"The Drawing of the Dark" av Tim Powers
Posted: Sun Mar 11, 2007 14:37
The Drawing of the Dark
av Tim Powers
Først utgitt i 1979
328 sider
Gollancz Fantasy Masterworks, 2002
Venezia, vinteren 1529. Den middelaldrende leiesoldaten Brian Duffy -- irsk av fødsel -- blir av den mystiske Aurelianus ansatt som utkaster på en kro i Wien. Aurelianus betaler klekkelig -- faktisk så mye at Duffy blir mistenksom -- og ber ham dra i forveien. Brian godtok tilbudet nokså motvillig, for det er bare tre år siden han sist forlot Wien, da flyktende fra en kjærlighetsaffære som gikk ad undas, og ridende sammen med en hær på vei for å slåss med tyrkerne. Duffy var en av de får overlevende fra dette slaget, og er overbevist om at tyrkerne i løpet av 1529 kommer til å angripe Wien og innta byen. Likevel lar han seg overtale til å reise, siden han håper at han kan loppe Aurelianus for litt penger og stikke før tyrkerne kommer.
Duffy har ikke kommet langt ut av Venezia før han begynner å mistenke at noe er galt. Faktisk blir han angrepet av snikmordere før han kommer seg om bord i skipet som skal frakte ham fra Venezia til Trieste, og i Trieste havner han på et eller annet merkelig vis i det mystiske Bacchus’ vinhus. På veien gjennom de Julianske Alper blir han igjen angrepet, men det går ikke lang tid før han får ri i fred. Eller, fred og fred. Han blir nemlig eskortert gjennom fjellene av forskjellige fabelvesener, noe som nesten er mer forstyrrende enn daglige angrep fra snikmordere. Og da han kommer til Wien, blir ting bare enda verre.
Det er vanskelig å si noe mer om plottet etter dette, siden nesten et hvert element jeg røper vil ødelegge følelsen av oppdagelse du vil få etter som handlinga, settinga og historien kommer for en dag. Jeg kan imidlertid si at det i Wien dukker opp gamle danske vikinger, gamle flammer, gamle magikere, gamle konflikter, pukkelrygga artillerister, et gammelt vertshus bygd på et gammelt kloster bygd på et gammelt romersk fort, keltisk og norrøn mytologi, Arthur-myter, mye annet rart, og en meget spesiell oppskrift på mørkt øl.
Alt dette blir formidla gjennom et godt og flytende språk. Powers dveler sjelden eller aldri ved uvesentlige detaljer -- hvis han da ikke kan slå humoristisk mynt på dem -- og hele boka er gjennomsyra av en rett-på-sak-følelse. Dette kan være en konsekvens av både handlinga -- som foregår i en av Europas mørkeste stunder -- og hovedpersonen -- Brian Duffy har vært leiesoldat i nesten tjue år, og har på grunn av dette blitt en person med liten tålmodighet for nonsens --, men mest av alt er det Powers skrivestil som er årsaken: Mannen har en beundringsverdig evne til å holde seg midt på veien, uten å tippe over i verken for overdådige eller for knappe beskrivelser. I tillegg har han en vittig penn, og de fleste av karakterene hans er gamle nok til å være fryktelig tørre.
Jeg har tidligere sammenligna denne boka med verker av Gaiman, Erikson og Lynch, og sammenligninga holdt utrolig nok hele veien gjennom. Powers bruker mytologi på en måte som minner meg så mye om Gaiman (og for den saks skyld også Clarke, dog i nogen mindre grad) at jeg har blitt overbevist om at Powers må være en av Gaimans inspirasjonskilder. Hvis jeg måtte beskrive ”The Drawing of the Dark” ved bruk av et annet verk, ville jeg sagt at den er en mer stedsbundet ”American Gods”, med mer krig. Erikson- og Lynch-elementene er mindre framtredende, men skildringa av kyniske men kompetente veteraner minner meg fryktelig mye om Erikson, og hele boka er gjennomsyra med den samme holdninga som gjorde ”The Lies of Locke Lamora” til en fryd å lese: Du får følelsen av at boka er skrevet av en virkelig entertainer, en historieforteller hvis fremste oppgave er å formidle ei historie.
For selv om man i disse islamofobe tider kan tolke litt av hvert inn i bokas grunnpremiss, er ”The Drawing of the Dark” herlig fri for politiske eller sosiale budskap (selv om den som alle seriøse bøker der soldater spiller en framtredende rolle, kan sies å være anti-krig -- i alle fall anti-krigsforherligelse), prekener, og andre slike ting. Heller enn å bry seg så alt for mye om slike ting, undersøker Powers det samme som Jordan i stor grad gjør: Hva helt vanlige mennesker gjør når de plutselig må innta rolla som helt.
For å konkludere, tror jeg dette er en av de beste fantasyromanene jeg har lest. Kombinasjonen av Low og noe som kan ligne på Epic er plettfri, plottet flyter godt, språket er enkelt men nøyaktig, og karakterene er vittige og lette å like. ”The Drawing of the Dark” anbefales for alle som liker Neil Gaiman, eller som er interesserte i mytologi, sentraleuropeisk historie, eller rett og slett bare knakende gode fortellinger.
