For eksempel kan det virke som om kreftene (som for eksempel at han nå kan finne ut hvem som er Mørkefrender bare ved å se på dem) hans har vokst de siste to bøkene. Hvorfor? Her er noen forslag:
- Kreftene hans er knyttet til styrken til Den Mørkeste. Etter som Den Mørkeste blir mektigere, dvs. hvor svakere fengselet blir, blir Fain sterkere og sterkere. Men hva innebærer i såfall dette? Fain har jo flere ganger blitt beskrevet som "noe mer enn en vanlig Mørkefrende", og jeg har sett teorier som foreslår at han vil representere Den Mørkeste under Tarmon Gai'don. Fains krefter er ellers på mange måter en kombinasjon av ondskapen fra Shayol Ghul, og ondskapen fra Aridhol -- og den siste ble opprinnelig skapt for å bekjempe den første (noen som ser parallellen til USAs kamp mot terrorisme her?

- Da Rand utslettet Shardar Logoth fikk Fain tilgang til kraften som var bundet i dette stedet. Dette kan forklare hvorfor Fains krefter, såvidt jeg kan huske, var relativt stabile fram til CoT, og at det er etter dette han virkelig har tatt av (her kan jeg dog ta feil).
Noen andre som har tanker om Fain? Del dem med oss!

(Uansett hva du tenker, del det med oss; vi trenger litt aktivitet her...)