S01E07 "The Dark Along The Ways"

Diskuter TV-serien her

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: S01E07 "The Dark Along The Ways"

Post by Loki »

Jepp. Historia til sides burde alle episodane i serien sikkert vore 10 minutt lenger brukt utelukkande på karakter- og verdsetablering.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Re: S01E07 "The Dark Along The Ways"

Post by Lothar »

Det har vel heller ikke vært så mange kommentarer om eventuelle forhold i nord eller fare for krig fra nord tidligere i serien, har det? Hvor naturlig hadde det da vært med at de gikk rett inn i krisestemning der?
Det er et godt poeng. Jeg holder på å lese Verdens Øye på nytt for tida, har ikke kommet så langt enda, men vi møter jo en ganske dyster verden med en gang vi forlater Tvillingelvene*. Folk har alle slags mulige problemer og mumler om at verdens ende er på vei etc. Mesteparten av dette hoppet de jo imidlertid over i TV-serien.
* Om bøkene generelt
Det er noe jeg hadde glemt fra tidlige bøkene i serien, den dystre og tunge hverdagen som skildres på reisen fra Tvillingelvene til Caemlyn. I de senere bøkene er jo f.eks. Trolloker bare småproblemer, alt er mye enklere når man har gjenoppdaget å Fare og andre nyttige ting, og vi møter mest bortskjemte adelige istedenfor normale mennesker som sliter i hverdagen. Så jeg blir nesten alltid litt overrasket når jeg titter tilbake i de tidligere bøkene, det er en en annen "stemning" på en måte. Selv om truslene i og for seg er mye mindre, trolloker og myrddraaler istedenfor De Fortapte, så er alle karakterene også mye svakere og mer hjelpeløse.
Enig i det dere sier om inntrykk, karakterer og setting. Det var derfor jeg ikke likte at de gikk bort fra bøkene i den siste episoden. Jeg synes det er veldig mye god karakter- og verdensbygging som skjer når gjengen kommer til Fal Dara. Jeg lærte mer om Lan i løpet av noen få sider der enn i resten av boken, eller kanskje hele serien for den saks skyld. Men nå er jo forsåvidt Lan en bikarakter, så jeg skjønner jo at dette ikke er det som legges mest vekt på. Men de prøver jo på det likevel, jeg bare synes ikke de lykkes i nærheten av like godt som Jordan gjorde.

Jeg lurer dessuten på hva slags inntrykk TV-seere som ikke har lest bøkene har av fienden så langt, eller trusselen man står overfor? Vi vet om Trolloker og Myrddraaler, men vi vet kanskje ikke så mye om dem. Og Den Mørkeste vet vi vel egentlig ingenting om. Det gjorde vi muligens ikke i boken heller, men der har vi blant annet drømmescenene med Ba'alzamon som er med på å bygge opp den trusselen som truer verden. Jeg tror kanskje det hadde vært lurt å bruke litt mer tid på dette, men det er er vanskelig å si for en som har lest bøkene.

For øvrig liker jeg rett og slett Shienar, shienarerne og scenene i Fal Dara, både i bok 1 og 2, veldig godt, og Ingtar er nok en av mine favorittkarakterer i serien.
Den Store Jakten
Han er jo en av de første som følger Rand av egen fri vilje, til tross for at han viser seg å være en Mørkefrende. Eller om han ikke akkurat følger Rand, så ender han opp med å se på Rand som en person verdt å følge - uten å vite at han er Den Gjenfødte Dragen. Og scenen hvor han "frelses" i slutten av boken er en av mine absolutte favoritter.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: S01E07 "The Dark Along The Ways"

Post by Loki »

Lothar wrote: Tue Dec 21, 2021 20:21
Det har vel heller ikke vært så mange kommentarer om eventuelle forhold i nord eller fare for krig fra nord tidligere i serien, har det? Hvor naturlig hadde det da vært med at de gikk rett inn i krisestemning der?
Det er et godt poeng. Jeg holder på å lese Verdens Øye på nytt for tida, har ikke kommet så langt enda, men vi møter jo en ganske dyster verden med en gang vi forlater Tvillingelvene*. Folk har alle slags mulige problemer og mumler om at verdens ende er på vei etc. Mesteparten av dette hoppet de jo imidlertid over i TV-serien.
Jepp. Og eg trur det både er av tidsårsaker, og fordi dei med vilje forsøker late det vere igjen rom for eskalering i seinare sesongar. Viss alt er krise overalt i sesong 1 er det liksom ikkje nokon måte å gjere ting meir pressande på vidare, og det ville gjort meir verdslege småkonflikter (som Raud Ajah vs. Blå, falske Drakar vs. Tar Valon, eller Lysets barn vs. det meste) litt vanskelegare å selge som noko sjåaren treng bry seg om når apokalypsen uansett står for døra.
Lothar wrote: Tue Dec 21, 2021 20:21Men nå er jo forsåvidt Lan en bikarakter, så jeg skjønner jo at dette ikke er det som legges mest vekt på. Men de prøver jo på det likevel, jeg bare synes ikke de lykkes i nærheten av like godt som Jordan gjorde.
100 % einig i det. Håpar at dei vil ha tid til å utvikle desse tinga litt meir i sesong 2.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Post Reply