TV-serie: Game of Thrones

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Spoiler, A Storm of Swords:
Spoiler
Hm, synes HBO skaper en litt annen Jamie Lannister enn den vi møter i bøkene. For å sitere Tyrion, "Jamie would never have sent another man to do his killing". Og dialogene med Ned Stark vet jeg ikke om jeg liker. I boken har han så vidt jeg husker alltid en grunn til å være drittsekk, som for eksempel Catelyns bortføring av Tyrion. Mens i TV-serien så langt virker han bare som en dritt.

Hvem som faktisk sto for det andre mordforsøket på Bran, samt hvem som faktisk sto bak mordet på Jon Arryn, er jo to av bøkenes beste eksempler på hvordan ting aldri er som du først tror i GRRMs verden. Men pytt, det vil vel alltid være visse forskjeller fra bøker til film/serie, og alltid være fans av bøkene som irriterer seg over dette. Men akkurat det å la Jamie stå bak det andre mordforsøket synes jeg var en dum endring, spesielt fordi den er unødvendig.

Utover dette synes jeg fortsatt HBO har gjort en kjempejobb, og nå gleder jeg meg til å se turneringen.
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Aah, da var det kommer ut 3 episoder.. Jeg må innrømme at hver mandag er blitt ett lite høydepunkt for meg, gleder meg som en liten unge til neste episode hver gang !
Må innrømme at det oser klasse lang vei av denne serien. Dette bør jo være "motivasjon" for de som eventuelt lurer på å filmatisere WoT, da det viser at det er mulig gjennomføre det.
Den eneste kritikken jeg så langt kan komme med(og da graver jeg dypt) er at det kanskje er litt vanskelig å få tak på forhistorien til de forskjellige plottene, som hvem som var alliert med hvem, den fiendtlige fronten mellom Jaime(?) Lannister og Ned. De nevner det, men får ikke helt tak på det, men håper det bare er meg, og at det siger innover etterhvert.

Men dette er jo en ting som slår meg som den vanskeligste tingen når man skal filmatisere bøker som dette. Det er så vanskelig å få formidlet alle de små detaljene som skiller en ok bok fra ett mesterverk. Ta for eksempel WoT(da jeg ikke har lest ASOIAF). Alle små detaljer, profetier og den slags, som du husker når du leser dem, har fort en tendens til å gli gjennom fingrene som vann i en serie/film, og når de tas frem igjen, kan det være vanskelig å se det totale bildet.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Lothar: Gjekk eg glipp av noko i episode tre? Kvar var det
Spoiler
Jaime framstod som ansvarleg for mordforsøk nummer to
?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Minner om at Spoiler-tagen fungerer som Quote-tagen, slik at man kan spesifisere hvor spoileren kommer fra:

Dersom noe ikke skal røpes, f.eks KoD-innhold i en tråd der ikke KoD eller KoD-relarte saker skal bli diskutert, kan man bruke Spoiler-tag'en vår. Her bør man også legge inn en beskrivelse, så andre kan velge om de ønsker å se innholdet.

Code: Select all

[spoiler="KoD"]Hemmelig innhold[/spoiler]
KoD
Hemmelig innhold
Ellers er jeg veldig godt fornøyd med serien så langt :D
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

Jeg har ikke lest bøkene men etter at jeg har sett episodene så skjønner jeg at jeg har fått en ny serie å bruke penger på. Lommeboken min gråter :D
Jeg syns det er lenge til neste episode selv om jeg vet at det er bare noen dager :D
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jamie og dronninga pratet sammen om mord-forsøket, og det fremsto slik at Jamie var ansvarlig. Synd, egentlig, for det er jo ikke riktig! Og den som står bak er jo
Spoiler
Joffrey
. Og det er en viktig del av hans personlighets-utvikling.
Urban tilværelse
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Ceres, første gang jeg så scenen hadde jeg nøyaktig samme oppfatning som deg. Men etter å ha sett den flere ganger mener jeg Loki har et poeng. Dog synes jeg scenen er ganske klossete lagd, eller snarere at den kommer på helt feil tidspunkt.

I begynnelsen av scenen mener jeg helt klart at det fremstår som om det er det andre mordforsøket (dolken) de snakker om.

Cersei: How could you be so stupid?
Jamie: Calm down.
Cersei: He is a child! Ten years old. What were you thinking?
Jamie: I was thinking of us.

