TV-serier, sesong II

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Wow, dette var freistande:
Ashaman wrote:Så nettopp siste episode av sesong to "The Waling Dead"
Muligens den beste tv-episoden jeg noen gang har sett! Var helt fantastisk villt, og satt til tider å måpte!
Snakkar om å selge serien hardt!

Ettersom eg ikkje har sett Walking Dead følgjer det no nokre spørsmål for at eg skal kunne kontekstualisere denne reaksjonen litt, så eg veit om serien er noko for meg eller ei.

Eg ville ha vore truande til å sei noko liknande etter eg fyrst såg følgjande TV-episodar (og garantert mange, mange andre eg ikkje kjem på no) :
Firefly sin Out of Gas
Buffy the Vampire Slayer sin Hush
Scrubs sin My Screw Up
The West Wing sin Two Cathedrals
Veronica Mars sin Not Pictured
Sons of Anarchy sin Na Trioblóidí
Angel sin A Hole in the World
Ein haug av episodar frå Battlestar Galactica, Justified, The Wire og Oz...

og sjølvsagt heile fordømte Deadwood. :D

Så korleis måler høgdepunkta på Walking Dead seg med dei av desse du òg har sett?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Var vel sikkert veldig revet med når jeg skrev det innlegget. :P Men står fortsatt for at det er en av de beste episodene jeg har sett.

Av de du nevner har jeg sett:
Firefly - dette er vel den serien jeg liker best, uansett sjanger, synd det ikke finnes mer. Har sett den to ganger og kjøpte den nettopp som min første serie på Bluray.

Veronica Mars - ikke helt min sjanger, men absolutt en serie av høy klasse. Slukte hele serien i en jafs, og var veldig skuffet når jeg skjønte at det ikke var flere episoder.

Sons of Aanarchy - er vel den serien jeg har fått flest følelser av å se, alt fra sinne, glede og en tåre i ny og ne. Utrolig kraftig kost til tider.

The Walking Dead er tett opptil alle disse, og et godt steg fremfor VM pga. min personlge smak. Jeg har av en eller annen grunn en greie for zombier, aner ikke hvorfor. Resident Evil har vært på skjerm en god del ganger kan du si.
SoA episoden du nevner overgår grantert denne, men samtidig er det lengre biter i serien som jeg greit kunne levd uten. Det gjelder delvis The Walking Dead også, spesielt midten av sesong to, men i denne serien føler jeg det må til for å bygge opp til det som er bra, det føler jeg ikke med SoA.

Jeg kommer nok helt sikkert til å se begge sesongene av tWD som maraton før sesong tre begynner.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Takk for utfyllande svar. ^^

For å samanlikne inntrykka våre: Veronica Mars var fenomenalt i sesong 1, ganske bra men litt ujevnt i sesong 2, og verkeleg skuffande i sesong 3 (pga nettverkspålagte endringar og bortgåing frå seriens store styrke: sesongplotta). Sons of Anarchy hadde ein ok sesong 1, ein ekstremt god sesong 2, og solide sesong 3-4 som trass i ein del dødpunkt og svakheitar framleis ligg nokre hakk over fyrstesesongen. Firefly er ein av dei beste seriane eg har sett (delt fyrsteplass med West Wing og Deadwood, trur eg), og Out of Gas er den beste episoden oppattpå, så der treng ein knapt legge til meir.

Av dei seriane er nok ingen av dei heilt i mitt ess sjangermessig - eg likar maktpolitikktunge drama med store ensamble-cast og akkurat nok innslag av såpeopera og action til å halde tempoet høgt og drivande, og gjerne i ei historisk, fantasy eller sci-fi-setting. Firefly treff rett på settinga, flott og dynamisk ensamble-cast, nok såpe-element og action, men den fell gjennom golvet på intrikate, manipulative plott a la seriar som The Wire eller Kings (Mine andre to favorittseriar treff heller ikkje over heiel fjøla: West Wing manglar i sin ende den heilt interessante settinga, men treff på alle andre punkt, og Deadwood har akkurat for lite action til å vere heilengasjerande i tempoet i kvar einaste episode. Men det er jo ekstrem pirk i alle tre tilfelle). Sons of Anarchy har dei diabolsk intrikate plotta og maktkampane i fleng, massevis av såpeelement og action, og absoltutt ei sterk og lang rolleliste - men igjen er settinga ikkje heilt ideell for min smak.
VM treff ingen av desse målestokkane, men som mange andre seriar eg likar så kjem den høgt opp på rangstigen min grunna rein unekteleg kvalitet likevel (det same kan til dømes seiast om Breaking Bad eller Justified). Og ein serie som passar perfekt i draumeskildringa over - Game of Thrones - når ikkje topp 10-lista mi ein gong (sjølv om den absolutt var over all forventning god!), dog det kan jo ha med at eg veit alt som skjer før det skjer å gjere. Uansett så føler eg det prover at eg burde gi kva som helst ein sjanse dersom det har godt nok rykte på seg. Kvalitet er kvalitet, liksom.

