The Farseer Trilogy av Robin Hobb

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

The Farseer Trilogy av Robin Hobb

Post by Lothair Mantelar »

The Farseer Trilogy
av Robin Hobb

Innhold

Det jeg gjør med denne serien er at jeg anmelder hele serien i en og same anmeldelse. The Farseer Trilogy består av tre bøker, ”Assassins Apprentice”, ”Royal Assassin”, og ”Assassins Quest”. Her følger et kort spoilerfritt sammendrag av bøkene.

Assassins Apprentice er seriens første bok, og den starter med at du blir gjort kjent med seriens hovedperson. Hans navn er Fitz og er kronprinsens sønn. Problemet er bare det at han er født utenfor ekteskap. Dette er et hardt slag for kronprins Chivalry, som har i hele sitt liv strebet for å leve et lytefritt liv. I skam abdiserer han tronen og overlater ansvaret for Fitz til hans bror, Verity. Verity er for travel til å skulle hanskes med en seksåring og overlater derfor oppdragelesen av Fitz til stallmesteren Burrich.

Stallen blir Fitz sitt hjem for en tid, men kongen av ”Six Duchies” (navnet på kongeriket som serien handler om), King Shrewd Farseer, har andre planer. Han får flyttet Fitz opp i slottet og trener ham til å bli kongens snikmorder. Hans mentor blir den nåværende kongelige snikmorder Chade.

Fitz får aldri vokse opp som et vanlig barn og må finne seg i å leve i en konstant redsel for sitt eget liv. Sterke krefter i hoffet ønsker ham død, slik at det ikke skal være noe tvil om arverekkefølgen for tronen. Shrewd sender Fitz på mange oppdrag hvor han må opptre som Kongens Rett, selv om han ikke liker jobben i det hele tatt.

Samtidig trapper The Red Ship Raiders opp sine angrep på Kyst ”Duchiene”. The Red Ship Raiders, som på mange måter sammenlignes med vikinger, kommer ikke lenger for å plyndre og stjele som de gjorde før. Nå brenner de ned et hvert hus, ødelegger en hver avling, og dreper alle som er i deres vei. I tillegg til dette har de et grusomt våpen i ermet som ryster selve grunnvollene av kongeriket. De er en folkegruppe fra en annen nasjon som lenge har pleid et brennede hat for de myke mennene fra the Six Duchies.

Krigen som starter i AA er den som danner grunnlaget for resten av serien. I blandet dette finner du mye magi, vennskap, forråelse og neglebitende spenning. Hver bok er godt bygget opp med en passelig blanding av handling og ettertenksomhet, og thrilleravslutningene er ubeskrivelig spennende.

Hva jeg likte og ikke likte

Det som uten tvil er det mest spesielle med denne trilogien er at den er skrevet i førsteperson. Dette fant jeg merkelig forfriskende fra det sedvanlige tredjeperson/førsteperson perspektivet som de fleste moderne fantasy-forfattere benytter. De gangene Hobb har følt at vi trenger å se saken gjennom en annen persons øyne så får hun Fitz til å bruke sin magi til å gjøre nettopp det.

Magi-systemet var ikke spesielt innovativt, men jeg fant det troverdig. Hobb klarte å bruke det til å hjelpe historien og karakteren og i så måte synes jeg det oppfyller sin mening strålende.

Boken er full av karakterer som er hentet ut fra fantasy-maler, men da jeg leste dem så syntes jeg ikke det gjorde stort, siden Hobb har gjort dem både spennende, smarte og til en viss grad originale.

Fitz kan til tider være litt irriterende i sine lite gjennomtenkte handlinger og han utvikler i løpet av bok 1 og 2 et nokså belastende avhengighetsproblem som er lett å gjennomskue. Men det til tross, så fikk jeg sympati med snikmorderen og jeg liker ham meget godt. Han prøver alltid å gjøre det som han føler er rett for kongeriket, selv når det går ut over ham selv.

Her er mitt eneste ankepunkt med serien: den er meget lett å gjennomskue. Eller, den var det for meg. Det kan ha med at jeg har lest mye lignende fantasy før, og det kan også ha med å gjøre at bøkene ikke er spesielt innviklete.

