Dette har Robert Jordan bekreftet:

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Lews Therin Telamon
Soldat
Soldat
Posts: 57
Joined: Sat May 21, 2005 21:59

Dette har Robert Jordan bekreftet:

Post by Lews Therin Telamon »

Tenkte det kunne være interessant å legge til svar på spørsmål mange har som Robert Jordan har sagt svaret på rett ut. Så får vi klarhet i en del mysterier og kan ha dem samlet på ett sted. Vennligst ikke legg til ting han ikke eksplisitt har sagt og ta gjerne med en kildehenvisning.

Demandred er IKKE Mazrim Taim:

Taim is not Demandred in disguise.

How do we know? Because RJ said so.
Q: "It's been said that you mentioned that Mazrim Taim is not Demandred. There seems to be some confusion on whether or not you said that."

A: "Mazrim Taim is not Demandred."
[Matthew Julius, post-COT signing, Dayton, OH, January 16, 2003]

Tim Kington concurs:
Q: "Taim is clearly not Demandred, right?"

A: (Disgusted) "I've said that before, and it's not Taim, it's Ta-eeem."

http://www.arkane-systems.net/faqs/WOTF ... ndred.html
- In the Light - LTT
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Hva Robert Jordan selv har sagt

Post by Ashaman »

På det amerikanske nettstedet for RJ`s forlag kan man stille spørsmål til RJ, og det beste spørsmålet hver uke blir lagdt ut.
Her kan man finne svar på manga viktige og uviktige spørsmål som RJ svarer på selv!!!!

Link til siden: http://www.tor.com/jordan/questions.html
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

hmmm... kjekt å vite =)
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Heilt nytt intervju frå DragonCon finn du her, i tre deler:

http://p079.ezboard.com/ftheorylandfrm30
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

A: (Disgusted) "I've said that before, and it's not Taim, it's Ta-eeem."
Er det bare meg som ser antydninger til et skjult hint her? "Ta-eeem"

Eller er dette bare en liten filleting som jeg ikke har fått med meg? Det kan jo tross alt ligne RJ å gi oss slike drypp?
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Det er utvilsomt eit veldig fint hint. Men... Kva er det eit hint om denne gongen?

Om det då ikkje berre er ein språkfanatiker som vil ha gjennom uttala si?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Er langt i fra sikker på om det i det hele tatt er ett hint, men jeg syntes det lukter hint lang vei.
Det med språkfantatiker, er jo også veldig mulig, men slik jeg har forstått, er dette ingen muntlig dialog, men skrevet over nettet. Og hvorfor skulle han da irettesette noen som skriver det helt riktig? Han vet jo ikke hvordan denne personen uttaler det?

Men hintet kan bestå av alt egentlig..

"eeem" Det kan være ett hint til ett land hvor vi har ett POV fra en person, som tilsynelatende bare er den han er(Rotel Ituralde). Ikke at jeg tror dette er Demandred, men for å forklare hva jeg mener.

Det kan jo også være ett hint til selve personen.
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Dette hørtes litt tynt ut spør du meg.. Men mulig jeg ikke har oppfattet helt klart hva du mente?
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg skjønte ikke noe av det :P
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Merrilin wrote:
A: (Disgusted) "I've said that before, and it's not Taim, it's Ta-eeem."
Er det bare meg som ser antydninger til et skjult hint her? "Ta-eeem"

Eller er dette bare en liten filleting som jeg ikke har fått med meg? Det kan jo tross alt ligne RJ å gi oss slike drypp?
Det jeg mener, er at det lukter hint av Demandreds identitet her. Hva skulle ellers være grunnen til at han svarer slik? "Ta-eeem"

Nedenfor har jeg prøvd å eliminere grunnen til han skulle være en språkfanatiker.
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Aha.. Men jeg mener fremdeles det høres litt tynt ut.
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Merrilin wrote:men slik jeg har forstått, er dette ingen muntlig dialog, men skrevet over nettet.
Der trur eg du misforstår. Det er heilt sikkert avskrift av eit spørsmål Kington har stilt ved ei boksignering, DragonCon eller noko. Kvifor skulle han elles ha svart på den måten?
Rodel Ituralde
Hengiven
Hengiven
Posts: 242
Joined: Sun Mar 23, 2008 16:48
Location: Arad Doman

Post by Rodel Ituralde »

Tror ikke taim er Demandred.
Føler det er mer med Demandred enn at han skal vise seg fram så fort.
Tror han sitter sjult i en helt utenkelig posisjon og legger sine planer:P

Spoiler
during the cleansing of saidin, Demandred saw Damer Flinn, one of Taim's first Black Tower recruits, and didn't recognize him.
Og foresten. Når var første gangen Taim utnevnte seg som dragen?
There is some delight in ale and wine
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Tror ikke taim er Demandred.
Føler det er mer med Demandred enn at han skal vise seg fram så fort.
Tror han sitter sjult i en helt utenkelig posisjon og legger sine planer:P
Det kommer vel ganske tydelig frem her at han ikke er det, den diskusjonen kan legges død. Taim er 99% sikkert kun Taim, og ingen andre.

Men dog interessant det du sier om at han ikke gjenkjente Damer.. Det må jo bety at han har vært i Det Svarte Tårnet, over lengre tid, meget mulig en Asha'man.
Og hentet fra LoC, i en samtale mellom Sammael og Graendal:
(Sammael) Overbring da en beskjed til Demandred fra meg. Si at jeg vet hva han har fore. Det som skjedde i sør, bare Demandreds tydelige preg.

Slik jeg tolker dette, er det opprøret til Sisnera Darlin i Haddon Myrk som skjer i sør på denne tiden. Men det kan jo også være amnestiet han snakker om, noe som kan kobles til hans kontakt med Det Svarte Tårnet.

En ting er hvertfall sikkert, jeg blir skuffet hvis Demandred faktisk ikke er en person som er nevnt i bøkene tidligere.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Merrilin wrote:Men dog interessant det du sier om at han ikke gjenkjente Damer.. Det må jo bety at han har vært i Det Svarte Tårnet, over lengre tid, meget mulig en Asha'man.
Javel? Det at Demandred ikkje kjende att Damer Flinn, ein av dei som har vore med i det Svarte Tårnet heilt frå byrjinga, leier deg til å konkludere at Demandred har vore i det Svarte Tårnet lenge, gjerne som Asha'man?
Merrilin wrote:Slik jeg tolker dette, er det opprøret til Sisnera Darlin i Haddon Myrk som skjer i sør på denne tiden. Men det kan jo også være amnestiet han snakker om, noe som kan kobles til hans kontakt med Det Svarte Tårnet.
Frå Wikipedia:
«While visiting Graendal in Arad Doman, Sammael comments that events in the South had Demandred's mark all over them. The question is which 'south' he is referring to. Had Demandred been disguised as Mazrim Taim, 'south' could have meant Andor, or the Black Tower; it could mean the Seanchan invasion of Tarabon, or Masema's rabble-rousing in Ghealdan. He could even be behind the actions of the Children of the Light.»
Merrilin wrote:En ting er hvertfall sikkert, jeg blir skuffet hvis Demandred faktisk ikke er en person som er nevnt i bøkene tidligere.
Eg vil no tru at Demandred er ein person som har vorte nemnt, men om me har møtt han, vil det ha måtte skjedd i «Drømmenes Kniv»:
På ei boksignering 16. januar 2003, ei drøy veke etter at «Skumringens Korsvei» kom ut, svarte RJ negativt på spørsmålet om me har sett Demandreds alter ego «on-screen».
Post Reply