Når alt det er sagt så er eg ikkje så glad i zombiar - dei er kjedelege i og med at dei per definisjon ikkje sjølve kan ha personlegheiter å snakke om - men liker jo action, så Resident Evil-filmane er greie nok. Ein del idiotiske plotthol og ein masse corny greier som gjer at universet dei skaper blir litt latterleg, men dei er flinke nok til å lage ein overbevisande stemning og til å halde kvar film veldig frisk og ny samanlikna med dei føregåande, så er godt underhalden når eg ser dei. Ser nok femmeren på kino i haust så framt eg har tid, men er ikkje noko stort tap om eg må vente på DVD-en heller, eigentleg. Utover RE har eg liten erfaring med zombiesjangeren generelt pga min avsmak for zombiane sjølve - eg likte for så vidt I am Legend ganske godt (fyrste to tredjedelene av den, i alle fall), men er redd det er meir unntaket enn regelen. Likar ikkje horror og skrekkfilm, så dei zombiefilmane som lener meir i den retningen blir ikkje sett, heller. Korleis passar Walking Dead inn i denne samanhengen? Er den bra nok til at eg vil like den trass i sjangeren (a la Veronica Mars og Justified), eller burde eg styre unna? :D
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

The Walking Dead har faktisk endel intriger og "såpe". Og er jo ikke så ofte man ser zombier (har vel noe med økonomi å gjøre), en og annen i nesten hver episode blir det. Det gjør vel også at det blir ekstra heftig når det av og til kommer horde på horde av dem.
Intrigene går mye på relasjonene mellom folkene i gruppen plotet følger. Det finnes grenser for hvor mye man tåler av hverandre når det ikke er andre i hele verden å prate med og man er sammen 24/7. Og så får man av og til andre folk inn, og da er jo spørsmålet; skal man stole på nye folk bare fordi det er så få levende mennesker igjen, eller finnes det fortsatt folk som ikke har rent mel i posen?
Dessuten får men endel finurlige endringer av personlighet når folk etterhvert blir gale, mer eller mindre. :P

Er det etisk riktig å "drepe" zombier? Kan de kureres og bli seg selv igjen, eller er de allerede døde? Er en god del etiske dilemma som tas opp i denne serien, og noen som i dag virker helt naturlige blir regelrett overkjørt og "splatta" når man ser situasjonen disse menneskene er i.

Mulig jeg liker zombie-plots av den enkle grunn at det er spennende å leke med tanken om å være "the last man alive" og fasinasjonen om hvordan en slik sivilisasjon ville fungert. (Likte god BBC serien "Survivors", hvor sykdom tok livet hav 99% av menneskeheten, eller så.) Kan og nevne serier som Jericho (synd streiken tok knekken på serien og ødla sesong to totalt), Falling Skies (ikke den beste kvaliteten, men grei tidsfyll), Dollhouse (fikk hvertfall hint om ting, og en og annen episode som var satt til fremtiden). Mulig jeg har glemt noen nå, men dette er de jeg har sett alt av tror jeg.

Når det gjelder Game of Thrones så synes jeg det er den serien med mest klasse over seg, mangler noe her og der, men generelt noe av det best jeg har sett. Gleder meg stort til de skal ut nord for The Wall! For min del gjør det ikke noe at jeg på forhånd veit hva som skjer videre, selv om det helt sikkert hadde blitt enda bedre om jeg ikke hadde lest bøkene.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Eg gledar meg til Stannis, eg, han er ein av favorittkarakterane mine.

