Religion

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 855
Joined: Sun May 29, 2005 11:50
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Religion

Post by Stine »

bare nyskjerrig... hva slags religiøs overbevisning har dere? og hvorfor?

selv er jeg ateist, men med en voksende interesse for buddhismen...
tja, jo, kanskje det.

sitter for den blå ajah.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Jeg er ikke religiøs i det hele tatt, tror ikke på noenting før jeg får se det/bevist det. Tror ikke på noe overtroisk, men jeg fornekter ikke muligheten for at det finnes en gud. Tror imidlertid sjansen er veldig, veldig liten.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Jeg skal riktignok konfirmeres til høste, men jeg er tlihenger av hinduismen, gresk mytologi og buddhismen. Dette er den eneste sannsynlige religion
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Agnostiker, eg. Liker mange element i mange religionar, dog. (Åpenbart, er jo religionsstudent. :P)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

jeg har et åpent forhold til relgion, men må nok si at det skranter på troen. foreldra mine er ikke medlemm av statskirken, men vil ikke la meg melde meg ut før jeg er stor nok til å tenke gjennom konsekvensene.

jeg konfirmerte meg borgelig, noe jeg ikke angrer på. den undervisningen vi fikk, samt rollespillet på flukt lærte meg noe om hvordan det er å være i en annen situasjon.

jeg var svært relgiøs da jeg var liten, og jeg har alltid likt meg i kirka. da jeg var 11 år fikk jeg derimot flere harde slag i livet mitt, og en god Gud ville ikke latt meg gå gjennom det. derfor sluttet jeg å tro...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Fra nå av kommer jeg til å holde meg unna denne tråden. Er alt for lett for meg å la meg dras inn i en debatt om religion, og jeg har alt for skarpe meninger der.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Gidder ikke bruke tida mi på religion. Kommer vel stort sett av at jeg prøver å ha et rasjonelt forhold til verden rundt meg. Religion går ut på å gi en forklaring på elementer av hverdagen vår som vi ikke kan forstå sånn uten videre. Spørsmålet er jo da om vi skal bruke tid på å dikte opp forklaringer (eller lete etter forklaringer i religion) og så bruke tid på å forberede noe som kanskje skjer etter at hjertet vårt slutter å slå. Jeg vil heller være innenforstått med at det er mye rundt meg som ikke kan forklares rasjonelt. Og så vil jeg la være å sette min tiltro til en høyere makt, og heller konsentrere meg om det jeg kan gjøre noe med.

Om det finnes en gud eller ikke? Vel jeg tror ikke det. Men jeg tror mange mennesker har behov for at det skal finnes en gud, noe de kan tro på og sette sin lit på, noe godt. Noe som kan forklare vår tilværelse. For min egen del ønsker jeg å leve i visshet om at jeg er menneske. Mennesker har til en hver tid hatt behov for å finne forklaringer. Men for å få framskritt må noen tenke annerledes. Det er viktig for meg å være oppmerksom på det menneskelige i å tro, og at jeg når som helst kan ta til meg den menneskeligheten. Jeg prøver imidlertid å la være, og leve her og nå og ta ting som det kommer.
Urban tilværelse
Rambomons
Hengiven
Hengiven
Posts: 118
Joined: Wed Feb 15, 2006 22:28

Post by Rambomons »

Religion er roten til alt ondt.

Det er bare buddhismen som er en skikkelig religion. Jeg er selv konfirmert i kirken, men når jeg nå ser tilbake på det så var det helt meningsløst. Hvis jeg først skulle valgt en religion så måtte det ha blitt buddhismen. Det er en religion som har skjønt det.

