Tidshjulet – Bra eller dårlig?

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Er Tidshjulet en god bokserie?

Huff og huff og huff
0
No votes
Tja... Har lest bedre
6
10%
Jeg kommer ikke til å lese den mer enn 1 gang!
3
5%
En av mine favorittserier!
39
67%
Dumt spørsmål: jeg leser ikke annet enn WoT!
10
17%
 
Total votes: 58

Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Tidshjulet – Bra eller dårlig?

Post by Lothair Mantelar »

På dette forumet er selvsagt den store andelen av oss meget subjektive når vi skal beskrive tidshjulet, eller WoT som det er mer kjent som. Jeg har snublet borti en hel del WoT-hatere på andre forum, of grunnene deres til å ikke like WoT virker meget overbevisende på meg.

Selvsagt er jeg en stor fan av serien, men jeg ser også at den har sine svakheter. En mann ved navn Werthead skrev dette på et annet forum om emnet.
Werthead wrote:The Wheel of Time's central desire is to rewrite the traditional, formulaic epic fantasy saga for the modern age. It even has a farmboy who discovers he has a destiny and sets out to save the world. However, Jordan subverts this nicely throughout the opening book of the series. His world is colder and more brutal than you'd expect and there is a nice sense of a society that is both familiar and alien at the same time (with women who have equal power to men in many nations, for reasons that seem fairly plausible). His sense of time and place is good, with the books coming across as an 18th Century drama set in a world of 14th Century technology. His attention to detail is superb in the first few books, giving his world a real feeling of weight. Although since outstripped by Bakker and Martin, Jordan's sense of history is also nicely well done and he understands the value of simultaneously pushing forward the current storyline whilst unveiling more of his world's painstakingly-constructed background. The Wheel of Time's immense depth of history, breadth of societies and general feeling of being a three-dimensional entity is easily its strongest point. Up until recently (the late 1990s), Jordan's world was easily the strongest secondary world created in fantasy since Middle-earth.

The writing is reminiscent of Stephen King, being nicely approachable and easy to read with occasional flashes of deeper ability. Jordan has fairly obvious archetypal characters, but gives them enough psychological depth to make them interesting. Mat's maturing over the series from a young rake to a guy with more of a sense of responsibility may hardly be the most original plot arc, but it is handled well, and Mat becomes by far the most interesting of the original cast by the time the books approach their climax. Perrin's grappling with authority and with his own inner rage makes an interesting subplot in later volumes, although this perhaps not handled as well as it could have been. The dilemmas faced by Rand, the central character, are perhaps closer to Paul Atreides at times than one feels entirely comfortable with, but are nevertheless more interesting than a stock fantasy author usually gives the hero. Rand's growing arrogance and stubborness in the second half of the series is an intriguing take on the 'power corrupts' motif. Jordan keeping Rand off-stage for much of the latter half of the series also keeps him fresh and interesting. There's no way the series could have lasted this long if it remained focused solely on this one character.

The storyline has a very nice evolution to it, starting as an action-adventure storyline and transforming gradually into a high-stakes political drama, then mixing the two together as the finale approaches. The scale of Jordan's world gives him a lot of elements to play around with and integrate into the story.

Now to the pace. The story evolves nicely up until around the seventh book or so. The ramping up of the threat the Dark One poses in line with the growing power levels of the characters is handled well, even though it feels a bit D&D-like at times: Myddraal, who pose a lethal threat to the characters in the first two or three books, are despatched like reeds in the wind later on as the characters continue to 'level up', necessitating the need for more powerful threats to be introduced (the shapeshifting gholam, the end-of-level bosses of the Forsaken, random element and recurring nemesis Padan Fain). There is also a problem, pointed out by SF ubercritic John Clute, that at times the storyline feels like it is bounching back and forth between random plot coupons: "We need to find the Eye of the World!" "We need to find the cursed dagger from Shadar Logoth!" "We need to find the a'dam bracelet in Tarabon!" "Quick! We must find the Bowl of Winds!" This can get wearying after a while.

