Per definisjon så er kiosklitteratur bøker som selges i andre butikker enn bokbutikker (her ser jeg bort fra flyplassutsalg o.l.) og som er, pr. subjektive meninger, ikke egnet som noe mer enn underholdning, og da som oftest for den gemene hop.Shallis wrote:Å dessuten er ikke WoT kiosklitteratur uansett hva Lotta mener om saken
Da jeg ikke kan huske å ha sett WoT i en sådan butikk, må jeg derfor også anta at WoT ikke er kommersielt nok (selv om det er den mestselgende fantasyserien noensinne) for butikker, som heller satser på Anne Holt og Henning Mankell (Ikke at alle forfattere som selges i slike butikker skriver bøker som er kiosklitteratur. Mankell er ingen dårlig forfatter, og ei heller Jo Nesbø).
Så selv om WoT ikke passer 100 % inn i min egen definisjon av uttrykket, så vil jeg hevde at dersom fantasy solgte mye og WoT hadde befunnet seg i en butikk, så hadde det vært kiosklitteratur. Han har tross alt bevist at han ikke noen stor forfatter (se begrunnelse for dette i "Tidshjulet - Bra eller dårlig?").
Misforstå meg rett; jeg elsker WoT, men jeg er ikke stolt av det. Andre serier som f. eks HP passer meget godt inn i min definisjon, men jeg elsker den fordi. Så selv om man kan synes at en bok er god - betyr det nødvendigvis ikke man må hevde at dette er noe mer enn det det er - ren underholdning. Et annet eksempel på dette kan være at man storkoser seg når man ser en film, men man vet innerst inne at dette ikke er en klassiker.