Tråden for kvinnelige problemer av ymse art II

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Moghedien
Sitter
Sitter

Post by Moghedien »

Å, nei, å lekeslåss med skikkelige arabergutter, det går ikke. Da hadde de besvimt på flekken. Mange av dem ville nok falt om bare du ga dem en klem. (og med du mener jeg selvsagt jeg, for gutter som klemmer gutter er helt ok) Jeg lekesloss med norske guttevenner, og det virket litt som om arabergutta ikke hadde sett noe så underlig i hele sitt liv. Særs morsomt.

Jeg har vært på oppdagelses/opplevelsesferd i Egypt. Har selvsagt vært gjennom den obligatoriske turistdelen og sett masse pyramider, templer, kongegraver and all that jazz, men har dessuten også vært på skole- og hjelpeorganisasjonsbesøk, seilt og badet på og i Nilen, testet ut det egyptiske byråkratiet (hvor lett er det f.eks å gå på spontanbesøk til guvernøren i Luxor?), og jeg har drukket drukket veldig mye te. Har dessuten hatt en normal samtale med en mann med maskinpistol over den ene skulderen, og jeg har gått meg bort i Kairo.

Og for å forsøke å relatere til trådtema: som ung pike er det faktsk ingen problemer av ymse art ved å vandre gatelangs i Kairo kveldstid. Kairo føles langt tryggere enn f.eks Oslo. Om man da ser bort i fra den avsindige trafikken.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
TamalThor
Asha’man
Asha’man

Post by TamalThor »

Oida.. Kairo er tryggere enn Oslo..! Det sier kanskje litt :shock:
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Chiad
Asha’man
Asha’man

Post by Chiad »

Har vært i Egypt jeg og, har kanskje nevnt det tidligere i forbi farten. Var i Sharm'ei sheik (ke peil på hvordan det skrives :P), og jeg så for øvrig INGEN kvinner! :O Men det er da en turistby.
TamalThor
Asha’man
Asha’man

Post by TamalThor »

Er det ikke Sharm el-Sheik?

Men hallo! Ingen kvinner! Hva gjør mannfolka der nede når de er ute på byen? Spiller ludo?!? (Ikke vondt ment altså..;))
Chiad
Asha’man
Asha’man

Post by Chiad »

Følgelig, det var kvinner, bare ikke av slaget egyptisk. :P
Naaah...mennene jobbet der seff, kvinnene var vel hjemme sku man tru. Solgte masse juggel osv, gribber som lyger halsen av seg, lol. Feks et tilfelle...en fyr solgte ett eller annet av glass formet som..en frukt? Tror det, og han løy og sa det var diamant og rubin osv...litt vel drøyt, eller hva? :?

Kunne desverre ikke bade i havet der nede. Ellers koselig, og morsomt å høre på folk som sprang forbi og ropte; "jalla, jalla!"
Moghedien
Sitter
Sitter

Post by Moghedien »

Næh. Ingen Ludo. De drikker te. Og røyker vannpipe.

Og det at det ikke var noen kvinner ute i Sharm el-Sheik tror jeg ikke har så mye å gjøre med at det er en turistby (for det er jo en turistby, Sharm el-Sheik er jo ikke akkurat Egypt, det er Sydenland), for akkurat det er et ganske vanlig fenomen. Et fenomen som har å gjøre med en kultur som er virkelig kvinneundertrykkende. Jeg erfarte i hvert fall det at det i Kairo og videre sørover, var veldig få kvinner i gatene. Derfor var det veldig rart (og fint) å komme til Alexandria helt i nord, en by som er mye mer moderne og vestlig, der det plutselig var kvinner overalt.

Og jalla er et fint ord!
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Elgen
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Elgen »

Akkurat dette med kvinneundertrykkende kulturer hadde vært interessant å se med egne øyne. Alt man har å gå på nå er jo det man hører om på mediene, evntuelt det man leser på forum dedikert til fantasybøker. Merket ikke særlig til slikt i Tyrkia (midt i turistland), men så helt klart Chiads juggelselger. Rolex for en billig penge.