Book 7, which for my money is the last 'good' book in the series, does a sterling job of setting up the penultimate phase of the story. Our heroes are suddenly all in place to move towards the ultimate resolution of the saga and, as Jordan said at the time, it was easy to see how the series could be wrapped up in perhaps three more books, making for an excellent ten-book fantasy series. However, Jordan dropped the ball. He tried a few experimental things which didn't work and his storylines got completely out of step with one another. The monster had finally slipped its leash, and it took Jordan three increasingly unfocused, tediously-plotted books to get it back on track. At the same time his writing skills slipped a little and you can sense the disillusionment with the series creeping in. Previously okay, if somewhat overdone, character touches suddenly become comedy caricatures of themselves (the braid-tugging, sniffing, folding-arms-under-breasts). Lots of chapters had nothing happening but the characters sitting around talking about the plot rather than getting on and advancing the plot. The Forsaken, the most feared servants of the ultimate force of evil in the universe, turned out to actually be the Keystone Cops. Books 8-10 (and 10 in particular) are pretty much reviled for not so much being bad in themselves (and they are) but also for sullying the memories of the excellent opening volumes.

But there is a bright light at the end of the tunnel. Book 11 was a lot better than that prior few books. Although some problems remain (the writing is still not as crisp and flowing as it was at the start and the pacing, although much increased, still isn't returned to furious page-turning status), there is a tremendous sense of the sun coming out from behind the clouds. The scenes at the end of the book do give you some hope that the end is finally in sight. And whilst Jordan is seriously ill, his condition has recently improved somewhat and he has claimed he can finish A Memory of Light within twelve months.

So there you have it: The Wheel of Time: IMO, the good outweighs the bad. Depending on your patience, you may find it worthwhile. I would seriously recommend skipping Books 8-10 and instead just reading online plot summaries, though.
Hva er deres tanker om emnet?
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Interessant innlegg, lenge siden jeg har lest bøkene nå, men det er ihvertfall tilfellet at bøkene begynte å falle litt etterhvert som man nærmet seg bok 10. Bok 11 derimot var helt klart på høyde med de gamle.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Skrev Werthead det der?! :shock:

Høh, jeg har alltid forestilt meg han som en av Dylanfanatics WoT-hatende horder...

Uansett, stemte "Tidshjulet er min favorittserie", selv om min tro på serien har sunket kraftig etter de siste par bøkene og mitt siste forsøk på gjenlesning. Bare så det er sagt, serien kommer alltid til å være favoritten min, selv om Jordan skulle gakke seg hen og bli scientolog, hvoretter han skrev Memory of Light i Ron L. HUbbards ånd.

Men i det store og hele er jeg egentlig ganske så enig med Werthead, jeg. Den første drøye halvdelen var strålende, mens de siste par bøkene kanskje ikke har vært helt på samme nivå.
I would seriously recommend skipping Books 8-10 and instead just reading online plot summaries, though.
Jeg er ikke nødvendigvis enig i dette utsagnet, men jeg vil oppfordre alle til å benytte seg av de norske kapittelsammendragene som ligger ute på hovedsiden. ;)

(Hvor fant du denne, Lothair M.?)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Werthead skrev dette på malazanempire.com, i en tråd om Robert Jordan. Jeg har alltid hatt stor respekt for ham, siden han er en av de mest beleste og velformulerte fantasy freakene på mine forum (han er vel egentlig en megasvær GRRM-fan...)

Jeg har hørt at bibliotekaren min også anbefaler folk å hoppe over de 5 (!) bøkene før KoD, noe jeg er strengt imot. RJ har falt kraftig i kvalitet, og jeg er ikke den største fanen av KoD heller, men å hoppe over bøker i en serie bare fordi de ikke er like gode; er tullete.