Falling Skies måtte eg gi opp etter seks episodar. Likte hovedpersonen, militæroffiseren og han gråsonefyren som kidnappa dei og så vart motvillig sidekick, men plotta var kjedelege. Romvesena verka eit snev interessante, då, så om den plutseleg får betre rykte på seg i sesong 2 kan det hende eg gir den ein sjanse til. Men det skal MYKJE til for at eg droppar ein serie, så... antakeleg ikkje.

Dollhouse var veldig variabel, men når den var bra var den veldig bra. Som du seier så var det berre to episodar (dei to sesongfinalane) som tok pass i zombieframtida, dog.

Jericho hugsar eg såg piloten på og avskreiv som litt kjedeleg, men den er framleis på lista over ting eg kanskje burde gi ein sjanse til. Survivors har eg aldri prøvd.

Kva Walking Dead angår så høyrest jo det der lovande ut. Legg dei mykje vekt på etiske dilemma av og til, altså? Det kan jo vere interessant. Og så er serien på FX, har ein del tillit til FX og eit ynsjke om å sjekke ut meir der (Alt eg har sett derifrå har vore høg kvalitet på - Thief, Terriers, Damages, Justified, Sons of Anarchy, Louie, Lights Out - og så høyrer eg jo knapt anna enn godord om det eg ikkje har sett, som Archer, Nip/Tuck, Rescue Me, It's Always Sunny in Philadelphia og særleg The Shield).
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Gidder ikke å google det, men mener at 'The Walking Dead' går på amc, en kanal som ikke bør nevnes i sammenheng med HBO og FX, som er mine favorittkanaler. Edit: Googlet likevel og joda, den går på amc ilag med 'Hell on Wheels' og 'Breaking Bad'. Står læll på mitt om at amc ikke lager kvalitet på nivået til FX. Mulig unntak på 'Breaking Bad', men ikke helt sikker. Kvalitet går over hele fjøla.

Anyways, 'The Walking Dead' er et veldig interessant samtaleemne. Jeg har kun sett sesong 1, og de to første episodene av sesong 2. Har alle planer om å fortsette serien etterhvert.

La meg begynne med å anbefale serien. Settingen er knall, og det er en karakterstudie all the way. Det er menneskers reaksjoner til en verden uten håp vi ser på. Ikke en actionserie, eller en horror serie. Så langt virker vel alt fantastisk?

Det er nok av problemer med serien. Karakterene virker ofte som noen regelrette idioter, ute av stand til å ta et eneste fornuftig valg. De har en lederfigur. En lederfigur så ute av stand til å lede noe som helst, at en hund ville snudd ryggen til ham. For å ta et eksempel jeg har lest: Adama (BSG) var en type leder mennesker vil følge. Han var ikke perfekt, ikke litt engang, og han tok flere dårlige avgjørelser, men det er aldri grunn til å så tvil om hvorfor de følger mannen. Slik er det ikke i 'The Walking Dead'. Det er kun et fåtall mennesker i serien jeg ville fulgt lengre enn noen meter, minst av alle mannen i tet.

Serien fokuserer definitivt på etiske dilemmaer, som ilag med karakterstudien er seriens store styrke -og dessverre svakhet, ettersom det tidvis utføres dårlig. Men som sagt, jeg har ikke sett hele sesong 2. Og det jeg har hørt om sesongavslutningen står i stil med det Ashaman sier. Mesteparten av problemene mine ligger forøvrig med starten av sesong 2, og jeg har mye bra å si om sesong 1. Bare så det er sagt, Ashaman, 'Walking Dead' når ikke VM opp til knærne :D

Quick hits;
Community er tilbake!
Awake, en serie som absolutt ikke passer alle, har startet svært sterkt.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Er enig med mye du sier her Wolfie! Og joda, VM har jo flere ting som er mye bedre enn tWD, men tWD tor jeg er veldig avhengig av smak, mens VM er mer "mainsteam?".

Kan hinte om at det blir endel diskusjon om ledelse i sesong 2, men vær forberedt på at det er 3-5 episoder midt i sesongen hvor det ikke skjer så aldeles mye... men slutten tar tilbake alle "feilene" som ble begått tiligere i sesongen.

(Har forresten lest 7 blad ut i The Walking Dead comic serien nå, og var faktisk endel som ikke var likt der handligsmessig, ganske stor forskjell fra tv-serien.)
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Wolfbrother wrote:Gidder ikke å google det, men mener at 'The Walking Dead' går på amc, en kanal som ikke bør nevnes i sammenheng med HBO og FX, som er mine favorittkanaler.
Herligheit, du har rett. Anar ikkje kva som skjedde i hjernen min der.