De er tilbake i King's Landing, det er en god stund siden Jamie dyttet Bran ut av vinduet. Hvorfor skulle de ta denne krangelen nå? Det ville vært mer normalt å ta den øyeblikkelig, eller snakke om det kort tid etterpå. I mellomtiden har de jo ridd til hovedstaden, og en mann har forsøkt å myrde Bran med en dolk. Det er den episoden som sitter klarest i minne på seeren, og det er derfor naturlig å tro at Cersei har fått nyheter fra Winterfell om det andre mordforsøket og derfor tar det opp med Jamie nå. Seeren tror jo allerede at Jamie, Cersei eller begge sto bak (akkurat som vi lenge gjorde i bøkene), ettersom de har et klart motiv.

Men så fortsetter Jaime:

Jaime: It's a little late to start complaining about it now. What has the boy told them?
Cersei: Nothing. He remembers nothing.
Jaime: Then what are you raving about?
Cersei: What if it comes back to him? What if he tells his father what he saw.
Jaime: We'll say he was lying. We'll say he was dreaming - we'll say whatever we like.

[...]

Jaime: The boy won't talk. If he does, I'll kill him.

Her begynner det å fremstå som om det er dytten ut av vinduet de snakker om likevel, synes jeg. Jeg synes som sagt det er litt klossete, denne krangelen burde funnet sted kortere tid etter scenen hvor Jaime dytter Bran. Det er godt mulig at det for mange fremstår som om Jaime sto bak mannen med dolken, men han innrømmer ingenting. Det er heller ikke noe snakk om "the murderer you hired failed" eller lignende.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Han ble forsøkt myrdet først, og så våknet han og husker ingen ting.
Nekter å tror de har hørt om at han er våken, men ikke om mordforsøket som hendte før han våknet...
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Du glemmer èn ting. At Bran har våknet er bare en gledesnyhet som det er helt naturlig å spre. Det andre mordforsøket beviser at det faktisk er noen som ønsker Bran død, og at han kanskje ikke falt av seg selv... Dette prøver jo Catelyn og kompani å hemmeligholde. Hun kommer til King's Landing i hemmelighet, for å snakke med Ned, blant annet. Hun sendte ikke denne nyheten til Ned med ravn.

Hvis Cersei og Jaime hadde diskutert, og dermed vist oss at de kjenner til det andre mordforsøket, ville det betydd a) de har svært gode informanter eller b) de sto bak. Varys har tydeligvis ikke informert dem, og de sto ikke bak mannen med dolken. Derfor snakker de bare om det de kjenner til, nemlig at Jaime dyttet Bran ut av vinduet, samt at han nå har våknet og de bekymrer seg for hva han husker eller ikke.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

That is some good points you make there sir.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Hehe, dette kunne jeg tenkt meg å ha tilgang til mens jeg leste bøkene. Ville vært beroligende å se på etter diverse scener i ACoK og ASoS.

Edit
Her har vi alle en stakkar som kunne trenge noe beroligende.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Lothar wrote:Edit
Her har vi alle en stakkar som kunne trenge noe beroligende.
Tipper han får hjertestans iløpet av tja... 1-2 episoder... Looking forward to this! :D

Edit:
Bare jeg som reagerte på at de har kuttet budsjettet og droppa krigsscenene?
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

Jaja da var sesong en ferdig. Gleder meg til neste sesong.
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Ashaman wrote: Bare jeg som reagerte på at de har kuttet budsjettet og droppa krigsscenene?
Krigsscener, fleirtal? I Game of Thrones? Har me lese same bok? Med unntak av det eine Tyrion er med i (som eg er einig i at det var synd at dei kutta) så er det då ingen andre som skjer så lesaren kan sjå det? Langt heller at dei kuttar ein dyr slagscene enn at dei kuttar hundre småting.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Tja, tjo... er riktig nok ganske lenge siden jeg leste bøkene, men er vel som du sier ikke flusst med krigsscener nei... :oops:
Er "slaget" hvor Tyrion er bevisstløs hele tiden beskrevet i boken, eller er den like lite beskrevet der også?

Men blir meget skuffet om de klipper ut for mye av
Spoiler
the red wedding
eller Arya sine mange strabaser fremover i serien...

Er vel ingen tvil om at det blir flere sesonger etter denne braksuksessen?
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Post Reply