Hurins Barn av JRR Tolkien

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Hurins Barn av JRR Tolkien

Post by Lothair Mantelar »

Hurins Barn
av JRR Tolkien

Antall sider: 296 (inkludert er diverse tillegg fra redaktøren, Christopher Tolkien)
Finnes på: Norsk, Engelsk.

“Hurins barn” er en av to historier som gamlefar Tolkien syntes var gode nok til at de fortjente spesiell oppmerksomhet. Den andre historien er den om Beren og Luthien, men den blir behørig omtalt i andre utgitte verker. “Hurins Barn” derimot har kun tidligere blitt utgitt i en forkortet form, og det er ikke før i år at vi endelig får høre hele beretningen.

Jeg må innrømme at jeg ikke her 100 % stødig på alle slektstavlene til Tolkien, noe som er dumt når jeg først skal skrive en anmeldelse. Tolkien bruker lang tid på navn og ætt, men dessverre detter slik informasjon like fort inn som ut. “Hurins barn” dreier seg om den ulykkelige skjebnen til Turin Hurinssønn. I det store slaget mot Morgoth blir Hurin tatt til fange og en forbannelse blir lagt over hans familie. Boka beskriver i detalj det som følger, og jeg kvier meg for å si mer om selve plottet. Dette er nemlig ingen lykkelig historie - det er en tragedie. Man kan med letthet se for seg at denne historien ble fortalt rundt peisbålene i Midgard, noe den muntlige fortellerstilen til Tolkien også gjenspeiler. Jeg må si det er lenge siden jeg leste noe lignende og det var særs morsomt å stifte et nytt bekjentskap med kjente navn og land.

Men dette er ei bok som kun er egnet for de som allerede kjenner til Midgard og dets historie. Har du ikke lest Silmarillion eller Ringenes Herre vil jeg ikke anbefale deg å plukke opp “Hurins Barn”. Historien står med letthet på egne ben, men den er også en historie som er for spesielt interesserte. Jeg er nettopp en slik, og gir dermed “Hurins Barn” en stødig 8/10 - men et av poengene blir gitt kun for nostalgiens skyld.

*Boknote: Er du Tolkien-fan så bør du løpe og kjøpe den illustrerte utgaven av “Hurins Barn”. Det er lenge siden jeg har kost meg slikt med å studere ei bok. Den er virkelig verdt hver eneste krone.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Chiad
Asha’man
Asha’man
Posts: 346
Joined: Mon Jun 18, 2007 19:27
Location: Stavanger

Post by Chiad »

hmm..jeg har lest ringenes herre, men ikke hurins barn, kanskje jeg burde lese den? skal legge d ved minnet.
hobbiten var jo ganske bra syns jeg, han skriver mange gode bøker
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Har hørt at den bare er for spesielt intreserte jeg da...
Som vann til tørst strupe
Chiad
Asha’man
Asha’man
Posts: 346
Joined: Mon Jun 18, 2007 19:27
Location: Stavanger

Post by Chiad »

hurins barn? eller hobbiten??
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Hurins Barn.

Hobbiten er jo koselig da.
Som vann til tørst strupe
Chiad
Asha’man
Asha’man
Posts: 346
Joined: Mon Jun 18, 2007 19:27
Location: Stavanger

Post by Chiad »

ja, hobbiten var ganske så koselig..men ringenes herre var litt frustrerende i slutten når frodo må reise :? kanskje jeg skal lese hurins barn, har du lest den??
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Re: Hurins Barn av JRR Tolkien

Post by Akira »

Lothair Mantelar wrote:Er du Tolkien-fan så bør du løpe og kjøpe den illustrerte utgaven av “Hurins Barn”. Det er lenge siden jeg har kost meg slikt med å studere ei bok. Den er virkelig verdt hver eneste krone.
Kan ikke annet enn å si meg 100% enig her. Jeg leste den dog på engelsk. Foretrekker det slik, blir mest riktig mht navn, steder, slektstavler og ting.

Chiad: Hvis du skal lese den så anbefaler jeg egentlig at du begir deg ut på Silmarillion først. Så får du hele historien og tidsperspektivet. For som sagt så er The Children of Húrin bare en historie i en veldig stor "bibel" om Midgard.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Meister Hæ?
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 7
Joined: Mon Jan 08, 2007 18:44

Re: Hurins Barn av JRR Tolkien

Post by Meister Hæ? »

Akira wrote:
Lothair Mantelar wrote:Er du Tolkien-fan så bør du løpe og kjøpe den illustrerte utgaven av “Hurins Barn”. Det er lenge siden jeg har kost meg slikt med å studere ei bok. Den er virkelig verdt hver eneste krone.
Kan ikke annet enn å si meg 100% enig her. Jeg leste den dog på engelsk. Foretrekker det slik, blir mest riktig mht navn, steder, slektstavler og ting.

Chiad: Hvis du skal lese den så anbefaler jeg egentlig at du begir deg ut på Silmarillion først. Så får du hele historien og tidsperspektivet. For som sagt så er The Children of Húrin bare en historie i en veldig stor "bibel" om Midgard.
Eg føretrekk den på engelsk litt på grunn av språket òg. Han skreiv på ein fin måte.

Og eg trur den er best å lese omlag samtidig som Silmarillion, og lese ein mindre tilfeldig valgd bok i staden for kapittelet om Hùrinsborna.
Chiad
Asha’man
Asha’man
Posts: 346
Joined: Mon Jun 18, 2007 19:27
Location: Stavanger

Post by Chiad »

takk for rådene, skal huske på d.. :P
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Chiad wrote:ja, hobbiten var ganske så koselig..men ringenes herre var litt frustrerende i slutten når frodo må reise :? kanskje jeg skal lese hurins barn, har du lest den??
Har ikke lest ringenes herre, målet mitt for sommeren det :wink:

Men faren min har lest Hurins barn. Og han sa den var veldig tung, og ikke noe for folk som ikke var meget intresert i ringenes herre, og historien bak det eller no.
Som vann til tørst strupe
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Den er ikke særlig tung akkurat synes jeg. Men den er absolutt ikke noe vits i å lese hvis du ikke er noe særlig inn i Tolkien. Du må liksom ha litt greie på historien om alt egentlig, skapelsen, de første menneskene, alvene og deres krig mot Morgoth osv.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Tror jeg på. Man bør vel ha lest Ringenes herre først. Og similarionen, noe som er et prosjekt i seg selv.
Som vann til tørst strupe
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Du sier den er ganske muntlig i fortellerstilen, men likevel sammenligner du med Silmarrillion. Hvorfor det?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Sauegjeteren wrote:Du sier den er ganske muntlig i fortellerstilen, men likevel sammenligner du med Silmarrillion. Hvorfor det?
Tolkien kan deles opp i to forskjellige forfattere. Tolkien, novelisten og Tolkien, historikeren. "Hurins barn" er mer som gjengivelse av en kjent historie enn en fortelling som Ringenes Herre. De er kanskje ikke helt like i stil, men i formål og resultat er ikke sammenligningen med Silmarillion særlig dum :wink:

Jeg leser også vanligvis bøker på engelsk i stedet for norsk, men her hvor jeg bor er utvalget av engelske bøker nokså dårlig. Men når det er sagt så synes jeg ikke oversettelsen satte noen form for demper på opplevelsen av boka.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Chiad
Asha’man
Asha’man
Posts: 346
Joined: Mon Jun 18, 2007 19:27
Location: Stavanger

Post by Chiad »

Kan noen fortelle meg om denne Silmarillion?? Hva den handler om o.s.v..
Post Reply