Skyggen Stiger

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Hvor bra var Skyggen Stiger

1
0
No votes
2
0
No votes
3
0
No votes
4
0
No votes
5
1
3%
6
2
6%
7
4
12%
8
7
21%
9
10
29%
10
10
29%
 
Total votes: 34

Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Tenkte jeg skulle skrive noen ord om favorittboken min.
Shadow Rising har helt klart flest gåsehudscener. Aller best er Perrins hjemkomst til The Two Rivers. Dette er boka vi ser klart forskjellene på Mat, Perrin og Rand, og samtidig hvorfor de er avhengig av hverandre.

Eneste litt kjedelige er reisen til Nyneave og Elayne, men selv den har noen gode kort. Som Birgitte og sirkuset.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Heh, og så er det alltid underholdende når de pwner Moghedien. :D
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Ikkje for meg som heier på alle som ikkje er Elayne og Nynaeve per default. :P
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Er nesten enig med deg Loki.
I Ebou Dar(sp?) når det er Mat mot Nynaeve og Elayne, heide jeg så mye på Mat at jeg fikk vondt i hodet.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Jepp. Og ein får aldri nokon form for tilfredsstillelse ut avdet, for sjølv når Mat vinn utset ikkje han dei for tilsvarande audmjukelse som dei utset han for. -_-
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Nei, Mat gjør alt arbeidet, fikser alt sammen, denger en Gholam, blir plaget ihjel av kvinnfolket. Og hva er hans belønning? Jo, han blir forlatt i byen som blir angrepet. Mens kjerringene stikker av med alt som er gull og glitrer.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Enig med Kjetil og Loki.
Yndlingsboka mi i WoT! Beste sekvensen er når Rand går inn i Rhuidean og ser historien. Var så bra at jeg leste de kapitlene tre ganger. Aldri før, og ikke siden (har ikke lest KoD) har jeg lest en bedre sekvens i en fantasybok! Og hele boka er jo drøy ellers!
Dritsterk 9er!
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Leowilde
Soldat
Soldat
Posts: 86
Joined: Mon Jun 23, 2008 9:30

Post by Leowilde »

Mystisk, jeg er visst den eneste her som liker Elaynes og Nynaeves reise best i boka... Ikke for det, hver gang historien hopper videre til neste person(er), blir jeg rasende fordi det er så spennende der jeg var først. :P Men det var ganske bra når de oppdaget hvem Egeanin var, da...

Jeg er så vidt forbi
Spoiler
bryllupet mellom Perrin og Faile, og hun har nettop returnert til landsbyen etter at hun dro.
Nesten ferdig med boka, med andre ord. Til nå er favorittbiten min fra boka fra der
Spoiler
Siuan Sanche blir stilnet til hun, Leane og Min flykter fra Tar Valon. Det var ulidelig spennende! Og jeg må si jeg er spent på hva det skal bli av at Logain reiser med dem...!
Det var forresten greit å få oppklart dette med Siuans vokter. Jeg lurte også litt på hvorfor hun ikke merket noe... Men nå er jo det greit forklart.
Hastian: "Hva er vitsen med å ha dørbolten på UTSIDEN? Nå kommer jo alle seg inn!" Horatiu lempet den av, før han svarte med selvfølgelig stemme: "Var den på innsiden, ville jo ikke VI komme oss inn!"
Rinis
Soldat
Soldat
Posts: 61
Joined: Mon Jun 30, 2008 16:08
Location: Ålesund

Post by Rinis »

Hittil den beste boka jeg har lest .. Men så har jeg ikke lest ferdig serien enda da :P
Dovie´andi se tovya sagain, Det er på tide å trille terningen. - Matt
Mattrim Cauthon
Hengiven
Hengiven
Posts: 167
Joined: Wed Nov 19, 2008 14:04
Location: Tvillingelvene
Contact:

Post by Mattrim Cauthon »

Trenger jeg å si det...Ti :D
Image
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Hm, jeg har stemt, men ikke kommentert,, jaja. Tror jeg gav den en tier, eller noe i nærheten. Den fortjener en så god karakter som en tier. En av de beste bøkene, digger scenene i Tvillingelvene, og Rand i Rhuidean. Også spennende å se hvordan Matt takler de nye minnene sine, men det kommer mer fram i neste bok..
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Gav boka en syver jeg. Når ikke helt opp til EotW, som jeg gav åtte, men er ikke langt unna. Hadde store problemer med å legge fra meg boka, da tempo er upåklagelig.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Post Reply