AMC har rimeleg godt rulleblad når det gjeld originale seriar, dei og, då, om enn ein del meir... skal me sei cerebralt? enn dei fleste andre kanalar. Breaking Bad, Mad Men, Rubicon - har berre sett dei tre, men dei er jo alle av ypparste kvalitet (sjølv om Mad Men er for intellektuelt for min smak).
Edit: Googlet likevel og joda, den går på amc ilag med 'Hell on Wheels' og 'Breaking Bad'. Står læll på mitt om at amc ikke lager kvalitet på nivået til FX. Mulig unntak på 'Breaking Bad', men ikke helt sikker. Kvalitet går over hele fjøla.
Vel, "Walking Dead" høyrest ut til å vere meir i leia av FX sin meir allmennpopulistiske stil med kvalitet OG breid appell enn kva AMC sine andre seriar har - antakeleg difor eg rota med kvar serien gjekk. :P
Anyways, 'The Walking Dead' er et veldig interessant samtaleemne. Jeg har kun sett sesong 1, og de to første episodene av sesong 2. Har alle planer om å fortsette serien etterhvert.

La meg begynne med å anbefale serien. Settingen er knall, og det er en karakterstudie all the way. Det er menneskers reaksjoner til en verden uten håp vi ser på. Ikke en actionserie, eller en horror serie. Så langt virker vel alt fantastisk?
Dette er interessant - Lotta påstår nemleg at serien er ypperleg på alt BORTSETT frå karakterane, og at eg antakeleg burde sky unna nettopp difor...
Det er nok av problemer med serien. Karakterene virker ofte som noen regelrette idioter, ute av stand til å ta et eneste fornuftig valg.
Ah, så der har me det Lotta sikta til, med andre ord. Underleg at så dårlege karakterar kan føre til så skamrosa karakterarbeid?
De har en lederfigur. En lederfigur så ute av stand til å lede noe som helst, at en hund ville snudd ryggen til ham. For å ta et eksempel jeg har lest: Adama (BSG) var en type leder mennesker vil følge. Han var ikke perfekt, ikke litt engang, og han tok flere dårlige avgjørelser, men det er aldri grunn til å så tvil om hvorfor de følger mannen. Slik er det ikke i 'The Walking Dead'. Det er kun et fåtall mennesker i serien jeg ville fulgt lengre enn noen meter, minst av alle mannen i tet.
Fordi han er ukarismatisk, eller fordi han er inkompetent?
Serien fokuserer definitivt på etiske dilemmaer, som ilag med karakterstudien er seriens store styrke -og dessverre svakhet, ettersom det tidvis utføres dårlig. Men som sagt, jeg har ikke sett hele sesong 2. Og det jeg har hørt om sesongavslutningen står i stil med det Ashaman sier. Mesteparten av problemene mine ligger forøvrig med starten av sesong 2, og jeg har mye bra å si om sesong 1. Bare så det er sagt, Ashaman, 'Walking Dead' når ikke VM opp til knærne :D

Quick hits;
Community er tilbake!
Awake, en serie som absolutt ikke passer alle, har startet svært sterkt.
Community! :D

Awake verkar som om alle har gitt opp at får leve forbi sesong 1 før den i det heile tatt fekk vist ein episode, men premisset let absolutt svært interessant, og skodespelaren i tet er jo ein meget talentrik herre. Sjekkar den nok ut når eg ein gong i tida kjem meg oppdatert (har framleis ikkje sett haustens Boardwalk Empire-episodar, og vil oppdatere meg på vårens Shameless, Spartacus og Justified før eg eventuelt gir noko nytt ein sjanse. Men då står det mellom Awake, Luck og kanskje Alcatraz av nylanseringane no på etterjulsvinteren).

Ashaman: Høyrte for nokre år tilbake at tWD-serien var meint å skille seg ganske tydeleg frå teikneserien frå byrjinga av, men har verken lese eller sett dei, så det er berre på hugsa at eg har det inntrykket. Og me ser jo over her kor godt eg klarar å hugse informasjon om ting eg ikkje har eit forhold til.