(Terje: Har du hørt om Chris W? )
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Jeg stemte også på at det er en favorittserie, selv om jeg også har lest bedre bøker. Men gromt er det nå likevel. Så nå gleder jeg meg bare til Drømmenes Kniv kommer ut. Det vil si at jeg må vente til jul, og eventuelt kjøpe den etterpå.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Vil si det er en av mine favorittserier, jeg leser jo andre ting også.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Lothair Mantelar wrote:Werthead skrev dette på malazanempire.com, i en tråd om Robert Jordan. Jeg har alltid hatt stor respekt for ham, siden han er en av de mest beleste og velformulerte fantasy freakene på mine forum (han er vel egentlig en megasvær GRRM-fan...)
Min kjennskap til Werthead strekker seg til det jeg har lest av ham på Wotmanias OF-forum, og til poster i de nokså random trådene jeg har lest på Westeros-forumet, men jeg har også stor respekt for ham. Fikk enda mer etter å ha lest denne greia du siterte her; folk med så nyanserte syn på saker og ting fortjener virkelig respekt.
Jeg har hørt at bibliotekaren min også anbefaler folk å hoppe over de 5 (!) bøkene før KoD, noe jeg er strengt imot. RJ har falt kraftig i kvalitet, og jeg er ikke den største fanen av KoD heller, men å hoppe over bøker i en serie bare fordi de ikke er like gode; er tullete.
Ja, for hvis du hopper over halve serien, da må den jo bare bli bedre, da. Dustebibliotekar... :roll:
(Terje: Har du hørt om Chris W? )
Nopes.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Post by Moghedien »

Jeg stemte også på at det er en av mine favoritt serier. Wot er kanskje ikke helt super-optimalistisk, men noe må da ha fått meg til å lese side opp og side ned. Og det går jo ann å ha flere favoritt serier! (som jo svaret sier) Og en av mine, er da altså Tidshjulet.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

(Terje: Har du hørt om Chris W? )
Nopes.[/quote]

Han er den største WoT-fanen jeg kjenner til. Han henger også på sffworld.com. Han er av den oppfatning at WoT er "the greatest story ever told". Sorry, gud: RJ er bedre :) :?
Min kjennskap til Werthead strekker seg til det jeg har lest av ham på Wotmanias OF-forum, og til poster i de nokså random trådene jeg har lest på Westeros-forumet, men jeg har også stor respekt for ham. Fikk enda mer etter å ha lest denne greia du siterte her; folk med så nyanserte syn på saker og ting fortjener virkelig respekt.


Werthead er absolutt en flink fyr. Noen sine poster scroller man forbi. Werthead sine (og dine og Lokis) må man rett og slett bare studere nøye og la seg imponere av.
Ja, for hvis du hopper over halve serien, da må den jo bare bli bedre, da. Dustebibliotekar...
Hehe. Ho er litt dum når det kommer til WoT, men til vanlig er jeg nesten forelsket i henne. Ho kjøper inn alle fantasybøkene jeg ber henne om (Ho sier: "hvorfor leie de inn fra andre bibliotek når man kan eie dem?) Og siden ho kjøpte den første i en serie - må ho kjøpe resten. Ei likandes dame det der. Den gamle biblotekaren min ble så lei av mine bisarre bokbestillinger at ho satt seg på kontoret hver gang jeg snek meg inn på biblioteket. Til slutt måtte jeg overfalle henne i gangene med lapper av hvilke bøker jeg ville ha, hvorfra ho kunne leie dem osv osv.

Yay for gode bibliotekarer - selv om de har sine feil :D

Meningen med denne tråden er at vi skal diskutere hva som er bra og dårlig med WoT, ikke om det er din favoritt-serie (selv om du godt kan nevne det også :wink: ) Gjør som Werthead og skriv hva som er galt med WoT, og hva som er bra. Det blir en mye morsommere diskusjon av det.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Vel, det største problemet med WoT er kanskje at bøkene kan være litt ufokuserte til tider, samt at de kvinnelige karakterene blir stereotype, i tillegg til at de blir alt for like.

Men det er egentlig tre år siden sist jeg leste WoT på originalspråket, så... og i de oversatte utgavene jeg har lest nå i år er det språket jeg har størst problemer med, men jeg er litt usikker på om RJ eller Olaf Havnes skal ha skylda for akkurat det... :?

ENdRA: Vi hadde en lignende diskusjon i vår, og selv om den egentlig gikk på litt andre ting, kan den være relevant her:
http://www.tidshjulet.net/forum/viewtop ... 28&start=0
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: Tidshjulet – Bra eller dårlig?

Post by Loki »

Tja... har lest (langt) betre....

