S01E07 "The Dark Along The Ways"

Diskuter TV-serien her

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1027
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

S01E07 "The Dark Along The Ways"

Post by Asphyxiate »

5 minutter i The Ways, det var det? SKUFF!!!!!! Men Maichin Shin var i seg selv bra gjort. Og gøy med små glimt av Padain Fain

Masse tid på mindre godt utviklet og skrevet kjærlighetsdrama???? Nå har de brukt masse tid på politisk drama, så dette. Nesten ikke noe fantasy igjen.

Masse tid på karakterutvikling, store, kjappe hopp i hovedhistorien.

Rand bare helt kort får flashbacks og innser at han er The Dragon Reborn?

Min i Fal Dara - men Loial bare forsvinner?

Må nok sove litt på det, men akkurat synes jeg dette var den aller, aller svakeste episoden til nå. Selv om slåssescenen i begynnelsen var ganske kul!
Manbearpig
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Re: S01E07 "The Dark Along The Ways"

Post by Eerath »

Fremstår litt hesblesende for oss boknerder, men dama og ungene syntes episoden var kjempebra. Jeg syntes det var gøy å se ansiktsutrykkene deres da det gikk opp for dem at Rand var Dragen. Det kom overraskende på alle.

Nok en gang føler jeg dog at det meste ligger igjen på klipperommet, men underholdningsfaktoren er der likevel. Jeg liker jo det jeg ser, og det er nok fordi det begynner å bli mange år siden jeg leste bøkene og har derfor glemt så mange detaljer.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1027
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Re: S01E07 "The Dark Along The Ways"

Post by Asphyxiate »

Jeg er nok mildere i dag enn i går. Hadde kanskje en dårlig dag, men i går kveld var jeg skikkelig, skikkelig skuffa - og nesten litt sint. Er fortsatt av den mening at det ikke var en spesielt god episode utenom et par lysglimt, og mye skyldes kjærlighets- og persondrama som ikke fungerte rett og slett. Da ble det for kort tid på det andre.

Jaja. En episode til nå.
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3338
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: S01E07 "The Dark Along The Ways"

Post by Loki »

Einig i at dette nok har vore blant dei svakaste episodane, skjønt sjølve "eg må visst berre innsjå dette"-sekvensen til Rand og påfølgjande episodeavslutning tykte eg landa veldig bra. Eg er og ganske letta over at ikkje halve episoden føregjekk i Ways, då det kjeda meg både her og i bøkene ... Og glimta av Fain er skumle!

Eg har med vilje ikkje diskutert kven Draken kan vere med kona for å unngå at ho tenkte for mykje på saka. Det viser seg å ha fungert, for når eg spurte ho om ho hadde skjønt det var han sa ho at nei, ho hadde eigentleg ikkje følt nokon særleg mistanke mot nokon av dei over nokon andre. Så var ho stille eit halvt sekund og la til "men det er jo han dei har hinta absolutt minst til, då", og bekrefta dermed at ho ville ha funne det ut på null komma niks viss ho faktisk hadde stussa litt på det. Er alltid den som blir hinta minst til i slike tilfelle, så dei burde kanskje hatt eitt eller anna til med Rand i tillegg til den døra. Men eg tykkjer likevel dei gjorde ein god jobb med tida dei hadde -- at ho ikkje hadde funne det ut automatisk, med tanke på kor mykje fjernsyn me ser, er i seg sjølv ganske imponerande. Og eg tykte som sagt sjølve avsløringssekvensen var veldig bra.

Elles kan eg jo positivt nemne at eg tykkjer Moiraine er og forblir veldig kul i serien, og denne episoden var ikkje noko unntak. Det hjelp meg med å tilgi mange svakare moment sidan ho står som eit nav (hjulordspel ikkje planlagt) og knyter historietrådane saman rundt seg.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1027
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Re: S01E07 "The Dark Along The Ways"

Post by Asphyxiate »

Gøy å høre at folk kanskje blir overraska over at det er Rand, selv om det jo burde være åpenbart hvis man har sett en og annen krimserie. I ettertid er jeg kanskje ikke like kritisk avsløringen via flashbacks og at trådene kobles. Det fungerte vel helt fint når man har fått sovet på det.

