Film av Tidshjulet?

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Syns du de skal lage film av Tidshjulet?

Ja
66
65%
Nei
35
35%
 
Total votes: 101

Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Jeg tror ikke de kutter ut verken Thom eller Lan. Spesielt hvis det blir serie og ikke film. (Og skulle HBO ende opp med å ta prosjektet blir de HVERTFALL ikke kutta ut) Thom har stor underholdningsverdi, og nettopp derfor vil han bli tatt med, ikke fordi han er sånn helsikkes viktig for plottet. Lan har kjærlighetshistorien med Nyn. Og han er den badass sverdduden serien trenger i begynnelsen.
Shallis wrote: Personlig har jeg ikke så mye til overs for Lan, med unntak av forholdet mellom han og Nynaeve, men nå er det lenge siden jeg har lest de første bøkene. Det er vel egentlig hans glansdager, og for meg blir han bare mer og mer sta emo med barberblad mot håndleddet. Thom er jeg kjempeglad i, men han har ingen stor verdi for hovedplottet.
Er ikke så fryktelig rart at han blei emo etter at Moiraine tok kvelden da. Han har tross alt mista det eneste mennesket han har hatt i livet sitt fast de siste 20 åra. Og jeg håper vi får se noe til hva som skjer med denne hæren hans nå i neste bok. Har jo tross alt sett ytterst lite til han de siste bøkene.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1028
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Synes at denne diskusjonen begynner å stampe litt. De fleste poenger er blitt fremmet, om de er for eller i mot en evt. filmatisering. Ting blir bare repetert. En filmatisering vil innebære mange problemer, men det er alikevel spennende å se om det skjer noe. That's it! (Å sitte og lese til nesten halv elleve på kvelden gjør en ganske irritabel gitt!)
Manbearpig
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Asphyxiate wrote:Synes at denne diskusjonen begynner å stampe litt. De fleste poenger er blitt fremmet, om de er for eller i mot en evt. filmatisering. Ting blir bare repetert. En filmatisering vil innebære mange problemer, men det er alikevel spennende å se om det skjer noe. That's it! (Å sitte og lese til nesten halv elleve på kvelden gjør en ganske irritabel gitt!)
Det er jo det samme som å si at vi ikke kan diskutere ToM fordi vi bare må vente til den kommer :P Vi gjør jo det fordet :P
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Asphyxiate wrote:Synes at denne diskusjonen begynner å stampe litt. De fleste poenger er blitt fremmet, om de er for eller i mot en evt. filmatisering. Ting blir bare repetert. En filmatisering vil innebære mange problemer, men det er alikevel spennende å se om det skjer noe. That's it! (Å sitte og lese til nesten halv elleve på kvelden gjør en ganske irritabel gitt!)
Emo i dag?

Gøy å diskutere litt. Er vel derfor vi har forumet? :)
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg synes Asphy har et poeng her. Det er bra å ha en diskusjon om temaet, men det er lite konstruktivt å gjøre det uten at dere tar utgangspunkt i fakta. Enhver form for diskusjon om en evt. tv-serie er jo bare en ønskedrøm siden rettighetene til WoT åpenbart eies av Universal Studios.

Fakta er at:
- Universal holder på å utvikle The Eye of the World til film.
- Vi vet at produsenten har uttalt at de ønsker å adaptere WoT til 7 filmer totalt.

Og så mye mer enn dette er det vanskelig å si på dette tidspunktet. Så kanskje det hadde vært litt mer produktivt om vi diskuterte nærmere hvordan en evt. adapsjon av Eye of the World hadde sett ut. Hvilke scener må med? Er det trolig at spenningskurven følger boka, eller kommer de til å fordandre deler slik at den ikke ligner så forferdelig på Fellowship of the Ring (noe den gjør til de grader - det er bare navnene og skrivestilen som er skifta ut).

Jeg kan forøvrig heller ikke se noen som helst grunn til at hoved-PoV'ene vil bli kutta.

