Hva leste DU som barn?

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Hva leste DU som barn?

Nancy Drew
5
20%
Hardyguttene
12
48%
Lykkebarna
1
4%
Tolstoj
0
No votes
Knerten
7
28%
Bobsybarna
0
No votes
 
Total votes: 25

Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg leste masse Nancy Drew, når jeg var mindre... men gikk etter en stund over på mer avanserte bøker=P
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Som Harry Potter?
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

Vel, det var heller mamma som leste for meg, men det gikk mye i Lindgren og mye annet forskjellig. Ha lest en Nancy Drew-bok, så stemte på det, men yndlingsboka var faktisk Helten fra Wainscott-skogen. :D

Ellers så studerte jeg dinosaurer og vulkaner.

Wohoo! Jeg har blitt novise!
Nynaeve
Asha’man
Asha’man
Posts: 287
Joined: Wed Mar 08, 2006 23:38
Location: Saltdal

Post by Nynaeve »

Jeg leste Roald Dahl som barn. Matilda, Charlie og sjokoladefabrikken m.m.

Og så leste jeg en serie kalt Lykke-bøkene. Handler om ei jente som heter Lykke.
Jeg leste mye mer enn det, men det husker jeg ikke nå lenger...
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
Falya
Hengiven
Hengiven
Posts: 148
Joined: Mon Apr 03, 2006 17:40
Location: Asker

Post by Falya »

Jeg leste ingen av dem. Ble lest mye for som lite. Husker faren min leste Ringens Herre for meg da jeg gikk i fjede. I sjuende plukket jeg den opp og leste den selv. Kan si at jeg ver neste besatt og det var da jeg bestemte meg for å gå å låne bøker av samme sjanger på biblioteket. The rest is history :D
Falya daughter of Rembold
Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Post by Moghedien »

Da jeg var liten leste jeg vel alt=)
Da jeg lærte å lese i 5-6 års alderen leste jeg postman pat og sånn.. Så knerten, Så Nancy Drew! Mye Roald Dahl, Heidi, Michael Ende.. Og da jeg var 8 kom jo Harry Potter og de vises sten. Da ble jeg frelst^^
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
hansito
Hengiven
Hengiven
Posts: 248
Joined: Thu Mar 16, 2006 18:33
Location: Øyer

Post by hansito »

Moghedien wrote:Da jeg var liten leste jeg vel alt=)
Da jeg lærte å lese i 5-6 års alderen leste jeg postman pat og sånn.. Så knerten, Så Nancy Drew! Mye Roald Dahl, Heidi, Michael Ende.. Og da jeg var 8 kom jo Harry Potter og de vises sten. Da ble jeg frelst^^

Stort sett samme historien på meg, bortsett fra at jeg leste RH samtidig med de vises sten.
Min signatur er sterkere enn din signatur!
TamalThor
Asha’man
Asha’man
Posts: 252
Joined: Thu Sep 24, 2009 19:46

Post by TamalThor »

Får vel prøve å gjenopplive denne tråden da..

Da jeg var "barn" (vet ikke om jeg kan karakteriseres som det fremdeles :roll: ) leste jeg, som så mange andre her, mye rart. Det innebærer samtlige Narnia-bøker (ikke de nyeste versjonene), alle "Den onde greven"-bøkene, Artemis Fowl-bøkene, Bartimeus-trilogien og selvfølgelig Hardyguttene! :D

Må innrømme at jeg fikk en del Hardyguttene-bøker av min far, da han fikk det for seg at jeg skulle begynne å lese dem. Det har gått mest i andre bøker, men det er ikke rart når man får plukke med seg gratis restebøker på Norli etter at de har feiret Verdens Bokdag (for barn, selvfølgelig!) :P
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Loki wrote:Ingen av dei der. Før eg byrja lese fantasy tidleg i elleveårsalderen (har omtrent ikkje lest anna sidan...) leste eg... hmmm... Utover diverse former for teikneseriar (fyrst og fremst Donald, Asterix og Lucky Luke) leste eg eventyrbøker, ein gamal, illustrert barneversjon av Det Gamle Testamentet (det var det einaste av lesestoff eg klarte oppdrive hjå min mors foreldre XD), Robin Hood-bøker, Davy Crockett-bøker, "Skatten på sjørøverøya, "Kabalmysteriet", "Sofies Verden", ein forenkla versjon av Odysseen, og antakeleg ein del andre ting som eg ikkje klarer komme på no. Og såklart "Jungelboken", i eit utal ulike oversetjingar og utgivelsar.

Heh. Eg leste visst ein heil del. Tek forbehald om at ein del av dette antakeleg overlappa fantasyen, nektar å tru at eg har klart å lese alt det der (mykje av det svært mange gonger omatt og omatt) på dei relativt få åra mellom småskulen og fyrste gong eg leste "Hobbiten".
Addendum: Ser "Knerten" er i avstemmingslista, og sidan min mor leste dei bøkene til meg på senga før eg var gamal nok til å lese bøker sjølv så antek eg at "ingen av dei der" er delvis misledande.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Jeg leste alt av Astrid Lindgren da jeg var yngre. Spesielt Brødrene Løvehjerte. Flere ganger. Jeg elsket Jonatan!

Jeg gjør vel det fremdeles, tror jeg :)
Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Post by Moghedien »

Lily wrote:Jeg leste alt av Astrid Lindgren da jeg var yngre. Spesielt Brødrene Løvehjerte. Flere ganger. Jeg elsket Jonatan!

Jeg gjør vel det fremdeles, tror jeg :)
Ditto! Sånn en gang i året, omtrent :) (Men jeg likte Kavring best)
Og av og til leser jeg Mio min Mio også. Eller den forferdelige fortellingen om hun lille sjenerte som ofrer livet for han som en gang ga henne en boks sukkerkuler.
Men Ronja Røverdatter, Pippi, Marikken, Emil og Karlson på taket har jeg visst sluttet å lese på nytt og på nytt og på nytt.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Skal vi se... Var vel mest Donald, men leste faktisk en del Boing-bøker, dvs. fotballbøker. Sjeldent (virkelig) god litteratur, men satte ihvertfall griller i hodet at jeg skulle bli fotballstjerne og kjendis. Men det som virkelig satte igang lesehjertet mitt var Vikingskatten-triologien av Gunnar Staalesen. Hadde faktisk en gjenlesning av den i fjor - dæven for en flott triologi!
Manbearpig
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

Jeg leste Frendeløs og Helten fra Wainscottskogen og Veien til Agra. Eller, var vel mest mamma som leste for meg, men allikevel. Veldig gode bøker de tre der, hvertfall. Og seff Ronja Røverdatter, Mio min Mio, Brødrene Løvehjerte og dem (: Fantastiske greier.
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Hardyboysa var jo sjefs når jeg vokste opp. Husker jeg leste rimelig mange av de ja. Ellers leste jeg igrunn ikke så mye før for en 10 års tid siden, da fantasy sjangeren sjarmerte meg i senk, og har fortsatt å flørte med meg siden.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Demandred
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 19
Joined: Thu Jul 29, 2010 13:02
Location: harestua

Post by Demandred »

Leste mye hardy-bøker som yngre, så gikk for den. Ellers leste jeg vel alt fra Artemiss fowl og phenomena til Varg Veum...
“He smiles too much, I cannot abide a man who smiles too much.”
- Perrin.
Post Reply