Jeg vet ikke om jeg ville ha mer av The Ways, men synes de kunne hatt enda mer - i hvert fall i stedet for persondramaet og kjærlighetstingene som skjedde i denne episoden som jeg fortsatt synes var direkte dårlig. Tror ikke på det. Ei heller Nynaeve + Lan. At de bruker så mye tid på det, gjør at de andre avsløringene og deler av historien (spesielt fremdriften av hovedhistorien) blir så kjappe og lite godt forklart.
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3338
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: S01E07 "The Dark Along The Ways"

Post by Loki »

Eg føler ikkje skodespelarane har kjemi i Nynaeve+Lan-kombinasjonen, og det gjer dei scenane plagsomme, men frå eit historieperspektiv tykkjer eg det er interessant, sidan det er svært upraktisk for begge to og i nesten direkte strid med pliktkjenslene og overtydingane dei elles lever etter. Så det gjer meg dermed ikkje så mykje at dei bruker litt skjermtid på det, sjølv om scenane i seg sjølv er litt platte -- det videreutviklar i det minste nokre av dei meir interessante karakterkonfliktene.

Egwene/Rand-scenane tykkjer eg fungerer relativt bra, faktisk (sjølv om det forholdet på papiret er langt mindre interessant). Greitt nok at mykje av dialogen og karaktervala i kjærleiksomsyn er ekstremt melodramatisk, men det er jo noko bøkene er berykta for, så eg hadde eigentleg venta meg langt meir av det i kvar einaste episode enn me har fått. Stort mindre enn dette og det ville nesten vore feilrepresentering av bøkene og dårleg adaptering. ;D

Uansett, sidan heile poenget med episoden er Rands (og Moiraines) val om å reise åleine er det jo nettopp karakterforhalda (gjengen-Nynaeve-Lan, Moiriaine-Lan-Nynaeve, Mat-Rand-Egwene, Rand-Egwene-Perrin, Moiraine-Egwene-Nynaeve, etc.) som gir det tyngde og patos. Tykkjer som sagt slutten fungerte veldig bra, og det ville den ikkje gjort for meg om dei ikkje let alle karakterane slite med sine motstridande ynskjer, lojalitetar og pliktkjensler i ørten kombinasjonar i førevegen. Så eg er for så vidt einig med kritikken din, men fordi eg føler scenane burde vore betre, ikkje fordi eg føler dei burde vore kortare eller færre.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1027
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Re: S01E07 "The Dark Along The Ways"

Post by Asphyxiate »

Kan godt hende det var kvaliteten på de scenene som var så dårlig at jeg synes det var unødvendig bruk av tid, fremfor at de faktisk gjør det i seg selv. Jeg har til nå ikke vært så negativ til mer fokus på karakter- og verdensbygging fremfor for stort fokus på hovedhistorien iflg bøkene, det har nok vært nødvendig - men det krever kvalitet, og i e7 falt kvaliteten voldsomt.
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3338
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: S01E07 "The Dark Along The Ways"

Post by Loki »

Godt mogeleg! Eg er heilt einig med deg i teorien, men må innrømme at det har ikkje eg merka i forhald til episode 7 samanlikna med dei føregåande -- eg tykkjer dei litt kleinare sidene ved denne episoden har vore i alle slike scenar heile sesongen, og var berre tydelegare her sidan det var fleire slike scenar etter kvarandre enn tidlegare. Men eg er nok litt ukritisk og har sikkert svelgd mykje utan å tenkje over det.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Re: S01E07 "The Dark Along The Ways"

Post by Lothar »

Sitter igjen med blandede følelser etter denne.

Avslutningen og avsløringen av Rand som Den Gjenfødte Dragen var fin. Bare to ting jeg stusset over/mislikte her:
- I bøkene tar det lang tid før Rand innrømmer dette for seg selv. Men hans "indre reise" er kanskje vanskelig å skildre på skjerm?
- Moiraine som etterlater Lan og maskerer båndet

Men scenene frem til og med emondsmarkingenes krangel likte jeg ikke. Det er for mye som skurrer for meg både når det gjelder karakterer og setting. Jeg synes dette er en ganske annerledes verden og personer enn den og de Robert Jordan skildrer.

For eksempel, Agelmar som fornærmer Moiraine, og ikke ønsker hjelp mot Skyggen? Det er like fjernt som om en myrddraal hadde kommet ridende på Rudolf, delt ut søtsaker og dradd i gang et par julesanger. Den Agelmar vi møter i bøkene hadde gått alene til Shayol Ghul med bare en kjøkkenkniv hvis en Aes Sedai ba ham om det. "Verdens Øye" er preget av hat og mistro mot Aes Sedaier - før vi kommer til Fal Dara, hvor folk har den dypeste respekt for dem. Nå så vi jo ikke så mye til grenselenderne egentlig, men jeg føler ikke episoden beskriver og fanger den samme kulturen og følelsen man får når vi kommer til Shienar i boken, og som også preger bok 2 i ganske stor grad. Det samme gjelder scenen hvor Lan og Nynaeve snakker om Malkier - han er bare en konge uten et land, vi får ikke noe inntrykk av den enorme pliktfølelsen, de malkierske edene osv, som er Lans DNA.

