Page 1 of 5

Popularitet?

Posted: Tue Jul 25, 2006 17:09
by Arandal
Jeg vet ikke om dette er drøftet et annet sted på denne siden, men hva skyldes at dette er bøker såpass få har hørt om i Norge? Det er ihvertfall det inntrykket jeg har fått...det er jo synd med tanke på hvor fenomenalt spennende disse bøkene er... Det er verdens mestselgende fantasyserie, og tatt det i betraktning er jeg litt overrasket over anonymiteten som råder i Norge...hva må i såfall til for og åpne øynene til de som ennå lever uten gleden av og ha lest disse bøkene?

Posted: Tue Jul 25, 2006 23:16
by Akira
Det kan virke som markedet for fantasy er veldig lite i Norge. Det kan jo skyldes at det er de norske forfatterne det er størst oppstyr om. Og at man må være mer genuint interessert for å gidde å lete opp engelsk fantasy på ørten bind. Det er ikke alle som gidder å lese det. Særlig ikke når det er så tungt stoff og så mye av det som det er.

Posted: Wed Jul 26, 2006 9:50
by Terje
Jeg er tvert om av motsatt oppfatning: Tidshjulet-serien er relativt velkjent i Norge. Sett i forhold til berømtheter som Ringenes Herre eller Da Vinci-koden er naturligvis serien nokså obskur, men sammenligner vi den med de aller fleste andre bøker -- det vil si alle bøkene som ikke er gjengangere i bokklubbene -- vil jeg påstå at Tidshjulet vil framstå som noe mer kjent, om ikke akkurat populær. Kanskje spesielt blant ungdom og "unge voksne"; jeg kjenner for eksempel flere som vet om Tidshjulet, enn jeg vet om personer som har kjennskap til Gustave Flaubert, for å plukke noe tilfeldig, klassisk og forholdsvis obskurt fra bokhylla mi... :P

Posted: Wed Jul 26, 2006 15:51
by Eivind
Ja, en av de andre sommervikarene på jobben hadde lest Wheel of Time. Det betyr at 3 av 4 sommervikarer kjenner til WoT (Simen er den tredje), ganske imponerende 8)

Posted: Wed Jul 26, 2006 16:57
by Shallis
Jeg har også tenkt på det der, og jeg har kommet frem til at de som er fantasy-fan har hørt om den. De som har hørt om flere bøker enn LotR og HP de har hørt om Tidshjulet. Men for resten av befolkningen er jeg enig. med deg Arandal. WoT er lite kjent.

Posted: Wed Jul 26, 2006 17:25
by Morten
Shallis wrote:Jeg har også tenkt på det der, og jeg har kommet frem til at de som er fantasy-fan har hørt om den. De som har hørt om flere bøker enn LotR og HP de har hørt om Tidshjulet. Men for resten av befolkningen er jeg enig. med deg Arandal. WoT er lite kjent.
Sånn er det vel i f.eks. USA også? Jeg tviler på at gjennomsnittsamerikaneren har hørt om WoT.

Posted: Wed Jul 26, 2006 19:16
by Arandal
Det er godt mulig, men det er jo et paradoks at dette er verdens mest selgende fantasy serie...det er vel ikke snakk om små tall her, i form av solgte bøker...?

Posted: Wed Jul 26, 2006 19:26
by Morten
Arandal wrote:Det er godt mulig, men det er jo et paradoks at dette er verdens mest selgende fantasy serie...det er vel ikke snakk om små tall her, i form av solgte bøker...?
Nei, men så er det 300 millioner mennesker i USA, så selv om det er solgt, tja, la oss si 15 millioner bøker, er det likevel 285 millioner mennesker til overs som ikke nødvendigvis har hørt om bøkene. Det er ganske mye.

Posted: Wed Jul 26, 2006 19:54
by Arandal
Ja det er sant...men med det vanvittig løftet Lotr fikk med filmmatiseringen, må salget av bøker nødvendigvis ha fått et løft...og hvis Wot forsatt har solgt mer enn Lotr gir jo det en vis pekepinn på omfanget disse bøkene må ha...til tross for at folk flest kanskje ikke har hørt så mye om de... Tenk hvis filmplanene rundt Wot blir realitet...det vil jo mest sannsynlig resultere i det samme løftet rundt disse bøkene...spennende tanke...

Posted: Wed Jul 26, 2006 20:24
by Terje
Wheel of Time kan umulig ha solgt mer enn Ringenes Herre? "Verdens mest solgte fantasyserie" er nokså upresist, men jeg regner egentlig ikke med at Ringenes Herre ville vært med i en slik utregning, all den tid de aller fleste ser på boka som en bok, ikke som en trilogi...


For øvrig kan jeg nevne at jeg kjenner en del som har flere utgaver av Ringenes Herre, men ingen andre enn meg selv som har kjøpt Tidshjulet-bøkene i mer enn en utgave...

Posted: Wed Jul 26, 2006 20:43
by Kjetil
Tror jeg har 3 utgaver av Ringens Herre, og en av WoT. Har ikke lest RH på 7 år.

Posted: Wed Jul 26, 2006 22:13
by Arandal
Er det rimlig å tro at hvis man liker Ringenes Herre, liker man automatisk også WoT?

Posted: Wed Jul 26, 2006 22:41
by Shallis
Jeg vil si det.
Hvis du da ikke mener det er nok med en stor fantasyserie. Og dessuten er jo WoT betraktelig mye lenger.

Posted: Thu Jul 27, 2006 15:24
by Thomdril
Hehe.. Jeg er faktisk en av de få, som syntes RH ikke var så spesielt bra. WoT er etter min mening utallige ganger bedre! Nå har jeg vel sjelden eller aldri møtt noen fantasyfan som ikke liker RH, men det nå i hvert fall meg!

Posted: Thu Jul 27, 2006 17:59
by Akira
Du er en SYK SYK mann.