Forresten må jeg si, som mann, at det må være kjedelig å kun se menn ute på gatene.
Chiad
Asha’man
Asha’man

Post by Chiad »

Som kvinne kan jeg si at det ikke var stort å se på med mennene heller, ikke særlig pene, høhø, norske har høye standarder ettersom de kommer fra et land med....vakre folk.
Jeg var faktisk fjorten da, og mange sa masse som, du er pen og vakker osv, hvor gammel er du og sånne lignende ting. Når jeg svarte fjorten var det sånn; å du er for ung til å gifte deg med meg osv sånt. Selvfølgelig, man blir smigret, men det blir nokså ubehagelig etterhvert. Det kan jeg ikke nekte for.

Ha! Prøvde faktisk vannpipe. Digg.
Mente ikke det at Sharm el-Sheik var en turistby hadde noe med mangelen av kvinner :P
Fy kvinneundertrykkelse.
Elgen
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Elgen »

Husker kvinnene fikk beskjed om å passe seg om de hadde blondt hår i Tyrkia. Folk kunne være ganske innpåslitne der også. Men ja, kan tenke meg at det ble ubehagelig etter en stund. Fjorten år er kanskje litt for ung til å gifte seg.
TamalThor
Asha’man
Asha’man

Post by TamalThor »

Apropos giftermål..
En venn av meg var i Tyrkia for noen år siden, i en alder av femten. Midt på gata ble han spurt av en mann om han ville gifte seg med datteren, og få en kamel på kjøpet. :shock:

Herregud, stakkars jente.. :cry:
Elgen
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Elgen »

Hadde vært tøft å ha en kamel da... :p
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Apropos kvinnedagen, kanskje ikke så nyttig i Norge, men i resten av verden er det høyst aktuelt:
Gendercide: The war on baby girls
The worldwide war on baby girls

Oppsummert: Økt tilgang på f.eks. ultralyd gjør at det har blitt lettere å abortere om man skulle være uheldig å få en jente...
TamalThor
Asha’man
Asha’man

Post by TamalThor »

Medaljens bakside..

Er det ikke slik i deler av bl.a. Asia, at man helst ønsker å ha en gutt, og at familier kan finne på å adoptere bort jenter, for at de skal slippe å betale bryllup og medgift? Mener å ha hørt det et sted...
Vet iallfall at det (var/er) noe slikt på gang i Kina.
Chiad
Asha’man
Asha’man

Post by Chiad »

TamalThor wrote:Medaljens bakside..

Er det ikke slik i deler av bl.a. Asia, at man helst ønsker å ha en gutt, og at familier kan finne på å adoptere bort jenter, for at de skal slippe å betale bryllup og medgift? Mener å ha hørt det et sted...
Vet iallfall at det (var/er) noe slikt på gang i Kina.
Still do boy, still do. I Kina er det best å få en gutt, ettersom de har fått regelen om at ett par kun kan få ett barn i forsøk om å senke folketallet. Dette fungerer også. Men så er det slik at i denne kulturen er avkommet ofte gjerne hjemme og passer på foreldrene når de blir gamle, sønnens foreldre kommer det til tror jeg. Derfor velger familien heller å ha en gutt enn en jente. (det er mange andre grunner også, believe me,) Uansett om det er ulovlig a abortere i Kina nå bare fordi fosteret/barnet er ei jente, gjør mange det i skjul på ulovlige private "klinikker".
Elgen
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Elgen »

Hørt lignende ting. For min del kunne det gjerne vært 75/25 prosent kvinner/menn.

Men ja, er skumle greier, dette med å velge barn man vil ha/ikke ha. Og at gutter skal være mer verdt i andre kulturer enn jenter syns jeg ærlig talt ikke noe om.
Post Reply