Walking Dead på FX. FLAU NO.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Damn it. Om du legger til Mad Men, og Rubicon så bør jeg trekke tilbake den arrogante påstanden om amc. Ikke at jeg har sett noen av dem, men de er jo skamrost. Hørte nesten mer om Rubicon enn Terriers når de gikk, så bør vel gi den en sjanse?
Settingen er knall, og det er en karakterstudie all the way. Det er menneskers reaksjoner til en verden uten håp vi ser på. Ikke en actionserie, eller en horror serie.
Settingen er knall. Med resten mener jeg at serien fokuserer på de riktige tingene. En post-apokalyptisk setting er en strålende mulighet til å studere mennesket. Noe de gjør. Derav min "Så langt virker vel alt fantastisk?" Så derfor roser jeg ikke karakterarbeidet, men jeg roser at de fokuserer på det. Som sagt, det er seriens styrke, såvel som seriens svakhet. Da er det vel på sin plass å si at de lykkes med karakterene sine iblant. Det er nettopp da serien er i sitt ess.
Fordi han er ukarismatisk, eller fordi han er inkompetent?
En fin blanding. Han mangler den 'auraen' av lederskap menn i makt ofte har. Dessuten er han en inkompetent idiot, noe som ikke hjelper saken.

Det er så utrolig lett å kritisere 'Walking Dead', fordi den bør har vært så utrolig mye bedre, men det betyr ikke at den er dårlig. Potensialet er der, og alt tyder på at den fant fram til seg selv til slutt.

Luck er kansellert, Alcatraz blir kansellert og mest sannsynlig blir Awake det også. Fint utvalg av dømte serier du kan velge mellom.
men tWD tor jeg er veldig avhengig av smak, mens VM er mer "mainsteam?".
Hmm, interessant. Jeg har nesten inntrykk av at det er motsatt.[/i]
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Wolfbrother wrote:Damn it. Om du legger til Mad Men, og Rubicon så bør jeg trekke tilbake den arrogante påstanden om amc. Ikke at jeg har sett noen av dem, men de er jo skamrost. Hørte nesten mer om Rubicon enn Terriers når de gikk, så bør vel gi den en sjanse?
Spionserie om konspirasjonar, men handlar om analytikarar, ikkje feltagentar, så lite action og mykje saktegående oppnøsting av trådar. Men eg likte den godt.

Settingen er knall. Med resten mener jeg at serien fokuserer på de riktige tingene. En post-apokalyptisk setting er en strålende mulighet til å studere mennesket. Noe de gjør. Derav min "Så langt virker vel alt fantastisk?" Så derfor roser jeg ikke karakterarbeidet, men jeg roser at de fokuserer på det. Som sagt, det er seriens styrke, såvel som seriens svakhet. Da er det vel på sin plass å si at de lykkes med karakterene sine iblant. Det er nettopp da serien er i sitt ess.
Ah, eg forstår. Takk for oppklaringa!
Luck er kansellert, Alcatraz blir kansellert og mest sannsynlig blir -Awake det også. Fint utvalg av dømte serier du kan velge mellom.
Jepp, men spørsmålet om kansellering har jo vanlegvis ingenting med kvalitet å gjere. Luck blir jo kansellert fordi for mange hestar har døydd under produksjonen, til dømes.

men tWD tor jeg er veldig avhengig av smak, mens VM er mer "mainsteam?".
Hmm, interessant. Jeg har nesten inntrykk av at det er motsatt.[/i]
Ville vore mitt gjett òg, men kan ikkje påstå eg har undersøkt saka.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

South Park er tilbake med sesong 16! Woho!
Manbearpig
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Loki wrote: The Killing har eg aldri somla meg til å sjekke ... eg reknar med det er eit feilgrep frå mi side? AMC pla sjeldan trå feil, så ...
Jeg så de første 5-6 episodene av the Killing sesong 1. Veldig saktegående og dramaturgisk utrdratt mord-mysterium som selvsagt tar en ny vending i hver episode. Det hele ble etter hvert nesten latterlig hvordan de prøvde å melke plottet. Sesongfinalen/hele sesongen ble dessuten slaktet på en av de verste måtene jeg har sett de siste årene etter at mysteriumet ikke ble oppklart. AMC hadde en skikkelig PR-katastrofe der. Jeg ville holdt meg unna.