Einig med det meste i originalsitatet her, men ein ting må eg hakke på:
Werthead wrote:Previously okay, if somewhat overdone, character touches suddenly become comedy caricatures of themselves (the braid-tugging, sniffing, folding-arms-under-breasts).
Seriøst, dei "character touches"'ene var repetitive, irriterende og overdrevne lenge før bok 8. I alle fall innan bok 6, om ikkje endå lengre før. Trur nesten eg vil våge meg på å sei rundt 3-4 alt. No er det rett nok kun Nynaeve, Elayne og i mindre grad Egwene eg siktar til med den kommentaren, men utover dei er det då egentleg ikkje så mange som har sånne idiotiske "character touches" uansett.

Og eg tykkjer han er for positiv på eit stort tal av karakterene - ok, dei tre kjernekarakterene har ein fin og grei progresjon som eg ikkje vil hakke på, men, uff, når ein må trekke DET fram som eit kvalitetstrekk føler eg ein egentleg berre griper etter halmstrå. Fyrste bok i Elizabeth Moon sin "The Deed of Paksenarrion" aleine har like mykje karakterutvikling enn Rand, Perrin og Mat har til saman i dei fyrste sju bøkene, spør du meg - og som fastslått, dei sju fyrste er dei "gode" bøkene.

Verdsbygginga er Jordan veldig god på, kan godt understreke det - det er antakeleg det einaste punktet i det sitatet der eg føler han gjerne kunne dvelt endå meir ved noko positivt (stort sett er eg enten einig eller føler han er litt vel snillistisk) - det er antakeleg hans største styrke, og det einaste feltet der eg føler han seriøst kan måle seg med mine favorittar i sjangeren utan at det blir rein utklassing. Eg liker ikkje verda hans spesielt godt, mykje fordi eg ikkje er så begeistra for mytologien hans, fantasirasene hans og ikkje minst karakterene i verda hans, men den er heilt utan tvil enormt godt gjennomarbeida, konstruert, gjennomtenkt og like godt presentert for lesaren.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Jeg er jo ikke noen super fan av RJ og er enig i det meste som blir skrevet. Nei seriøst jeg liker ikke engang tFoH så, men av en eller annen grunn digger jeg de fire første. Lest bedre.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Loki wrote:Og eg tykkjer han er for positiv på eit stort tal av karakterene - ok, dei tre kjernekarakterene har ein fin og grei progresjon som eg ikkje vil hakke på, men, uff, når ein må trekke DET fram som eit kvalitetstrekk føler eg ein egentleg berre griper etter halmstrå.
Bøkene står og faller på de tre hovedkarakterene, Rand spesielt, og er et så vesentlig tema at det så absolutt bør nevnes i en WoT-vurdering.
Last edited by stefan_hoy on Sat Dec 16, 2006 0:21, edited 1 time in total.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

Terje wrote:Men det er egentlig tre år siden sist jeg leste WoT på originalspråket, så... og i de oversatte utgavene jeg har lest nå i år er det språket jeg har størst problemer med, men jeg er litt usikker på om RJ eller Olaf Havnes skal ha skylda for akkurat det... :?
Havnes oversatte bare den første boka; har du lest flere på norsk nå i år, og merket du i så fall noen forskjell mellom dem og den første?
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Begynte på "Den store jakten" i august en gang, og er fortsatt et ganske langt stykke unna halvveis i den (For å si det sånn, når jeg nå åpna den for å sjekke hvem oversetteren er, var det første gang jeg åpna den på to måneder eller mer.)

Jeg husker ikke så veldig godt om språket utvikla seg noe fra "Verdens Øye", men da jeg kikka litt over det nå virka det som at dialogen kanskje kunne være noe blodfattig i utgangspunktet. Skal prøve å få kikka litt mer på det i juleferien -- sammenligne original og oversettelse -- og se om jeg kan si noe mer etter å ha gjort det.

ENDRA: Så er det naturligvis et spørsmål, da, hvorvidt jeg er god nok i engelsk til å vurdere om Jordans språk er godt eller ikke. Leste gjennom deler av bloggen min i dag, og hvis jeg skal dømme etter den må jeg nesten svare at nei, det er jeg ikke. :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply