Eek! Så mange navn!

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Eek! Så mange navn!

Post by Eerath »

Som tittelen tilsier så synes jeg det er så forferdelig mange navn på personer og byer/landsbyer i WoT. Er for øyeblikket i sluttfasen av Lord of Chaos, og føler jeg mister litt konsentrasjonen av og til. Er jeg den eneste som sliter/har slitt med dette? Mulig jeg bare er treig i bollen, men synes egentlig bøkene blir tyngre og tyngre (i perioder).

Klarer likevel ikke å legge fra meg boka.

Løsner dette litt etterhvert, eller bør jeg kanskje ta en pause med litt "hjernedød" action aka Dan Brown?

Mulig denne tråden kanskje skulle vært plassert en annen plass.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Tror det er mange som føler det slik. En av de vanligste kritikkene mot RJ er jo at han "lost the plot" etter at Rand og co. dro til Aiel-landet, og dette gjenspeiler seg godt i et persongalleri ute av alle proporsjoner. Personlig må jeg gjenfriske en god del navn hver gang jeg skal plukke opp ei ny bok (the Gathering Storm var ganske grei sånn sett; den hadde ikke så mange "uviktige" PoV'er og personer).

På den andre siden er det mange som setter pris på seriens brede fokus (oksymoron?). En får jo en veldig god innsikt i verdenen og slikt.

(btw, tråden blir flyttet til "Generelt" :) )
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Er det ikke på grunn av dette at bøkene har sånn fiiin oppslagsdel på slutten av bøkene ..?

Er bare når Aes Sedaiene i tårnet har navn som ligner at jeg kan bli fryktelig forvirra. :P
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1028
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

En gang i blant klør jeg meg i hodet og funderer hvem i all verden den og den personen er, har jeg lest om han/henne/det før, eller er personen helt ny? Men er ikke alltid jeg bryr meg; er det en viktig person så vil det med stor sannsynlighet stå en del om den personen, og da vil man igjen komme inn i personen, og er det ikke en så altfor viktig person så betyr det ikke så mye om jeg ikke husker hvem det er. Men uansett så er det irriterende å sitte og lure på hvem i all verden den personen er, litt sånn som jeg har det når jeg leser Malazan bøkene.
Manbearpig
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Post by Mierin Eronaile »

Shallis wrote:Er det ikke på grunn av dette at bøkene har sånn fiiin oppslagsdel på slutten av bøkene ..?

Er bare når Aes Sedaiene i tårnet har navn som ligner at jeg kan bli fryktelig forvirra. :P
Den fine oppslagsdelen på slutten blir jo dårligere og dårligere jo lenger ut i serien man kommer. I de siste er det bare navn vi kjenner betydningen av og sentrale personer man kan slå opp. Det er ikke disse jeg sliter med.
De jeg gjerne skulle hatt i oppslagsdelen er spesielt Seanchanerne og, som du nevnte, alle Aes Sedaiene med så like navn, og egentlig noen av dem som ikke har så like navn også.
lolzi
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Post by Mierin Eronaile »

hehe, det er sant.
Men (!) jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg pleier ikke å sitte foran PCen å lese bok. Hva skal en stakkars jente gjøre når hun sitter og leser på trikk, buss eller lignende?
På en annen side går det jo som regel veldig greit hvis man leser bøkene sammenhengende. Så det er ikke et stort problem.
lolzi
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Selv når jeg leser sammenhengende er det for mange navn for meg. Aes Sedaiene er ikke de verste, sjøfolket gjør meg tussete når det gjelder navn. Så jeg skriver det bak øret, putter en lapp inn i boka, og sjekker opp neste gang jeg setter meg forran pcen. Jeg klarer ikke egentlig konse på boka hvis jeg hele tiden lurer på hvem folk er... For meg er det bedre å sjekke med en gang.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Mierin Eronaile wrote:hehe, det er sant.
Men (!) jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg pleier ikke å sitte foran PCen å lese bok. Hva skal en stakkars jente gjøre når hun sitter og leser på trikk, buss eller lignende?
På en annen side går det jo som regel veldig greit hvis man leser bøkene sammenhengende. Så det er ikke et stort problem.
Kjøp deg iPhone, har eget nett ;)

Jeg syntes ikke det med navnene er ett stort problem. Det pleier å ringe en bjelle når ett "ukjent" navn dukker opp, og jeg klarer vanligvis å plassere det. I ekstremtilfeller er det jo bare til å slå opp når man er usikker. Dette er jo selvsagt gitt at jeg leser sammenhengende, ikke starter opp midt i serien etter 2 års pause..
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Post by Mierin Eronaile »

Jeg skal aldri få meg iPhone! haha. Bare på trass. Er så lei av at alle går rundt og skryter av den.
Nå er det sikkert en grunn til det, men klarer meg helt fint med min Ericsson.

(...Det kan jo være jeg skifter mening etter hvert.)

Ellers er det du sier om navnene det jeg mente. Bare at jeg kan ikke vente et par måneder en gang før mange av dem flyr ut av hodet mitt.
lolzi
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Navnene har jeg stort sett ingen problemer med å plassere, når jeg leser bøkene. Det ringer alltid en bjelle som forteller meg hvilken samfunnsgruppe personen tilhører, og ofte hvilken rolle vedkommende har. Men jeg er god på navn generelt, det har nok med det å gjøre og tenker jeg. Og mens vi er i gang, hva er et eksempel på et navn som kan være vanskelig å huske? Snakker vi type Lady Shiaine, eller Paitr, eller Adelorna Bastine, eller kanskje enda mer ukjent?
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Det er to Aes Sedaier i tårnet, hvor begge begynner på s og har masse e, i og a, og de blander jeg KONSTANT..!
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Post by Siri Sedai »

Plasserer navnene litt bedre når jeg leser på nytt, men blander noen av disse fyrstene i diverse land. Ellers prøver jeg ikke engang å huske alle Aes Sedaiene f. eks.

Eerath:

Er enig i at enkelte partier kan være litt treige, spesielt i LoC. Men det tar seg opp innimellom.

....bok 7 synes jeg var en høydare...stå på!
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Post by Mierin Eronaile »

Shallis: Seaine og Saerin? De blander i hvert fall jeg! :P
lolzi
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Mierin Eronaile wrote:Shallis: Seaine og Saerin? De blander i hvert fall jeg! :P
Det er den ja :P De er umulige...
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Post Reply