RE: Walking Dead
Loki wrote:Dette er interessant - Lotta påstår nemleg at serien er ypperleg på alt BORTSETT frå karakterane, og at eg antakeleg burde sky unna nettopp difor...
Ypperlig og ypperlig... Tror neppe jeg ville gått så langt. Men serien er absolutt godt produsert, og episodene hadde en fin struktur i sesong 1. Jeg hoppa av etter 2x1 fordi jeg har lest 100 blad i tegneserien, og følte ikke TV-serien ga meg mye nytt (TV-dialogen er bedre enn i tegneserien - Kirkmans store svakhet - men det ble jo ikke akkurat Deadwood heller...). Har sesongfinalen liggende klar i kammeret etter å ha hørt mye bra om den fra flere.

Karakterene er forøvrig nokså drita dårlige, ja.

RE: Luck
Loki wrote:Jepp, men spørsmålet om kansellering har jo vanlegvis ingenting med kvalitet å gjere. Luck blir jo kansellert fordi for mange hestar har døydd under produksjonen, til dømes.

"Luck" satt heller ikke seer-rekorder for HBO. Den hadde færre seere enn David Simons "Treme" - en serie som de fleste mener HBO holder i live bare pga kredibiliteten den gir kanalen. Det var neppe billig å ha Michael Mann som produsent, samt Dustin Hoffmann i en av hovedrollene heller.

Serien er i og for seg selv verdt en kikk. Man kan merke at den er mer en øvelse i stilisme og tematisk hyllest til hestene enn noe stort karakterstudium a lá Sopranos. Jeg tror David Milch ville fått litt mer kjøtt på bena etter et par sesonger, men dessverre ble hovedpersonene litt generiske, med litt for få definerende karaktertrekk. Skurken var skummel og slu, gambleren var selvdestruktiv - men var god innerst inne, osv.

Så, absolutt en god serie - den foreløpige beste nye serien i 2012 - men den kommer ikke akkurat inn på HBOs topp 10.

RE: Game of Thrones

Virker som vi bare kan glede oss til den nye sesongen! Har ikke sett en eneste kritiker komme med noe nedsettende, og de aller fleste sier serien er kraftig forbedret.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Lothair Mantelar wrote: Jeg så de første 5-6 episodene av the Killing sesong 1. Veldig saktegående og dramaturgisk utrdratt mord-mysterium som selvsagt tar en ny vending i hver episode. Det hele ble etter hvert nesten latterlig hvordan de prøvde å melke plottet. Sesongfinalen/hele sesongen ble dessuten slaktet på en av de verste måtene jeg har sett de siste årene etter at mysteriumet ikke ble oppklart. AMC hadde en skikkelig PR-katastrofe der. Jeg ville holdt meg unna.
Er enig i at de drar det ut, kanskje også for lenge. Sesongfinalen hadde også en cliffhanger som jeg skjønner ble kritisert. Allikevel likte jeg sesong 1 ganske godt. Liker egentlig ikke moderne krim, verken i bokform eller på tv, men foretrekker da heller serier som drar plottet over flere episoder enn de som er episodiske. Derfor var The Killing interessant å følge med på. Men de burde ha kuttet ned på antall episoder, kanskje med halvparten. Med så mange episoder prøver de også å bygge karakterene mer, som fungerer for noen karakterer, men ikke for alle.

Sesong 2 kommer snart, så vil vente med å be folk eventuelt å ikke se serien til etter det. Men fortsetter de i samme gate, at de melker serien mer og mer, er jeg ikke sikker på om jeg fortsetter å så på den.
Manbearpig
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg vil ikke spoile altfor mye av the Killing, men etter alt jeg har hørt (TV-podcaster) så fortsetter sesong 2 med samme plottet, så vi kan neppe forvente at de legger lokk på det før sesongfinalen. Serien er blitt en slags stående vits i kritikermiljøet etter fjorårets tragedie, men den er jo langt unna Two & Half Men eller lignende :)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Joda, plottet fortsetter i sesong 2. Og sesongavslutningen av sesong 1 har blitt kritisert veldig mye. De har jo valgt å gå bort fra "Forbrydelsen", som den er basert på, da de har valgt å holde på samme plot over en sesong. Personlig skulle jeg vel ønske at de hadde avsluttet plotet i sesongen, og kanskje startet på nytt i neste sesong, fordi jeg synes serien i seg selv er god
Manbearpig
Post Reply