Mulig dette har vært nevnt før her i forumet, men HER er en av bloggene til den britiske sf-forfatteren Adam Roberts. For et par år siden begynte han å ta for seg alle WoT-bøkene i en serie ganske spydige anmeldelser som har gitt i hvert fall meg mang en god latter. Jeg må si at han ofte tar bøkene på kornet.
Anmeldelsene begynner her:
http://punkadiddle.blogspot.com/2010/03 ... ye-of.html
... og resten finner man ved å gå fremover i menyen til høyre. Anmeldelsene blir morsommere etter hvert som han kommer lenger ut i serien.
Latter på Jordans bekostning
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Jeg har inntrykk av at bøker i fantasysjangeren har spesielt lett for å få kritikk for å ligne på bøker i samme sjanger. Er ikke likhetene akkurat det som definerer sjangeren?
Ærlig talt, krimbøker. Hva er de store forskjellene fra bok til bok? Skurken og veien mot løsningen/klimaks. Fantasy er ikke noen versting. Jeg leser ikke så mange andre sjangere, men jeg tror vi finner det samme innen all skjønnlitteratur. Drama, spenning, romantikk, hva som helst. "Alt" er skrevet fra før. Så og si hver gang jeg åpner en ny bok er historien den samme, bare skrevet på en annen måte.
Eller hva?
Ærlig talt, krimbøker. Hva er de store forskjellene fra bok til bok? Skurken og veien mot løsningen/klimaks. Fantasy er ikke noen versting. Jeg leser ikke så mange andre sjangere, men jeg tror vi finner det samme innen all skjønnlitteratur. Drama, spenning, romantikk, hva som helst. "Alt" er skrevet fra før. Så og si hver gang jeg åpner en ny bok er historien den samme, bare skrevet på en annen måte.
Eller hva?