Og emondsmarkingene? Perrin som hisser seg opp, og muligens er forelsket i Egwene (?), var bare rart. I den scenen virker han også et hode høyere enn Rand (er han det? Har ikke lagt merke til det før)., som ser regelrett liten ut. Skal ikke henge meg opp i casting og høyde, men hvor er den sindige, forsiktige Perrin som alltid tenker grundig gjennom både hva han skal si og gjøre? Han synes jeg ikke vi ser.

Deler av karakteren til Nynaeve, som blir tilsnakket av Egwene her, ser jeg heller ikke helt.

Edit: Og Loial ja. Han forsvant så fort at jeg ikke tenkte over det engang før jeg leste det her.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3338
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: S01E07 "The Dark Along The Ways"

Post by Loki »

At Moiraine let Lan vere igjen tolka eg som avtalen ho må ha gjort med Rand (altså at ingen andre enn dei to skal risikere livet), kanskje ispedd at ho gjennom båndet veit han brukte natta med Nynaeve og no har ny meining i livet, og difor vel å skåne han frå det ho sikkert ser som eit sjølvmordsoppdrag. Ser ikkje for meg at Lan hadde blitt sett att viss ikkje Rand hadde dukka opp løynleg på døra hennar.

Heilt einig i at Malkier-greia var for tannlaus. Dei har rett nok sikkert tenkt å utbrodere meir om det i framtidige episodar og sesongar, men det ville gjort scenen langt betre om det var kommunisert meir av byrdene her.

Kan og vere einig i Agelmar. Trur sikkert dette er eit val dei har gjort for å hindre at sjåarane føler at "OK, alt er trygt no, dei er komne ein stad der alle følgjer Moiraines minste vink" -- pluss at dei ikkje har fått brukt så mykje tid på å vise korleis gjennomsnittsmenneske ser på Aes Sedaiar. Logain, Lysets barn og Nynaeve foraktar dei, men den einaste staden me eigentleg har sett vanlege folk ha med dei å gjere er i Tar Valon, der dei er daglegdagse syn og alle er svært underdanige med dei. Tenkjer at serieskaparane sikkert har bestemt at Fal Dara ville verka for likt Tar Valon og gitt sjåarane inntrykk av at Aes Sedai = uomstrid autoritet i alle land dei ferdast, og difor har justert Agelmar litt slik at kulturen der framleis respekterar dei, men han personleg føler at hennar nærver stiller spørsmålsteikn ved hans eige leiarskap.

Perrin er høgare enn Rand, ja, hugsar fleire reagerte på det i piloten (det plager ikkje meg, poenget er ikkje kven som er høgast men at begge er uvanleg høge for dei rundt dei, og det er dei). Men eg er einig med deg i at Perrin kanskje er den av dei fem som kjennest minst som seg sjølv frå bøkene. Det er Rand som verkar sindig og forsiktig, ikkje Perrin (skjønt han er fåmælt, så det hjelp litt).

Same som deg med Loial! Gjekk meg hus forbi til det vart påpeika her.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1027
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Re: S01E07 "The Dark Along The Ways"

Post by Asphyxiate »

Det med Lan og Moiraine: De har jo bygget veldig mye opp til at det båndet brytes mye tidligere enn i bøkene og at Moiraine tidligere forsvinner, så kanskje de gjør det allerede nå. Blir kanskje litt vel Ned Stark-opplegg hvis så skjer, men spennende.

Også enig i at Malkier-historien og Lans fortid ikke var godt nok utført. Men det føyer seg til mye av det jeg ikke likte med denne episoden: De scenene som nok skal ha mye følelser og tyngde, falt veldig igjennom - og da er det kjipt å bruke så mye tid på det. Hadde det fungert, hadde jeg sikkert likt det.

