Den Store Jakten

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Hvor bra var Den Store Jakten?

1
0
No votes
2
0
No votes
3
0
No votes
4
0
No votes
5
0
No votes
6
1
3%
7
5
16%
8
12
38%
9
9
28%
10
5
16%
 
Total votes: 32

Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Den Store Jakten

Post by Stefan »

Etter noen flotte dager i Roma, har jeg nå hørt ferdig The Great Hunt på lydbok. Anbefaler alle å benytte lydbøker, men det er en annen sak.

Må gi meg ende over for disse fantastiske bøkene til Robert Jordan, siden de bare blir bedre og bedre, for hver gjennomlesning. Dette er andre gang jeg leser boka, og veldig mye som var uklart for meg første gang, er nå mye klarere.

Etter EotW sa jeg at den nå var blant mine favoritter i serien, og ettersom The Great Hunt også har hoppet opp blant disse, undrer jeg nå om jeg til slutt ender opp med 8-10 favoritter i serien :P Men, så det er sagt, ingenting ville vært bedre.

Hva synes dere om The Great Hunt?

PS! Har forresten oppdatert min (tror hvertfall det var jeg som skrev den :P) vurdering av TGH:

http://www.tidshjulet.net/bokene/tgh.php
Last edited by Stefan on Mon Oct 10, 2005 12:48, edited 1 time in total.
Damien Frost
Sitter
Sitter
Posts: 690
Joined: Sun Jul 31, 2005 11:36
Location: Bodø

Post by Damien Frost »

Er ikke helt ferdig enda, men så langt har alt bare vært TOPP! Så hittil blir det eeeeeeeennnn............ 8.5?? :? Det får bli en 9 da kanskje! :D
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

TGH er etter min mening kanskje den beste boka i serien. Ingtar's Last Stand er også en av mine favorittscener, og Ingtar er en av favorittkarakterene mine, uansett hvor "liten" rolle han spiller.

Dessuten er det en av WoT-bøkene med den beste strukturen - den kan nesten minne litt om en kriminalroman, til tider.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

ettersom de tre første er mine absolutte yndlinger, sier det egentlig seg selv at jeg elsker denne!!! ogja, den scenen der er så koselig! jeg liker å vite at uansett hvor lenge en mann har vandret i mørket, kan han vende tilbake til lyset. det ingtar gjør der er bare et bevis på hvor sterk person han er! *koselige scenen*
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Taraisilwèn
Hengiven
Hengiven
Posts: 122
Joined: Sat Jun 11, 2005 0:52
Location: Stavanger

Post by Taraisilwèn »

Likte den boka veldig godt (tror jeg...har litt vansker med å skille bøkene)
Men det var vel ikke like mye kapittler med Rand i denne enn i de andre? eller tar jeg helt feil nå? Det gir jo isåfall ett lite pluss for meg da hehe.
"Almost dead yesterday, maybe dead tomorrow, but alive, gloriously alive, today."
~Mat Cauthon
Simen
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 602
Joined: Sat Apr 30, 2005 14:17
Location: Lillestrøm

Post by Simen »

Taraisilwèn wrote:Likte den boka veldig godt (tror jeg...har litt vansker med å skille bøkene)
Men det var vel ikke like mye kapittler med Rand i denne enn i de andre? eller tar jeg helt feil nå? Det gir jo isåfall ett lite pluss for meg da hehe.
Det var vel i The Dragon Reborn at Rand hadde svært lite POVer, før på slutten. Trenger du imidlertid å friske opp glemt handling kan det her være til hjelp; http://tidshjulet.net/bokene/tgh.php
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Taraisilwèn
Hengiven
Hengiven
Posts: 122
Joined: Sat Jun 11, 2005 0:52
Location: Stavanger

Post by Taraisilwèn »

Var det den ja, ok :wink:
"Almost dead yesterday, maybe dead tomorrow, but alive, gloriously alive, today."
~Mat Cauthon
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

leste den store jakten omigjen på norsk nå noen uker tilbake, og det slo meg hvor godt jeg faktisk husket innholdet her. føler at de tre første bøkene har et ryddigere oppsett en de neste, uten at jeg kan si så mye om hvorfor, synes bare det er lettere å huske rekkefølgen på hendelsene.

fant også scenen der de besøker Lønnhagen rimelig festelig, sånn som Loial reagerer på all oppmerksomheten rundt hans egen person, og jeg holdt, i likhet med mat, på å le meg ihjel da Loial ga utrykk for sin beundring for et visst kvinnelig vesen... :P

spoiler KoD
Spoiler
festelig å tenke på at de faktisk ender opp gift tilslutt
Ingtars last stand, en klassiker, falt en tåre, men den var faktisk korterer en jeg hadde trodd den skulle være...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Fantasy Freak
Hengiven
Hengiven
Posts: 154
Joined: Sat Aug 06, 2005 17:01
Location: Skjær ved Stavanger

Post by Fantasy Freak »

Sluttet å lese WoT når jeg var i starten å TGH.. Da jeg begynte å lese igjen var jeg kommet litt ut av hele greiene men da jeg kom meg inn igjen var det veldig bra... karakter 8
Damien Frost
Sitter
Sitter
Posts: 690
Joined: Sun Jul 31, 2005 11:36
Location: Bodø

Post by Damien Frost »

Faile wrote:Ingtars last stand, en klassiker, falt en tåre, men den var faktisk korterer en jeg hadde trodd den skulle være...
Synes den var veldig kort jeg. Så mange som liker den scenen så godt, å den er jo bra, men alle fikk den liksom til å virke så mye lengre enn den egentlig er.
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

sikkert fordi man tenker så synsykt mange tanker akkurat da! jeg gjør i alle fall det, prøver å få det inn i hodet det jeg nettopp har lest.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Faile wrote:sikkert fordi man tenker så synsykt mange tanker akkurat da! jeg gjør i alle fall det, prøver å få det inn i hodet det jeg nettopp har lest.
Ganske god prestasjon å skrive en så god scene med så få ord... Jeg synes hverken den er for kort eller lang. Men minnerik, det er den.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Jeg synes det var trist :( var egentlig overbevist om at han kom til å overleve på en mirakuløs måte.... Det synes jeg hadde vært helt rått.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

er vel bedre at den er litt trist, og at boka fortsatt har en viss logikk ved seg, en at du skal få hele boka ødelagt fordi du sitter å grunner på hvordan i h****** han fikk til den bragden...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Boka blir ikke ødelagt.. Den blir bedre. Jeg hadde ikke brydd meg hvis jeg ikke likte boka. Ingtar var egentlig ganske ubetydelig for dem. De var jo på vei til krig mot The chilldren of the light. La oss si at han tok ut 4 av dem, før så å løpe. Kunne de risikere å sende noen når de trengte alt de hadde til krig? Det finnes mange mange muligheter....

Faile du trenger ikke bli så opprørt over at jeg liker å fundere, når det er nytteløst :wink:
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Post Reply