Lan er en viktig plottbrikke for gruppa i form av at han gir dem nødvendig beskyttelse og introduserer oss for idéen om Voktere. Det er også trolig at han spiller en stor rolle i The Last Battle. Han vil trolig ikke få så mye skjermtid som Rand, Perrin, Mat og Egwene, men han kommer sikkert til å være der. Alt annet ville være idioti.

Elayne er åpenbart den viktigste av Rands kvinner fra et plottmessig synspunkt, og hun kommer derfor helt sikkert til å være med. Det samme med Gawyn (Egwene trenger et sterkere forhold i filmene enn i bøkene for å gi publikum en gjenkjennelig relasjon oppi alt fiksfakseriet om Kraften) Faile, og Tuon.

Det blir interessant å se om Min og Aviendha overlever en filmatisering. Hele tanken på polygami kan bli vanskelig å svelge for et konservativt USA, og det hjelper heller ikke at Min og Aviendha er ganske unødvendige når det kommer til selve handlingen. Kanskje de dukker opp som personer Rand flørter med, men jeg vil tro han ender opp med Elayne (hun er uansett den beste parallellen til Ilyena).
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

Vel Min er jo egentlig ganske viktig med de synene hennes + at hun leser bøker som kan hjelpe de i the last battle.
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

elric wrote:Vel Min er jo egentlig ganske viktig med de synene hennes + at hun leser bøker som kan hjelpe de i the last battle.
Men det vil ikke være umulig å gi Elayne også denne rollen, ihvertfall med hensyn på synene, eller kanskje plutselig Aes Sedaier kan lese tanker eller et eller annet som gjør det unødvendig. Jeg syns sjelden Min kommer med noe fornuftig uansett :P Er bare hint om ditt og datt som hun ikke skjønner, men vi kanskje skjønner etterhvert. Det kan jo alltids flettes inn i utvidete profetier for eksempel.

Jeg tror Eye of the World vil ligne veldig på FotR, ettersom at det er mye reising, og bli kjent med-ing. Verden og folkeslag skal introduseres.

At de skal lage 7 filmer av bøkene, men Eye of the World skal bli en egen film? For meg virker det naturlig å kutte litt reising, og lage 1 film av for eksempel EotW og begynnelsen av DR, eller så må de jo kutte drastisk andre steder, eventuelt omskrive hele historen slik at tLB kommer mye tidligere enn i bøkene?
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

jepp, det er nok mye som kommer til å gjøres om på og kuttes for å få plass og samtidig gi mening for historien.

jeg er faktisk overrasket over at det blir hele 7 filmer, og ikke mindre. Peter Jackson + hu andre hadde vel egentlig skrevet manuset til ringenes herre for å lage to filmer, og ble gledelig overrasket da de fikk lov til å lage tre i stedet. Nå er fantasy litt mer akseptert og greier, så de er kanskje garantert at ganske mange kommer til å se fimene, men å lage 7 filmer er et digert prosjekt som krever myyyye penger, så det er ikke så rart at det ikke blir flere... Uansett tror jeg det kunne blitt kjedelig å se dem hvis handlingen ikke blir komprimert en god del, hvertfall for dem som ikke har lest bøkene.
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1028
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Eerath wrote:
Asphyxiate wrote:Synes at denne diskusjonen begynner å stampe litt. De fleste poenger er blitt fremmet, om de er for eller i mot en evt. filmatisering. Ting blir bare repetert. En filmatisering vil innebære mange problemer, men det er alikevel spennende å se om det skjer noe. That's it! (Å sitte og lese til nesten halv elleve på kvelden gjør en ganske irritabel gitt!)
Emo i dag?

Gøy å diskutere litt. Er vel derfor vi har forumet? :)
Alltid emo. Sitter og hører på Rites of Spring, så emo ftw!