Angående Perrin vs. Rand så mener jeg det har blitt påpekt flere ganger/steder både i castingen og i de første episodene at Perrin er for høy sammenligna med Rand - og i den scena (som var ganske dum i utgangspunktet, men jeg forstår at Maichin Shin påvirker stemninga dems...) - og det er som Loki sier: Det er mer karakterpersonlighet enn selve høyden/utseende som de ikke helt har fått til

Jeg oppfatta ikke Agelmar som så negativ til Aes Sedaiene? Misforstod jeg? At han er litt krass er er en ting, men ha ga dem jo rom og hjelp med en gang?
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3338
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: S01E07 "The Dark Along The Ways"

Post by Loki »

Agelmar verka ikkje negativ relativ til serien generelt, det er eg einig i, men i samanlikning med bokversjonen var han vel det. Som du seier, så endte han jo opp med å gjere alt dei ville, han berre var litt hårsår på alt som kunne misforstås til at han ikkje gjorde 'jobben sin' godt nok.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Re: S01E07 "The Dark Along The Ways"

Post by Lothar »

Har sett scenen med Agelmar en gang til. Den er jo ganske kort, men jeg holder fast ved at inntrykket vi får av ham og Fal Dara kontra bøkene er som natt og dag.

TV-serien:
Her ser vi ingen tegn til noe nært forestående slag eller krise, hverken i byen eller hos dens innbyggere. En selvsikker Agelmar beskriver trusselen fra Skyggen som "overdrevet". Han hevder at Fal Dara alltid vil beskytte seg selv. Han sier rett ut at det er forgjeves hvis Moiraine har kommet for å hjelpe til. Han er dessuten noe ufin og avbryter Moiraine før hun knapt rekker å si noe som helst.

Boken:
Når vi kommer til Fal Dara i Verdens Øye, er det nederlagsstemning som rår. Folket er klare til å flykte. Lan spør: "Er det virkelig så ille som det ser ut, Ingtar?" Både han og Ingtar virker usikre på om Shienar faktisk vil klare å holde Tarwins Kløft denne gangen. Agelmar sier rett ut at det vil de ikke. Det har vært sendt ut bud i håp om å få hjelp, og Ingtar tror det er derfor Lan og Moiraine er kommet.

Agelmar:
"Men jeg trodde ... Moiraine Sedai, jeg har ingen rett til å be deg om dette, men du ville bety mer enn tusen lanser i Tarwins Kløft. Og du, Dai Shan. Det vil komme tusen menn når de hører at Den Gylne Tranen flyr igjen."
"Du (Lan) trengs her. Du og Moiraine Sedai."
"Når vi rir til Kløften vil folk bli sendt sørover til Fal Moran. Kanskje hovedstaden vil klare seg. Fred, den må klare seg. Noe må klare seg."
Shienar må* ri alene til Tarwins Kløft, og der vil det stå ti Trolloker mot hver av oss. Minst. Det kan bli den siste Samling av Lansene.
"Må" som i "skulle gjerne ridd sammen med Tar Valon, Saldaea, Kandor og Arafel, men ingen hjelp har kommet".
Ti mot èn.
"Moiraine Sedai, vil du i det minste komme? En Aes Sedai kan ha avgjørende betydning."
Alle disse sitatene kommer i løpet av 1-2 sider, i den første scenen vi møter Agelmar i.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3338
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: S01E07 "The Dark Along The Ways"

Post by Loki »

Jau, gode døme. Eg ville berre påpeike at sjølv om han er langt meir underdanig og positiv til Moiraine i boka tyder ikkje det at han var meint å vere direkte negativ i serien. På meg verka det kanskje tvert imot som at han innerst inne veit ting går as undas, og at det at ein Aes Sedai (og ein konge utan land som minner han på korleis det kan gå med sitt blotte nærver) dukkar opp ubedt får han på typisk menneskeleg vis til å skryte og nekte for at ting er så ille, heller enn å føle han får skulda for problema.

Det sagt så er eg einig i at det ville vore langt meir interessant viss dei kom til ein by der folk hadde panikk allereie, men dei vil kanskje spare litt på trugselsnivået til seinare sesongar, slik at det blir meir av ei kjensle av eskalering utover etter at Rand ikkje stoppar ein halvvaken og uførebudd Dark One i sesongfinalen slik Moiraine håpar.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1027
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Re: S01E07 "The Dark Along The Ways"

Post by Asphyxiate »

For mye krisestemning i nord hadde kanskje ligna for mye på Game of Thrones også?

Det har vel heller ikke vært så mange kommentarer om eventuelle forhold i nord eller fare for krig fra nord tidligere i serien, har det? Hvor naturlig hadde det da vært med at de gikk rett inn i krisestemning der? Allikevel hadde det ikke vært unaturlig at de dukket opp der og verden hadde vært annerledes enn lenger sør.

Samtidig fikk vi aldri helt inntrykket av hvem og hva Shienar og shienarerne er. Enda et eksempel på at noen ikke introduseres godt nok synes jeg.
Manbearpig
Post Reply