Noe jeg ikke kan skjønne er at Hobb ikke er blitt oversatt til norsk. Denne serien er på høyde med både WoT og Belgarion, og den er bedre enn det meste andre. Shame on you!

Helhetlig vurdering

Denne serien er verken en klassiker eller stoff for kioskhyllene, den er noe så enkelt som en bra serie. Dens viktigste egenskap er dens evne til å fange leseren i sitt univers og jeg opplevde mang en gang at jeg ble sittende langt på natt med Fitz’ eventyr. Den har sine svakheter, og jeg tror ikke jeg kommer til å lese den igjen, men den er allikevel verdt en kikk hvis du er på jakt etter fengende fantasy.

The Farseer Trilogy gis herved 6,5/10 i en helhets vurdering.

Assassins Apprentice får 7/10. En meget god bok jeg likte fra start til mål. Seriens sterkeste.

Royal Assassin får 7/10. Samme karakter som den første, og den er nesten like bra, men jeg føler at den ikke hadde den samme ”driven” boken igjen som AA.

Assassins Quest får 6/10. Seriens svakeste bok. Det betyr ikke at den er dårlig. Tvert imot; jeg synes den inneholdt noen av seriens sterkeste scener. Grunnen til at den trekkes ned er at den er litt for lang, og historien tar mange unødvendige sidesprang som Hobb godt kunne spart seg.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Det er snart tre år siden jeg leste denne serien nå (husker jeg satt og leste om Fitz' reise til The Mountain Kingdom under sesjonen), men det jeg husker av den stemmer godt overens med det du beskrev.

Det eneste jeg vil si meg uenig i er din påstand om at "Magi-systemet var ikke spesielt innovativt". Oppdelinga av den i to forskjellige typer var kanskje ikke spesielt originalt, men den totale mangelen på tradisjonelle trollmenn som nedkaller ild og lyn fra himmelen over sine fiender, var i høyeste grad forfriskende. At Kongenes Magi (som jeg ikke husker navnet på i farten) rett og slett er en slags mental-telepatisk kraft, og at den mest direkte måten den kunne brukes på i krig var å forvirre styrmennene til Red Ship Raiders slik at de forliste, var et flott grep. Og The Wit var også passe originalt, til tross for de opplagte parallelene til f.eks. Jordans "Wolfbrothers". Måten disse magiskolene utfylte hverandre på, og måten de var gitt diametralt forskjellige sosiale verdier, var også herlig.

Jeg vil kanskje gi serien en halv karakter bedre, i og med at 6.5 for meg er middelmådig, mens Assassins var langt fra middelmådige, men det er sikkert bare meg. ;)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg er meget streng med mine karakterer og det var derfor Assassins fikk 6,5. Alle bøker som ikke får 10/10, får nesten en halv karakter eller mer - mindre enn det de hadde fått om jeg aldri hadde lest ei 10/10 bok. Jeg vet det høres litt dumt ut, men slik er det nå bare...

Kongens magi heter The Skill, og jeg, imotsetning til deg, er meget glad i ild og flammer. Uten spesialeffektene så synes jeg det virker mer som en avansert hypnotisør... Så jeg ble ikke så fasinert av magien i denne serien, selv om jeg ser sjarmen i den.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Forstå meg rett, jeg er også glad i vredens ild og flammer som steker den uærlige skurken, eller whatever. Men jeg reagerer når du omtaler Hobbs avgjørelse om å utelate slik magi fra sitt univers, som "ikke spesielt innovativt", som om slike magisystemer som Hobbs er regelen snarere enn unntaket. Nå skal det sies at systemet henne rett nok ligner noe på det Katharine Kerr benytter seg av, men jeg mener det skiller seg såpass fra alle andre magisystemer jeg har lest om, at det fortjener bedre enn å bli omtalt som lite "innovativt". ;)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Hva med "kjedelig", eller "mangler litt sprut"? :lol:
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Se der ja, fikk jeg drevet ut den ekle nytala, og erstatta den med ekte, ærlige ord! Grattis, Lotta, du er nå et menneske. :D

