Videregående
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Videregående
Vel, nå nærmer tiden seg da noen av oss skal søke på videregående skole.
Jeg startet denne tråden av to grunner:
1. Vi som skal søke kan fortelle hva vi har tenkt på, hvorfor og eventuelt andre ting som har med det å gjøre
2. Dere litt mer erfarne (og eldre) kan fortelle hvordan dere syns det er der dere går/har gått.
Å lese andres erfaringer og tanker kan være til hjelp når du selv skal ta valget.
Så her trenger ingen å være beskjeden. Ingen skal mobbe noen for et valg man tar!
Jeg startet denne tråden av to grunner:
1. Vi som skal søke kan fortelle hva vi har tenkt på, hvorfor og eventuelt andre ting som har med det å gjøre
2. Dere litt mer erfarne (og eldre) kan fortelle hvordan dere syns det er der dere går/har gått.
Å lese andres erfaringer og tanker kan være til hjelp når du selv skal ta valget.
Så her trenger ingen å være beskjeden. Ingen skal mobbe noen for et valg man tar!
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
Vanskelig valg. Hvis du vet at du vil bli rørlegger, så er det jo ikke noe problem, men de færreste vet jo hva de vil bli. Er jo lett å anbefale allmenn. Selv tok jeg allmenn, gav meg 3 år til å tenke på. Nå, 5 år senere, vet jeg fortsatt ikke, men jeg er jo litt spesiell.
Uansett, videregående er mer ansvar, men det er fortsatt for lite ansvar spør du meg.
Uansett, videregående er mer ansvar, men det er fortsatt for lite ansvar spør du meg.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Jeg tenker også på musikklinja. Eller helst drama, da, men førsteåret er nå det samme likevel. Angående hybel er ikke det bare en strek i regninga, det er flere av dem. Ikke det at det plager meg stort å bo borte, da man uansett får borteboer-stipend (om du ikke bor på andre sida av fylkesgrensa).
Spørsmålet er vel rett og slett om jeg kommer inn der jeg vil. Enten må jeg noen mil sørover, eller så kommer jeg ikke inn der, og må enda lenger nordover. Men dette vil tiden vise.
Tar man musikk, dans og drama får man jo studiespesialisering. Dette er selvfølgelig en fordel, om man ikke får realfaget. Men det er egentlig ikke så farlig, er man innstilt på å studere videre tåler man et år ekstra for realfaget.
Alternativet til hybel-skolene, hvor jeg kommer inn på minst en av dem, så det er egentlig ikke relevant problemstilling, må være allmenn i nærområdet, med fordypning i latin.
Spørsmålet er vel rett og slett om jeg kommer inn der jeg vil. Enten må jeg noen mil sørover, eller så kommer jeg ikke inn der, og må enda lenger nordover. Men dette vil tiden vise.
Tar man musikk, dans og drama får man jo studiespesialisering. Dette er selvfølgelig en fordel, om man ikke får realfaget. Men det er egentlig ikke så farlig, er man innstilt på å studere videre tåler man et år ekstra for realfaget.
Alternativet til hybel-skolene, hvor jeg kommer inn på minst en av dem, så det er egentlig ikke relevant problemstilling, må være allmenn i nærområdet, med fordypning i latin.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Dersom du i det hele tatt har ambisjoner om å gjøre noe mer etter videregående, så velg almennfag. Da har du alle muligheter åpne for deg etterpå.
Dersom du er i tvil om hva du vil bli, men vet at du har firere og femmere i realfag, så velg realfag videre. Alltid greit å ha i tilfelle...
Dersom du er i tvil om hva du vil bli, men vet at du har firere og femmere i realfag, så velg realfag videre. Alltid greit å ha i tilfelle...
Urban tilværelse
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Hva mener du her? Slik jeg leser det her er yrkesfaglige linjer bare tull?Ceres wrote:Dersom du i det hele tatt har ambisjoner om å gjøre noe mer etter videregående, så velg almennfag. Da har du alle muligheter åpne for deg etterpå.
Tør jeg minne om at de yrkesfaglige linjene stort sett er dem samfunnet lever av? Det er greit nok å bli lærer, lege og ingeniør og professor, men ikke nødvendigvis så samfunnsnyttig. Vi har like mye nytte av snekkere, pleiere, kokker og sjåfører, som noe av det jeg nevnte først. Sistnevnte kan da absolutt ha ambisjoner de. Om snekring og kjøring er det artigste de vet kan de vel bli det.