Resten av religione fører bare til krig. Spesielt kristendommen, jødedommen og islam. Jeg skal ikke komme med alt her. Det ville bli for sterkt, og kanskje blir dette det siste innlegget i denne posten. Kristendommen, jødedommen og islam har jo mye felles og dette kan jo være en av de viktigste årsakene til at det ble mye kriging. Men jeg tror jeg får stoppe n...
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Ceres wrote:Religion går ut på å gi en forklaring på elementer av hverdagen vår som vi ikke kan forstå sånn uten videre.
Her brukar eg månadsvis på eit fag som stort sett kun forsøker definere religion og tek opp alle mogelege problem rundt dette, og så gjer du det sånn utan vidare? XD Trur nok dei fleste av foreleserene mine ville reagert på den definisjonen der...
Spørsmålet er jo da om vi skal bruke tid på å dikte opp forklaringer (eller lete etter forklaringer i religion) og så bruke tid på å forberede noe som kanskje skjer etter at hjertet vårt slutter å slå.
Jeg vil heller være innenforstått med at det er mye rundt meg som ikke kan forklares rasjonelt. Og så vil jeg la være å sette min tiltro til en høyere makt, og heller konsentrere meg om det jeg kan gjøre noe med.
Vel, i alle ikkje-deterministiske religionar kan du jo gjere noko med ting sjølv om det er ei høgare makt. Du får simpelthen eit bredare spekter av ting du kan gjere for å oppnå det du ynskjer, gjennom eit utvalg av riter o.l.
Rambomons wrote:Religion er roten til alt ondt.
Jaha? Så alle dei personane i historia som har t.d. klart å komme seg gjennom t.d. tapet av eit nært familiemedlem på grunn av religionen sin, dei er offer dei, altså?
Det er bare buddhismen som er en skikkelig religion.
Det er forsåvidt buddhismen som av alle dei store religionane har færrast trekk som er typiske for religion, så kan forstå kvifor du føler den skil seg ut. Den lærde, teoretiske biten, i alle fall, folkebuddhismen er ganske greit innanfor normal religiøs praksis på dei fleste områder.
Resten av religione fører bare til krig. Spesielt kristendommen, jødedommen og islam.
Merkeleg påstand. Dersom alle fører til krig, korleis kan tre av dei gjere det "spesielt"? Gjer dei det oftere, meinar du, er det det?

Vil gjerne sjå oppbacking av påstanden om at til dømes samisk religion har ført til krig, forresten, dette hadde ikkje eg fått med meg.
Kristendommen, jødedommen og islam har jo mye felles og dette kan jo være en av de viktigste årsakene til at det ble mye kriging.
Det er simpelthen ein copyright-dispute, meinar du? XD
Men jeg tror jeg får stoppe n...
For all del, skriv det du meinar, du. :-)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Når jeg skriver om religion Loki, så skal jeg på ingen måte påberope meg ekspertise. Hvordan vil du definere religion? Selv vil jeg fastholde at det handler om å gi mening til ting vi ikke finner mening i her og nå, forklare det vi ikke kan forklare rasjonelt i dag.

Og kanskje hadde verden vært bedre uten religioner, men som jeg sa over så er det menneskelig å trenge en forklaring, og jeg tror ikke det er mulig å ha en verden uten religion. Dette vet sikker du Loki mye mer om enn jeg, men samfunn har jo utviklet seg samtidig over store deler av kloden (uten kontakt med hverandre) og alle har de jo utviklet religion. Eller - sikkert ikke alle! Jeg vet ikke, men mange i hvert fall. Dersom ikke religionene hadde gitt oss noe å krangle om hadde det kanskje vært noe annet.
Urban tilværelse
Rambomons
Hengiven
Hengiven
Posts: 118
Joined: Wed Feb 15, 2006 22:28

Post by Rambomons »

Jeg må innrømme at jeg ikke har så god kompetanse innenfor dette emnet, men det er de inntrykkene jeg har. Jeg snakker ikke om samisk religion og andre mindre religioner. De jeg snakket om var de største religionene. Religion i Midtøsten har ofte ført til sammenstøt. Vil ikke nevne disse.

Kristendommen har en veldig stor rolle innefor krigføring. Ønsket om mer makt og innflytelse har alltid fristet ledere innenfor kristendommen. De har ikke funnet fred og behovet for mer å mer får de ikke stoppet. Utilfredsheten spirer i oss. Buddhismen har tatt dette alvorlig (Buddha).
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

men har lederenes makttørst noe å si for relgionen? :? høres mer ut som en vinnings krig i så fall, ikke en relgiøs en.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Rambomons
Hengiven
Hengiven
Posts: 118
Joined: Wed Feb 15, 2006 22:28

Post by Rambomons »

Lederne bruker religion som skjul for hva de ønsker.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

da har det jo fint lite med relgion å gjøre...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Religion er mat for massene, en fin måte å rettferdiggjøre sine handlinger. "La oss dra på korstog til Jerusalem og drepe noen vanntro..." "La oss fly fly inn i bygninger hos de vantro i USA..." Folk er lette å lede så lenge lederen er sterk, det er enkel psykologi.

Men som jeg sa tidligere, dersom det ikke hadde vært religion, så hadde det nok vært noe annet.
Urban tilværelse
Post Reply