Diskusjon er gøy, oppgulp av allerede nevnte ting og tang, diverse synsing etc. er ikke så gøy, og heller ikke produktivt. Gjør heller som Lotta sier - ta mer tak i det vi vet, og diskuter mer ut ifra det. Siden tEotW virker å være på gang, er den filmen best å diskutere/snakke om. Man snakka vel ikke så mye om bok 10 når bare bok 7 var ute? Akkurat for øyeblikket virker det som om det meste er sagt om serien som et hele.
Manbearpig
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Folk må da vel få lov til å komme med sine synspunkter? Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg mener det blir feil at jeg ikke skal få komme med mine synspunkter bare fordi noen andre allerede har diskutert ett visst emne før meg.
Chiad
Asha’man
Asha’man
Posts: 346
Joined: Mon Jun 18, 2007 19:27
Location: Stavanger

Post by Chiad »

Sauegjeteren wrote:
Chiad wrote:Det jeg er skeptisk til angående film, er jo at så mye kommer til å bli kuttet ut, noe som skjer med alle filmer, men i Tidshjulet spiller jo hver minste rolle kjempemye!
Ehm... nei?

Kvar person som blir truffe blir beskrive inngåande, men me treng verkeleg ikkje vete kva som skjer på kvart eit vertshus og alle hoffintrigane millom folk som har kanskje har veksla eit ord med tenaren til Rand.

Berre i fyrsteboka er det fort 30 personar eg ville sett på som essensielle, og det er diverre ikkje til å unngå at nokre av dei blir kutta ut eller lagt mindre vekt på, så må heller handlingane og haldningane deira bli lagt til andre karakterar. Javisst ville det vere trist å miste fokus på Thom, men han har underhaldningspotensiale. Det er faktisk ikkje brått sikkert alle damene til Rand ville overlevd kutting, nettopp fordi dei ikkje skiljer seg nok ut. Eller dei ville spelt langt mindre rolle, om ikkje anna.
Vel, ikke en fyr i et vertshus liksom, jeg mente mer feks. Liah, det som skjedde der var jo med på å forme Rand. Men tviler på at hun i det hele tatt blir tatt med hvis det blir noe, for ikke å snakke om alle andre småkarakterer av aielene! Etc.
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

Liah? Kan ikke huske. Og på det grunnlag drister jeg meg til å tippe at vedkommende ikke blir med.

Alle de utallige personene som introduseres i WoT er knapt nok forsvarlig i bøkene, og på film ville det bare blitt forvirrende, langtekkelig og intetsigende.
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Chiad
Asha’man
Asha’man
Posts: 346
Joined: Mon Jun 18, 2007 19:27
Location: Stavanger

Post by Chiad »

Hun som Rand drepte i Aridhol.
Men uansett, hun blir neppe med uansett.
TamalThor
Asha’man
Asha’man
Posts: 252
Joined: Thu Sep 24, 2009 19:46

Post by TamalThor »

Ah, hun aielen. Men som sagt, blir det for mye styr med for mange personer. Riktignok lager Rand en liste over alle kvinnene han dreper, men man behøver jo ikke vise i filmen historien til samtlige kvinner som faller for hans hånd. Det holder sikkert med et knippe. Men jeg må si meg enig i at Liah ikke burde kuttes ut, da hun dør i Aridhol. Den byen spiller jo en vesentlig rolle i handlingen, og DEN må iallfall ikke kuttes ut. Da kan man igjen begynne å trekke inn slike mindre betydningsfulle handlinger i handlingen. :wink:
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1028
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Merrilin wrote:Folk må da vel få lov til å komme med sine synspunkter? Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg mener det blir feil at jeg ikke skal få komme med mine synspunkter bare fordi noen andre allerede har diskutert ett visst emne før meg.
Tja, alle har jo rett til det, men når så-og-si akkurat det samme har blitt sagt en del ganger før, ikke bare mange sider tilbake men til og med på forrige siden eller no, så fører det lite nytt til diskusjonen. Da bør man spørre seg selv: Er det vits å si dette en gang til? Ytringsfriheten forsvarer jo at man kan det, men er litt lei av å lese sånn ca. samme ytringer side opp og side ned. Kanskje jeg bare skal skippe å lese denne tråden?
Manbearpig
Post Reply