(Jeg innser at du sannsynligvis ikke mente det jeg leste, men jeg bare måtte få det sagt.)
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
stefan_hoy
- Den Fortapte

Jeg anbefaler dere å følge interessene deres. Liker du drama, velg ei dramalinje, men sørg for å jobbe (litt) i de andre fagene også -- mye endrer seg på tre år, og et godt vitnemål er veldig kjekt å ha.
Lillesøsteren min går på en musikkskole, der hun har fått fordypningsfag, slik at hun havner på en like gunstig "sluttpakke" hva studiepoeng/vekttall angår, som allmennfaglige linjer. Hva denne praksisen er, vil sikkert variere, hun går på en privatskole.
Et godt råd: bruk yrkesrådgiveren på skolen. Prøv å finn en løsning som er i tråd med interessene dine, uten at du stenger mange veier videre for høyere utdanning.
Lillesøsteren min går på en musikkskole, der hun har fått fordypningsfag, slik at hun havner på en like gunstig "sluttpakke" hva studiepoeng/vekttall angår, som allmennfaglige linjer. Hva denne praksisen er, vil sikkert variere, hun går på en privatskole.
Et godt råd: bruk yrkesrådgiveren på skolen. Prøv å finn en løsning som er i tråd med interessene dine, uten at du stenger mange veier videre for høyere utdanning.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Gå etter dine interesser. Og søk om stipend hvis du flytter hjemmefra. Selv gikk jeg allmenn, fordelen med det er at det er et springbrett til videre utdannelse selv om du jo alltids kan ta allmennfaglig påbygning, selv om jeg mener det er sløsing med år. 
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Jeg synes også at å gå allmenn kan være lurt med tanke på videre utdanning, men samtidig må man jo tenke på om man i det hele tatt kunne tenke seg noen av yrkene man i så fall kan videreutdanne seg til. Så vidt jeg vet er det bare lege, psykiatri, ingeniør og noen til som krever spesiell studiekompetanse.
Jeg har ingen planer om å bli noen av disse yrkene, og derfor ser jeg på musikk-linja som alternativ fordi jeg tror det kan gi motivasjon til å fullføre. Dessuten får man mer enn "bare" generell studiekompetanse. Man lærer jo mer innenfor musikk, og det er en god mulighet til å finne ut om man ønsker å utdanne seg videre innenfor musikk eller ikke.
Men så var det dette med hybel, da... Er det mange som bor på hybel her? Hvordan er det? Hva bør man passe på? Tips?
Jeg har ingen planer om å bli noen av disse yrkene, og derfor ser jeg på musikk-linja som alternativ fordi jeg tror det kan gi motivasjon til å fullføre. Dessuten får man mer enn "bare" generell studiekompetanse. Man lærer jo mer innenfor musikk, og det er en god mulighet til å finne ut om man ønsker å utdanne seg videre innenfor musikk eller ikke.
Men så var det dette med hybel, da... Er det mange som bor på hybel her? Hvordan er det? Hva bør man passe på? Tips?
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
Gikk elektro sjøl, og syns det var bra nok, sånn bortsett fra at det aldri blei elektriker av meg..hansito wrote:Jeg har selv tenkt å gå elektrolinja, og ta påbygging til generell studiekompetanse etter det, noen her som vet noe særlig omkring påbygging?
Har et par kompiser som har tatt allmen pb. og det virker som det funka bra.. Ingen av dem var i nærheten av det du kan kalle skolelys, men de klarer seg fint allikevel.
Who's that riding into the sun.
Who's the man with the itchy gun.
Who's the man who kills for fun!
Psy-cho Dad. Psycho Dad. Psycho Dad!
He sleeps with a gun, but he loves his son.
Killed his wife 'cause she weighed a ton... Psycho Dad!
Who's the man with the itchy gun.
Who's the man who kills for fun!
Psy-cho Dad. Psycho Dad. Psycho Dad!
He sleeps with a gun, but he loves his son.
Killed his wife 'cause she weighed a ton... Psycho Dad!