Dolkenes Vei

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Hvor bra var Dolkenes Vei?

1
0
No votes
2
0
No votes
3
0
No votes
4
0
No votes
5
3
9%
6
1
3%
7
10
30%
8
8
24%
9
4
12%
10
7
21%
 
Total votes: 33

Simen
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 602
Joined: Sat Apr 30, 2005 14:17
Location: Lillestrøm

Dolkenes Vei

Post by Simen »

Hva er din mening om bok nr 8? Er du av typen som liker at ting skjer, og at dette ble en litt kjedelig bok, eller er det bra at Jordan tar seg tid til å utdype, forklare og ha fokuset på andre områder innimellom?
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Dette er vel den svakeste boka hittil i serien (bok 1-8), men den er allikevel ikke dårlig.

TPoD mangler høydepunktet mot slutten, som de fleste andre bøkene har. Slik ønsker jeg bøker skal være, og derfor når ikke denne boka helt opp.

RJ skapte store forventninger med 7 fantastiske bøker før denne, og for all del, jeg lider ikke gjennom denne heller, men vi så allerede i bok 7 at han følte presset om å gi ut bok så fort som mulig, og derfor fikk litt dårlig tempo i selve boka.

På grensen mellom 6 og 7, gir den en snill 7'er.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Gir den en femmer. Ikke fordi den er dårlig, men fordi man må sammenlikne med bøker som EotW, GH og LoC. Det er nettopp som dere sier - den mangler høydepunktet på slutten. Husker jeg las den i sommerferien. Var så spent - hadde ventet ei stund, og las den på to-tre dager, og da jeg var ferdig så var jeg liksom ikke ferdig likevel... hehe... ikke noe klimaks...

Men for all del, det er jo kjekt å få litt utdyping. Elsker handling og utdyping rundt handling (taktikk, planer osv...) men kan styre meg for de lange natur- og miljø skildringene (kjolene, været, arrene og alt det andre som RJ bruker ei side eller to på å beskrive.)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Var det ikke i TPoD at Rand sparka Seanchaner-rompe? Hvis ja, tror jeg ikke jeg hadde noe spesielt mot boka. Det begynner å bli noen år nå, men den var da helt grei?

7.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Simen
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 602
Joined: Sat Apr 30, 2005 14:17
Location: Lillestrøm

Post by Simen »

terje wrote:Var det ikke i TPoD at Rand sparka Seanchaner-rompe? Hvis ja, tror jeg ikke jeg hadde noe spesielt mot boka. Det begynner å bli noen år nå, men den var da helt grei?

7.
Joda stemmer det, har du problemer med å huske hva som skjedde i boka, kan du jo ta en titt på den ferske artikkelen om Path of Daggers.

http://tidshjulet.net/bokene/tpod.php
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Bare en kommentar til deres kommentar om Mats fravær: Dere husker vel at det siste vi så av Mat var at han fikk et par hus i hodet, og at alt ble svart for ham. Dette oppholdet i hans POV'er, eller POV'er hvor han blir sett i live, tror jeg er RJs noe klumsete forsøk på å skape usikkerhet om hvorvidt Mat fortsatt er i live. ("Klumsete", fordi hverken Mat, Perrin eller Rand kan dø før TG; skjer detm er jo slaget allerede tapt...)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Perrin og Rand har jo også vært helt eller delvis fraværende i ei bok. Det er som dere sier - det er desto artigere å få dem tilbake igjen.

Tingen med Mat er at han bare blir bedre og bedre. I starten likte jeg han ikke særlig godt, men nå - yndlingkarakter! :)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg elsker det når han tanker strategi og taktikk. Men der er heller ikke å forakte når han kommer med sine kyniske, men dog selvsentrerte, vurderinger av det som skjer. :D
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

terje wrote:Jeg elsker det når han tanker strategi og taktikk. Men der er heller ikke å forakte når han kommer med sine kyniske, men dog selvsentrerte, vurderinger av det som skjer. :D
Jeg hater, ja rett og slett hater Mat i de første bøkene. Han er den mest irriterende og selvsentrerte personen av alle, men utover i serien blir han bare kulere og kulere.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Elsker tvisten RJ har lagt inn med Mat og Tuon. Hehe... Det at de allerede er gift (jeje...) og at hun ... vel... leker med ham... :D
ludde
Hengiven
Hengiven
Posts: 233
Joined: Fri Jun 24, 2005 7:57
Location: Oslo

mhm

Post by ludde »

Jeg må si jeg har lest serien snart tre ganger. Tredje gang hoppet jeg over tPoD. Men så når jeg var ferdig med tCRoT så tenkte jeg faen heller. Så nå har jeg kommet halveis ut i tPoD og jeg må si det er mye jeg hadde glemt og jeg klart ikke å legge fra meg boka. Akkurat som første gangen. Men det er den svakeste boka. Mener å huske at Rand er noe kjedelig i denne boka og så langt har jeg ikke kommet enda.

Jeg sammenligner denne boka med de beste bøkene i serien. Som tEotW, tGH, osv. Så er nok nøtt til å gi boka en 7. Men uansett en god bok.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Det er sikkert ikke så langt fra mål å si at TPoD er en av RJs minst fokuserte bøker - siden han etter LoC tydeligvis ble så stor på forlaget at han slapp unna de såkalte "full editorial reviews". De er imidlertid tilbake med KoD. Håper det er et godt tegn.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg kjøpte den norske oversettelsen i dag, på salg til 78kr. Kongekjøp. :D
Nesten så jeg må leste opp hele serien bare for å få lese den på norsk. :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Ja, svinbillig!! Og bøkene er absolutt ''anbeffallelses-verdig'' å lese på norsk!!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Mitt langsiktige mål er å samle hele serien på norsk. Kommer vel kanskje til å kjøpe ei bok i halvåret eller noe sånt så lenge jeg er student...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply