Graals dikting og riddere av det runde bord.

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Uther
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 5
Joined: Sun Feb 15, 2009 20:35

Graals dikting og riddere av det runde bord.

Post by Uther »

Mulig dette er tatt opp tidligere, men jeg er ny her inne og har ikke lest alt som er skrevet....
Men jeg har lest bøkene en del ganger og det slår meg at myyye av det som er skrevet er mer eller mindre direkte kopiert fra særlig kong Arthur og ridderne av det runde bord...
Da særlig navn på personer o.l...
Feks. Mordret og hans personlighet, Tigraine(Igraine i sagaen om Arthur), Elaine(droning i sagaen om Arthur) osv....
Og noe fra tidlig Graalsdikting feks. Sa-angreal som i Graalsdiktig blir sangreal som betyr "av kongelig blod"(noe diskusjon omm akkurat det).
Og selv om jeg elsker disse bøkene så er det litt mye som er tatt direkte fra andre...
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Jeg har ikke noe kjennskap til sagaene om Kong Arthur, men jeg kan huske at noe lignende ble nevnt i en tråd for lenge siden..
http://tidshjulet.net/forum/viewtopic.php?t=973
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Uther
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 5
Joined: Sun Feb 15, 2009 20:35

Post by Uther »

Det finnes jo andre ting og feks. Masema som her blir kalt "profeten" og forkynner Den gjenfødte Dragens gjennkomst, der kan man jo uten særlig fantasi dra paraleller til Johannes døperen og Jesus....
Og Haukevinge er jo helt klart Kong Arthur både i navn og gavn...
Og om man ser på saenchanernes rustning så er ikke veien lang til japans samuraier....
Og utsmykkningen deres generelt gir jo tanker tilbake til kinas og adel og keisern der....
Ikke at dette spiller noen rolle, men det er litt artig å kunne dra disse paralellene, og bøkene blir ikke mindre morsome av den grunn, men kanskje litt mindre orginal...
Men det er jo bare min mening om saken...
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Jeg tror at for meg vil de alltid være unike, og originale, på sin måte. Det er umulig å ikke la seg påvirke av vår verden, å ikke la folkeslagene ligne på et folkeslag fra vår egen verden.
Virker ikke som om noe er tatt direkte fra andre bøker/sagn/myter/kultur, men det kommer vel helt an på øyet som ser, og om det øyet og har lest disse andre bøkene osv.
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Uther
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 5
Joined: Sun Feb 15, 2009 20:35

Post by Uther »

Jeg er til en viss grad enig med deg når du sier at det er vansklig å ikke la seg påvirke.... Og man må jo gjerne ha et grunnlag for å skrive og utenom sin egen fantasi....
Og uansett, nesten, en manns fantasi er en annes virkelighet. Om det er nåtid, fremtid eller fortid.... Bevisst eller ubevisst.
Men jeg synes nok noe av dette er litt vel direkte fra andre.... Bare satt inn i en annen verden...
Dette spiller som sagt ingen rolle for meg og for hvordan jeg har blitt underholdt når jeg har lest disse bøkene....som jeg leser om og om igjen.
Det eg ønsker med dette er å vite om flere har gjort samme observasjon som meg...
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Post by Mierin Eronaile »

Jeg tror mange har gjort de samme observasjonene som deg, og andre observasjoner. Selv synes jeg bøkene blir mer spennende av det at han har tatt inn så mye fra gamle kulturer og historier. Det er jo ikke bare i disse bøkene dette blir gjort. Det er noe de fleste forfattere gjør. Veldig mange tar for eksempel ting fra bibelen. Og de gjør jo dette helt bevisst. Kanskje for å fortelle leseren noe spesielt. Hvis en forfatter bruker et navn fra f.eks gammel diktning kan man jo finne mye ut om denne personen, selv om ikke forfatteren beskriver ham/henne veldig (ikke at Jordan beskriver lite akkurat). Mange forfattere velger jo navn til personene i boken fordi de vil fortelle oss noe, ikke bare fordi de syntes navnet var så innamari fint. Og jeg mener det samme om de andre observasjonene dine. Ikke bare eksempelet jeg kom med om navnbruk.
Det blir mye mer spennende hvis man kan trekke paraleller for å finne ut mer om ting
lolzi
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Stel du frå ein er det plagiat, stel du frå mange er det inspirasjon. Det er ei lekse forfattare kan lære seg fyrst som sist, igrunn.

Me veit jo at Jordan tok mykje frå engelske legender, hinduistisk tradisjon (Tidshjulet i seg sjølv, faktisk), diverse andre historier og segn. Det er og snakka om at han har tatt frå norrøn mytologi, faktisk. Så det er nok heilt sikkert rett om folk kjenner att ting som referansar. Og som Mierin er inne på, det blir litt interessant tå det og.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Uther
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 5
Joined: Sun Feb 15, 2009 20:35

Post by Uther »

Jeg lurer da på hvilken måte man mener at det blir mer interessant...???
For kjenner man ikke til de sagn og historier eller relgion han har tatt fra så spiller det jo ingen rolle. Da vet man jo ikke at det er kopiert. Og kjenner man til det så tenker man vel litt slik at det var litt dumt at han kopierte det så åpenlyst....
Som feks. hvitekapper = Tempelriddere....
Det er nå slik jeg tenker selv om jeg leser disse bøkene o og om igjen.... :lol:
Uther
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 5
Joined: Sun Feb 15, 2009 20:35

Post by Uther »

Høres sikkert ut som om jeg er veldig negativ nå og bare ser etter feil, men det er jeg ikke. Jeg liker denne serien så godt at jeg faktisk tatoverte en drage på kveiler seg rundt hele undrarmen.... desverre så fikk jeg ikke det metalliske utseende på den...
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Grunna til at slik "steling" kan vere så morosamt er at dei som ikkje har kjennskap til historia bak kan kose seg med det slik det er, og dei som har kjennskap til tinga kan kose seg med å ta hint og referansar, og sjå det som eit heidersteikn til dei ulike kulturane det har vorte tatt frå, og kanskje føle seg litt smartare enn resten som ikkje tek referansane.

Og forresten, dobbeltposting er sjeldan noko positivt, berre om du har noko nytt å tilføre tråden og det er ei stund sidan førre post. Det kan du fikse ved å trykke "endre"-knappen oppe i hjørnet av posten din. Eg let det stå no, til skrekk og åtvaring.

Og velkommen hit, forresten.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Post Reply