Jeg er fortsatt uenig med deg, men nå forsøker du i alle fall ikke å skjule meningene dine bak mer verdinøytrale adjektiver. ;)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Terje wrote:Se der ja, fikk jeg drevet ut den ekle nytala, og erstatta den med ekte, ærlige ord! Grattis, Lotta, du er nå et menneske. :D
)
Snakker du om? Fysjom!
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Anklager du meg for å bruke ord i andre betydninger enn den de opprinnelig har? For det kan jeg ikke huske å ha gjort, i alle fall ikke uten å ha opplyst om det. "Lite innovativt" har så vidt meg bekjent aldri vært ensbetydende med "kjedelig", har det vel? :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Terje wrote:Anklager du meg for å bruke ord i andre betydninger enn den de opprinnelig har? For det kan jeg ikke huske å ha gjort, i alle fall ikke uten å ha opplyst om det. "Lite innovativt" har så vidt meg bekjent aldri vært ensbetydende med "kjedelig", har det vel? :P
Uoppfinnsomt og kjedelig kan da bety det samme det. De kan utmerket godt brukes om hverandre.

Og ja, jeg anklager deg delvis for å bruke vanskelige ord, og ikke ekte, ærlige ord. Etter min mening er slike ord som innovativt og implisitt lagd for å forverre og forvanske språket vårt, og for å brukes i flere former. Stygge saker.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Sau, sitter du der og påstår at "uoppfinnsomt" og "kjedelig" er synonymer? For det tviler jeg på at du egentlig gjør...
Og ja, jeg anklager deg delvis for å bruke vanskelige ord, og ikke ekte, ærlige ord. Etter min mening er slike ord som innovativt og implisitt lagd for å forverre og forvanske språket vårt, og for å brukes i flere former. Stygge saker.
Det er forskjell på å bruke mange fremmedord, og å bruke ord for å dekke over mening, eller for å framstille noe som noe det ikke er.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Terje wrote:Sau, sitter du der og påstår at "uoppfinnsomt" og "kjedelig" er synonymer? For det tviler jeg på at du egentlig gjør...
Du kan da lese? Vel, jeg sier ikke at det er det samme, men kan brukes om det samme. Plottet i den boka er uoppfinnsomt. Plottet i den boka er kjedelig (fordi jeg har lest det samme før i forskjellige vendinger).

Terje wrote:Det er forskjell på å bruke mange fremmedord, og å bruke ord for å dekke over mening, eller for å framstille noe som noe det ikke er.
Fremmedord brukes ofte for å dekke over noe. For eksempel ei mening. Eller usikkerhet :twisted:
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Eventuelt brukest dei for å skildre akkurat det ein meinar i staden for å nytte eit ord frå daglegtalen som, i eigenskap av å vere del av daglegtalen har mange bruksområder, og som dermed blir noko vagt og tvetydig.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Sauegjeteren wrote:
Terje wrote:Sau, sitter du der og påstår at "uoppfinnsomt" og "kjedelig" er synonymer? For det tviler jeg på at du egentlig gjør...
Du kan da lese? Vel, jeg sier ikke at det er det samme, men kan brukes om det samme. Plottet i den boka er uoppfinnsomt. Plottet i den boka er kjedelig (fordi jeg har lest det samme før i forskjellige vendinger).
Du husker at jeg brukte ordet "nytale" for å beskrive bruken av "lite innovativt" der Lotta egentlig mente "kjedelig". Les dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Newspeak

"I tillegg har disse styremaktene utviklet et nytt språk, Nytale, som er en forenklet versjon av dagens språk, med så få beskrivende ord som mulig og ingen synonymer."
http://no.wikipedia.org/wiki/1984_(roman)

"Nytale" har gått inn i det norske språk som en betegnelse på språkbruk designet spesielt for å tåkelegge og fordreie mening -- akkurat slik jeg oppfattet at Lottas bruk av "lite innovativt" virket i anmeldelsen.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Her trengs det litt oppklaring: Jeg skrev lite innovativt, som er synonymt med lite originalt. Ting som er lite originale er kjedelige, eller de "mangler litt sprut". :wink:
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Lothair Mantelar wrote:Her trengs det litt oppklaring: Jeg skrev lite innovativt, som er synonymt med lite originalt. Ting som er lite originale er kjedelige, eller de "mangler litt sprut". :wink:
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Post Reply