Noen som har begynt med ebøker?

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Leser du ebøker?

Ja, på lesebrett
1
6%
Ja, på mobiltelefon
2
13%
Nei, holder meg til tradisjonelt papir
13
81%
 
Total votes: 16

Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Noen som har begynt med ebøker?

Post by Eivind »

Er det noen her som har begynt å lese ebøker? Jeg leser ikke så mye bøker akkurat, så tror ikke jeg skal gå til innkjøp av et lesebrett enda, men vurderer å prøve det på iPhonen min. Har enda ikke lest The Gathering Storm, så tenkte at det kanskje kunne være en bok å prøve seg på, selv om jeg er litt skeptisk til at den er litt lang.
TamalThor
Asha’man
Asha’man
Posts: 252
Joined: Thu Sep 24, 2009 19:46

Post by TamalThor »

e-bøker virker på meg som et fint konsept, men litt upraktisk om man skal ha med seg bøkene på fjellet e.l. Men jeg vurderer ipad, og å laste ned bøker på den, men holder meg foreløpig til vanlige bøker i papir :P
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Har hatt iPad i noen uker, og jeg ville egentlig ikke kjøpt den med formål for å lese ebøker. Skarpheten blir litt for dårlig, og den er litt tung til å holde opp over lengre tid som en bok. Den går også veldig dårlig om du vil lese i sollyset. En Kindle eller noe annet tror jeg er mye bedre.

Akkurat nå koster en slik 1230,- hos Amazon inkl. all moms til Norge.

edit: Regner med du ikke har lyst til å være han fyren her ;)
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Holder meg til papir jeg. Liker å ha bøker stående i bokhylla og kjenne den deilige lukten av trykksverte når man åpner nye bøker. Har ingen planer om å anskaffe meg iPad eller Kindle eller noe peke-brett på en stund.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Post by Siri Sedai »

Så enig....føler heller ingen behov for noen ny duppeditt akkurat nå.
TamalThor
Asha’man
Asha’man
Posts: 252
Joined: Thu Sep 24, 2009 19:46

Post by TamalThor »

Eivind wrote:Har hatt iPad i noen uker, og jeg ville egentlig ikke kjøpt den med formål for å lese ebøker. Skarpheten blir litt for dårlig, og den er litt tung til å holde opp over lengre tid som en bok. Den går også veldig dårlig om du vil lese i sollyset. En Kindle eller noe annet tror jeg er mye bedre.

Akkurat nå koster en slik 1230,- hos Amazon inkl. all moms til Norge.

edit: Regner med du ikke har lyst til å være han fyren her ;)
ebøker er fint det :) Men de elektroniske duppedingsene koster så mye... :roll: Får nok bli vanlige bøker fremover her også.
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Eg er òg med i nostalgiligaen her, men ser meir og meir seriøst på å faktisk ha eit lesebrett. Det blir ikkje på ein stund endå lell.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Leste igjennom prologen til The Gathering Storm, og det gikk overraskende bra. Tror jeg skal kjøpe meg boka når jeg først har pløyet meg igjennom alle kapittelsammendragene opp til KoD. Har lest igjennom de fire første bøkene nå, og det tar faktisk en del tid (1:30-2:00 per bok?). Vurderer og tanken på å kjøpe en Kindle til jul for å prøve, og så evt. selge den igjen. Tror det skal gå bra å få solgt den på finn.no.
Torash
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 6
Joined: Mon Nov 16, 2009 10:09

Post by Torash »

Jeg har Kindle på min HTC Desire, og iPod touch 3gs.

Er rett og slett fantastisk! De syncer opp mot Amazon sin server, så jeg kan lese f.eks. til side 200 på ipoden min, for så å laste ned boka til HTC'n min, åpne boka, og automatisk syncer den seg, slik at jeg kommer til den rette sida, fantastisk!

Dessuten er det ganske deilig å ligge å lese i senga med en sånn liten dings som ipod touch er. Man har også valget med å ha svart bakgrunn og hvit tekst. Da er det behagelig for øynene å lese i mørket også. + at det gjør at kjæresten min slipper å prøve å sovne mens jeg ligger og leser ei bok med lyset på =)

Jeg elsker å lese bøker i papirform, er en egen følelse for det, men jeg har nå snart lest alle Steven Erikson sin Malazan Book of The Fallen serie på min iPod touch, og det har vært en FRYD! Med tanke på de store murklossene som de bøkene har en tendens til å bli.

Når det er sagt, så har jeg bestilt Towers of Midnight fra Amazon, og den er i posten nå. Det dumme er at jeg ikke får den før 18 november. Sto det på eposten ihvertfall.
Hadde jeg hatt muligheten, så ville jeg kjøpt boka fra Amazon med Kindle i første omgang, bare for å fortest mulig kunne lese den. Deretter hadde jeg bestil hardcover for samlinga mi, hehe =)
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Bestilte du fra Amazon.com eller? Amazon.co.uk pleier å levere på under en uke ;)
Torash
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 6
Joined: Mon Nov 16, 2009 10:09

Post by Torash »

Amazon.co.uk ja =)

la inn bestillinga 12 october, og fikk epost igår. Så står det; "Dispatched via Royal Mail (estimated arrival date: November 18, 2010)."

Kanskje den kommer frem før? =) Håper virkelig det!
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Foretrekker skikkelige papirbøker. Har faktisk kjøpt noen e-bøker, men disse printer jeg ut og setter i perm for å lese.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Torash
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 6
Joined: Mon Nov 16, 2009 10:09

Post by Torash »

Hvis jeg skal kose meg, så foretrekker jeg papirbøker jeg også. Men du må se fordelen med Kindle på ipod touch/mobil :)
Vet ikke om du har det, men hvis, så last ned Kindle til mobilen din, og kjøp deg ei bok. Er svært billig, rundt en 70-90 kr for ei bok.
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

- Benjamin Franklin
Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Post by Moghedien »

Jeg er veldig glad i ordentlige bøker. Man kan skrive i dem, låne dem (bort), og pakke dem inn og gi dem bort til jul. Også er de vanligvis ikke like verdifulle som tekniske duppeditter, så det er ikke verdens undergang om man glemmer dem på toget.

Også er det selvsagt den litt nostalgiske, gode følelsen ved papirbøker. Det føles liksom så riktig. Forfatteren Alberto Manguel fikk en gang spørsmålet "Har du tenkt over at du kunne fått plass til alle bøkene dine i en frakkelomme dersom de var lagt inn i en e-bok?", hvorpå han svarte "Jeg kunne selvsagt ha lest bøker på en liten skjerm. Jeg kunne også hatt virtuell sex. Det er en mulighet, men ikke å foretrekke."

Men selvom jeg er veldig glad i bøker, har jeg egentlig ingenting i mot ebøker. Og jeg tror egentlig ikke at disse to utelukker hverandre. Jeg bruker jo for eksempel både iPod og cd-spiller. Førstnevnte kan man ta med på bussen, sistnevnte kan man spille høy musikk på.

Også er det jo det at digitale ting tar litt mindre plass. Da jeg flyttet hjemmefra med flybagasje, lærte jeg veldig raskt verdien av e-bøker. Vanlige bøker veier en del, og de kan verken stappes eller rulles. Etter å ha pakket bøker for et halvt år, ble jeg plutselig veldig glad for at musikken min i det minste var digital.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Sålenge man ikkje gjør som denne karen funker vel Kindle bra:
http://www.youtube.com/watch?v=KR1iUmq6ilA
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Post Reply