(I tillegg er det morsomt at bokas tittel kan ha minst tre betydninger, som alle kommer frem rimelig tidlig i historia. Umberto Eco ville ha hatt sansen for dette.)
av Tim Powers
Først utgitt i 1979
328 sider
Gollancz Fantasy Masterworks, 2002
Venezia, vinteren 1529. Den middelaldrende leiesoldaten Brian Duffy -- irsk av fødsel -- blir av den mystiske Aurelianus ansatt som utkaster på en kro i Wien. Aurelianus betaler klekkelig -- faktisk så mye at Duffy blir mistenksom -- og ber ham dra i forveien. Brian godtok tilbudet nokså motvillig, for det er bare tre år siden han sist forlot Wien, da flyktende fra en kjærlighetsaffære som gikk ad undas, og ridende sammen med en hær på vei for å slåss med tyrkerne. Duffy var en av de får overlevende fra dette slaget, og er overbevist om at tyrkerne i løpet av 1529 kommer til å angripe Wien og innta byen. Likevel lar han seg overtale til å reise, siden han håper at han kan loppe Aurelianus for litt penger og stikke før tyrkerne kommer.
Duffy har ikke kommet langt ut av Venezia før han begynner å mistenke at noe er galt. Faktisk blir han angrepet av snikmordere før han kommer seg om bord i skipet som skal frakte ham fra Venezia til Trieste, og i Trieste havner han på et eller annet merkelig vis i det mystiske Bacchus’ vinhus. På veien gjennom de Julianske Alper blir han igjen angrepet, men det går ikke lang tid før han får ri i fred. Eller, fred og fred. Han blir nemlig eskortert gjennom fjellene av forskjellige fabelvesener, noe som nesten er mer forstyrrende enn daglige angrep fra snikmordere. Og da han kommer til Wien, blir ting bare enda verre.
Det er vanskelig å si noe mer om plottet etter dette, siden nesten et hvert element jeg røper vil ødelegge følelsen av oppdagelse du vil få etter som handlinga, settinga og historien kommer for en dag. Jeg kan imidlertid si at det i Wien dukker opp gamle danske vikinger, gamle flammer, gamle magikere, gamle konflikter, pukkelrygga artillerister, et gammelt vertshus bygd på et gammelt kloster bygd på et gammelt romersk fort, keltisk og norrøn mytologi, Arthur-myter, mye annet rart, og en meget spesiell oppskrift på mørkt øl.
Alt dette blir formidla gjennom et godt og flytende språk. Powers dveler sjelden eller aldri ved uvesentlige detaljer -- hvis han da ikke kan slå humoristisk mynt på dem -- og hele boka er gjennomsyra av en rett-på-sak-følelse. Dette kan være en konsekvens av både handlinga -- som foregår i en av Europas mørkeste stunder -- og hovedpersonen -- Brian Duffy har vært leiesoldat i nesten tjue år, og har på grunn av dette blitt en person med liten tålmodighet for nonsens --, men mest av alt er det Powers skrivestil som er årsaken: Mannen har en beundringsverdig evne til å holde seg midt på veien, uten å tippe over i verken for overdådige eller for knappe beskrivelser. I tillegg har han en vittig penn, og de fleste av karakterene hans er gamle nok til å være fryktelig tørre.
Jeg har tidligere sammenligna denne boka med verker av Gaiman, Erikson og Lynch, og sammenligninga holdt utrolig nok hele veien gjennom. Powers bruker mytologi på en måte som minner meg så mye om Gaiman (og for den saks skyld også Clarke, dog i nogen mindre grad) at jeg har blitt overbevist om at Powers må være en av Gaimans inspirasjonskilder. Hvis jeg måtte beskrive ”The Drawing of the Dark” ved bruk av et annet verk, ville jeg sagt at den er en mer stedsbundet ”American Gods”, med mer krig. Erikson- og Lynch-elementene er mindre framtredende, men skildringa av kyniske men kompetente veteraner minner meg fryktelig mye om Erikson, og hele boka er gjennomsyra med den samme holdninga som gjorde ”The Lies of Locke Lamora” til en fryd å lese: Du får følelsen av at boka er skrevet av en virkelig entertainer, en historieforteller hvis fremste oppgave er å formidle ei historie.
For selv om man i disse islamofobe tider kan tolke litt av hvert inn i bokas grunnpremiss, er ”The Drawing of the Dark” herlig fri for politiske eller sosiale budskap (selv om den som alle seriøse bøker der soldater spiller en framtredende rolle, kan sies å være anti-krig -- i alle fall anti-krigsforherligelse), prekener, og andre slike ting. Heller enn å bry seg så alt for mye om slike ting, undersøker Powers det samme som Jordan i stor grad gjør: Hva helt vanlige mennesker gjør når de plutselig må innta rolla som helt.
For å konkludere, tror jeg dette er en av de beste fantasyromanene jeg har lest. Kombinasjonen av Low og noe som kan ligne på Epic er plettfri, plottet flyter godt, språket er enkelt men nøyaktig, og karakterene er vittige og lette å like. ”The Drawing of the Dark” anbefales for alle som liker Neil Gaiman, eller som er interesserte i mytologi, sentraleuropeisk historie, eller rett og slett bare knakende gode fortellinger.
(I tillegg er det morsomt at bokas tittel kan ha minst tre betydninger, som alle kommer frem rimelig tidlig i historia. Umberto Eco ville ha hatt sansen for dette.)