Den Store Jakten

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Hvor bra var Den Store Jakten?

1
0
No votes
2
0
No votes
3
0
No votes
4
0
No votes
5
0
No votes
6
1
3%
7
5
16%
8
12
38%
9
9
28%
10
5
16%
 
Total votes: 32

Simen
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 602
Joined: Sat Apr 30, 2005 14:17
Location: Lillestrøm

Post by Simen »

Litt av på poenget med den scenen var vel å gi Ingtar en sjanse til å gjøre opp for alt det onde han har gjort, i en siste heltemodig martyr-død.
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Wolfbrother wrote:Faile du trenger ikke bli så opprørt over at jeg liker å fundere, når det er nytteløst :wink:
jeg er ikke opprørt, påpeker bare det at boka for meg hadde blitt svært ødelagt om funderingene dine hadde vært tilfeldet... :wink:
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Driver å leser bøkene på nytt nå, og fant noen kjedlige skrive feil der, når Rand er i Tsofu lønnehage, så prøver leder han Kraften, og d står at: saidars glød ikke var der. Og i et senere kapittel sier Egwene at saidin er så lett å Lede nå!! Skulle vel kanskje vert byttet om, hehe.

Og jeg tenkte på en ting til:
Rand er ikke som alle andre Gjennfødte Drager,m som har vert i tidligere omrdeininger av Hjulet!! Han oppfyller jo Profetiene til MANGE folkeslag!! HJan oppfyller ikkke bare Randland-folk sine, men Sjøfolket og Aielen også!! Må si at denne gangen har Mønstret endret seg MYE!! Kankje d av den grunn også er den virkelige Siste Strid?

Og en ting til: Det Vandrende Folk sier at de leter etter en sang, og Aielene leter etter Han Som Kommer Med Demringen, og de er jo egentlig samme filkeslag, så kanskje Kjeleflikkerne egentlig leter etter Rand de og!!
Last edited by Ashaman on Fri Dec 16, 2005 21:36, edited 1 time in total.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

nei uff! det irriterer meg også! men men, i en sånn serie må vi vel belage oss på en og annen stavefeil...

edit: alle disse folkeslagene skilte seg jo etter at LTT og resten av gjengen gikk løs på verden da... så ville tro at alle profetiene deres egentlig avstammer fra historien om LTT gjenfødt, han som igjen skal frelse dem.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Er ein og annan irriterande skrivefeil her og der ja...
Ashaman wrote:Og jeg tenkte på en ting til:
Rand er ikke som alle andre Gjennfødte Drager,m som har vert i tidligere omrdeininger av Hjulet!! Han oppfyller jo Profetiene til MANGE folkeslag!! HJan oppfyller ikkke bare Randland-folk sine, men Sjøfolket og Aielen også!! Må si at denne gangen har Mønstret endret seg MYE!! Kankje d av den grunn også er den virkelige Siste Strid?
Me veit ingenting om andre Dragar, og kva profetiar som har vore om dei...
Ashaman wrote:Og en ting til: Det Vandrende Folk sier at de leter etter en sang, og Aielene leter etter Han Som Kommer Med Demringen, og de er jo egentlig samme filkeslag, så kanskje Kjeleflikkerne egentlig leter etter Rand de og!!
For tSR:
Spoiler
Ein song er ikkje ein person... Da'shain aielane var viktige i høve til ein spesiell song, som eg trur dei leiter etter. Les kapittelet der Rand går gjennom glassøylene i Rhuidean ein gong til.
Det kan og vere den LTT nemner i tEotW-prologen:
LTT til Elan Morin Tedronai wrote:Have you the Voice, stranger? It will soon be time for the Singing.
Merk stor bokstav i Singing og Voice.

Skal me fortsetje diskusjonen, so bør det skje i ein annan tråd, til dømes i teoriforumet.
Last edited by Torbjørn on Fri Dec 16, 2005 22:09, edited 1 time in total.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

ikke for min skyld i alle fall, synes alt blei klart opp jeg..
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Når Rand bruker Portsteine til å forflytte seg til Tomans Hode, så sier Verin at de mistet 3-4 måneder på ''reisen'', stemmer dette??
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Ja, det stemmer nok...
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Leste nettopp om når Rand og de skal inn i Faelem, da sier Verin Sedai at ''Fem skal ri ut'', og funderer på d, og så tegner hun et hjul med fem eiker på bakken, hvor hadde hun dette fra, og hvorfor funderer hun så på d???
Har dette noe med Mørkeprofetien i fangehullet i Fal Dara, eller med Profetiene om Dragen???
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Ho er klar over at Rand er den Gjenfødte Dragen, og ho tenkjer på eit vers frå Karaethon-syklusen:
Profetiane om Dragen wrote:Five ride forth, and four return. Above the watchers shall he proclaim himself, bannered cross the sky in fire...

-The Great Hunt, ch. 22, Watchers
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

OK, takk!!!

Har hørt om den før når jeg tenker meg om!!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

*gråte over Ingtar* :( men han måtte vel dø da...

men jeg synes Seanchanerne var litt harde mot skuerene, de kunne da ikke vente at folk skulle se og venter på dem etter så mange år.

en annen ting som har slått meg er at Luthair og de andre må ha hatt utrolig flaks som i det hele tatt kom seg over havet. på kartet ser man at det er utrolige avstander de har seilt.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Seanchanerne er harde mot alle, men de er et strålende eksempel på at noen fra samme bakgrunn kan utvikle seg i to villt forskjellige rettninger!!

Men når Renna sier at d var en Aes Sedai som fant opp den første a'damen, og at Aes Sedaier brukte dem i starten, så må de vel skjønne at Sul'damene også kan lede Kreften??? Tror de må være ganske blonde i skallen for ikke å se d. Men d er vell sikkert d at de nekter å innse at de og kan Lede!!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

merkelig hva folk velger å overse du...

desutten kan den aes sedaien som oppfant den ha hatt en utmerket forklaring på det. at det bare var noen få som kunne, at det var et talent som ikke hadde noe med kraften å gjøre etc...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Da Luthair Paendrag Mondwin, sønn av av Haukevinge, først møtte Nattens Armeer, fant han mange blant dem som kalte seg Aes Sedaier på slagmarken. En av dem, en kvinne ved navn Deain, som trodde hun kunne ha større nytte av å tjene Keiseren - han var ikke keiser da, naturligvis - siden han ikke hadde Aes Sedaier i sin hær, oppsøkte ham med en innretning hun hadde laget, den førstea'dam, festet runt halsen på en av søstrene sine. Selv om kvinnen ikke ønsket å tjene Luthair, tvang a'damen henne til å tjene. Deain laget flere a'damer, de første sul'damene ble funnet, og kvinner som ble tatt til fange og som kalte seg Aes Sedaier, oppdaget at de egentlig bare var marath'damane, De Som Må Legges I Bånd. Det sies at da Deain selv ble lagt i bånd, fikk skrikene hennes Midnattstårnene til å skjelve, men hun var selvsagt også en marath'damane, og en av dem som har evnen til å lage a'damer
Dette sier at Aes Sedaier kan bruke a'damen, uansett hvilken ende av den de er i!!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Post Reply