontroll over kraften. :wink:
Ps fei. Ikke les disse spoilerne fra The Shadow Rising!!

Posted: Tue Sep 13, 2005 22:46
by Terje
Treveler wrote:
terje wrote:The Shadow Rising/The Fires Of Heaven:
Spoiler
Bevisst skjer det vel ikke egentlig før han blir trent av Asmodean?
Spoiler
Joda han gjør det bevisst mange ganger før det. Bl.a når han "fester" Callandor i steinen før han forlater Rift og når han "leker seg" med Elayne og Egwene når de prøver seg på "the switch." Problemet er at han ikke alltid får til å kanalisere når han vil. Det er først etter han trenes av Asmodian han får full kontroll over kraften. :wink:
Ps fei. Ikke les disse spoilerne fra The Shadow Rising!!
Ah. Godt å få presisert det. :)

Men alle disse situasjonene fra perioden før den handelsen jeg nevnte over skjedde jo mens han var under affekt? Da blir det vel feil å si at han hadde kontroll? (Si i fra hvis dette kan ansees som spoliere...)

Posted: Tue Sep 13, 2005 22:55
by Torbjørn
Eg trur ein kan skilje litt mellom kontroll og bevisst her:

Minispoiler, Eye of the World:
Spoiler
Den episoden då han Heala Bela, var heilt ubevisst, og soleis, kan ein kanskje seie at det var utan kontroll og.
Spoilers for seinare bøker, t.d. the Shadow Rising, ikkje les:
Spoiler
Deler av det han gjer i Steinen i Rift er kontrollert. Hugser ikkje akkurat kva, men nokre ting han har gjort før, kan han gjere igjen, og har soleis kontroll over akkurat det. På den annen siden har han ikkje so mykje kontroll at han kan gripe Krafta når han vil. Men alt dette er bevisst, slik enkelte ting frå EotW ikkje var. Men det er riktig som Treveler seier, at full kontroll, får han ikkje før etter trening av Asmo.
So ein kan seie at det er tre stadier: ubevisst - bevisst men ukontrollert - bevisst og kontrollert. Slik ser eg det iallfall...

Posted: Tue Sep 13, 2005 23:01
by Terje
incanus wrote:Eg trur ein kan skilje litt mellom kontroll og bevisst her

[...]

So ein kan seie at det er tre stadier: ubevisst - bevisst men ukontrollert - bevisst og kontrollert. Slik ser eg det iallfall...
Hmm. Jeg er ganske sikker på at jeg er enig. :)

Posted: Tue Sep 13, 2005 23:08
by Treveler
Ja da tror jeg vi alle er enig! :)

Posted: Wed Sep 14, 2005 20:08
by fei
Ja ja. Nå har jeg lest prologen til bok nr 2. Nå er forventningene skyhøye. Tror dere de blir infridd?

Posted: Wed Sep 14, 2005 21:29
by Ceres
Den beste måten å lese WoT på er å puste dypt inn, ikke ha det travelt eller ha for store forhåpninger, og bare ta alt som det kommer. Nyt det med det varer!

Posted: Thu Sep 15, 2005 2:52
by Treveler
fei wrote:Ja ja. Nå har jeg lest prologen til bok nr 2. Nå er forventningene skyhøye. Tror dere de blir infridd?
Det virker som om du er bitt av basillen. Ved første gjennomlesning har folk flest eotw langt nede på listen av favorittene i serien, mens bok 2-6 står svært høyt i kurs. Prologen til the great hunt er bra, men fortsettelsen er bedre, selv om den første delen kan være litt frustrene med tanke på hvordan Rand, Mat og Perrin oppfører seg! :)

Uansett, du har mye å glede deg til :wink: