Er det negre i serien?

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Lanfear2
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 12
Joined: Wed Mar 01, 2006 11:56

Er det negre i serien?

Post by Lanfear2 »

Er det noen negre i boka? Er alle hvite?
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Sjøfolket er vel mørke i huden, dersom jeg ikke husker helt feil da.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Sjøfolket er som sagt ganske mørke, og det same er enkelte av dei som bur i Rift (Tear), og Semirhage...
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Er Semirhage svart? Det var et sjokk. Hmmm, men er det ikke en del svarte/mørkhudede nede i Seanchan? Og hva med Shara?
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Det er vel nokon i Seanchan ja. Seanchan har veldig stor variasjon, om eg ikkje hugser heilt feil. Shara veit me ikkje mykje om, so om det er mørkhuda der kan eg ikkje seie. Om du vil finne det ut er dette ein god stad å byrje.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Det står i wot-encyklopeadiaen at Chiape og Shaofan, keiseren og keiserinnen i Shara har veldig mørk hud.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Samtidig har innbyggerne i enklete områder i Seanchan "blåsvart" hud. Jeg husker ikke nøyaktig hvor jeg leste dette, men jeg vet at det er et sted.


Ah, her:
KoD,Ch34 – People from Khoweal and Dalenshar have black skin.
http://encyclopaedia-wot.org:8008/geogr ... index.html
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Nå fant jeg et helt tydelig bevis på at det er svartinger i serien. Dette er fra Skumringens Korsvei, Matt sin POV, om Tuon.
Tuon hevet hånden i en befalende gest. Hun var en svart porselensdukke, men dronning til fingerspissene til tross for den sjuskete og altfor store kjolen.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Det står jo flere steder i mange av bøkene syns jeg. Orker ikke finne boka mi akkurat nå, men i EotW beskrives en mann som " mye mørkere i huden enn noen mann skulle være" eller noe lignende og dette er i Baerlon.
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Hmm, kan det ha vært en spion fra Seanchan? :?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Det tror jeg ikke, for han gikk midt i en mengde, og ble beskrevet etter en rekke andre mennesker. Og det var ingen tegn til at andre reagerte rart på han, og det ville de vel gjort hvis det var uvanlig eller?
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Men so reagerte heller ikkje Mat mykje på den spionen han møtte under eit terningspel i Vandrersken i Ebou Dar, anna enn at han synst dialekta var litt rar.

Om det var i Baerlon såg me det frå synsvinkelen til ein av Emondsmarkingane, og dei har jo ikkje sett stort. Det kan til dømes ha vore ein frå Rift, det er ein del der som er ganske mørke i huda.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

incanus wrote:Om det var i Baerlon såg me det frå synsvinkelen til ein av Emondsmarkingane, og dei har jo ikkje sett stort. Det kan til dømes ha vore ein frå Rift, det er ein del der som er ganske mørke i huda.
Jepp, det var en tanke som slo meg også. De var tross alt nyankomne fra landet, med høy i håret, som vel Min så treffende formulerte det, så for dem kan en mann fra Rift virka temmelig mørk...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
LoRdOfChAoS
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 1
Joined: Tue Jul 18, 2006 14:03
Location: Frakkagjerd

Post by LoRdOfChAoS »

Akira wrote:Er Semirhage svart? Det var et sjokk. Hmmm, men er det ikke en del svarte/mørkhudede nede i Seanchan? Og hva med Shara?
I tillegg er også Balthamel og Rahvin også svarte.
Last ner bilder her
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

LoRdOfChAoS wrote:
Akira wrote:Er Semirhage svart? Det var et sjokk. Hmmm, men er det ikke en del svarte/mørkhudede nede i Seanchan? Og hva med Shara?
I tillegg er også Balthamel og Rahvin også svarte.
Last ner bilder her
Når inni hel**** ble de svarte?
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Post Reply