The Name of the Wind av Patrick Rothfuss

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

ninin wrote: Lucifer ville jeg sagt var den desidert mest geniale personligheten i isfolket da ^_^
Ettersom Sandemo visstnok påstår å ha omtrent hatt samtaler med fyren og oppriktig tru på store deler av det Lucifer seier i bøkene; ikkje så uventa.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Ninin
Hengiven
Hengiven
Posts: 164
Joined: Mon Jul 23, 2007 13:11
Contact:

Post by Ninin »

Å så frustrert jeg er. Vil begynne på "Name of the Wind" idag jeg, men den er her tidligst den 18. :x
Også kalt Tyr, Old Anger (eller bare et av ordene), Nin, Amon, og Brian. Velg selv :D
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Biblioteker har ikke kjøpt den :cry: Må vente helt til julehandelen med å få kjøpt den.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Da må de ha bestilt fra en eller annen norsk leverandør - Amazon.co.uk bruker ikke mer enn høyst fem dager på å sende en lagervare. Jeg har sympati for deg, Ninin: Å vente på bøker er ikke mye gøy (sa han som gjør dette for ca. 20 bøker i året. Minst.)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg bestilte boka i forrige uke engang, etter å ha lest SFX sin anmeldelse. Som kombinert med Lottas altså klarte å overtale meg. Dessverre bestilte jeg den sammen med noen tegneserier som de ikke hadde inne akkurat da, og valgte å få kjøpene mine tilsendt i så få sendinger som mulig, så jeg tror ikke den kommer på ei stund. Men da får jeg i alle fall tid til å lese ferdig Gloriana.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ninin
Hengiven
Hengiven
Posts: 164
Joined: Mon Jul 23, 2007 13:11
Contact:

Post by Ninin »

Har fått boka. Er på Kapitel 38. Mektig imponert foreløpig, er litt bekymret for
Spoiler
dette universitetet han skal inn på da,
minner meg om Harry Potter. :lol:

Ikke at jeg har noe imot Harry Potter liksom 8)
Også kalt Tyr, Old Anger (eller bare et av ordene), Nin, Amon, og Brian. Velg selv :D
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Ja, det var jeg også, men heldigvis var det forskjellig nok til at jeg ikke brydde meg stort om det. Dette er jo tross alt ikke verdens mest originale fantasybok - bare en av de best skrevne. Prosaen hans er fantastisk, ikke sant?
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

er den ikke egentlig ganske nyskapende innenfor rammene av den relativt uoriginale genren, da? Det er i alle fall det jeg har hørt...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Alt er selvsagt relativt. Jeg synes den var mer enn nok original (med unntak av universitetet, som er et nokså oppbrukt verktøy) i hvordan den ble fortalt, men jeg har sett dem som mener det motsatte også. Når skal du lese denne, Terje? :evil: :P
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Vanskelig spørsmål å svare på, ettersom jeg allerede har begynt på den. Er ikke akkurat imponert av de første 60 sidene -- det var et litt shabby språk (en hel drøss med meningsløse, slappe metaforer og en del ganske døv besjeling, i tillegg til noen flaue beskrivelser, blant anna), men etter at han kom i gang med fortellinga av historia si ble det straks bedre.

Kan ikke akkurat påstå at jeg holder på å sprekke av nysgjerrighet for å finne ut hva og hvem Kvothe pleide å være, men det kan hende det kommer når jeg kommer litt nærmere innpå karakteren...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg advarte da om at de første femti sidene var nokså tamme i forhold til resten (og boka er ganske tykk).
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Ninin
Hengiven
Hengiven
Posts: 164
Joined: Mon Jul 23, 2007 13:11
Contact:

Post by Ninin »

Helsike det var svinbra bok. Det var som å komme ut til frisk vårluft etter å ha tilbragt tiden i et trangt kott med et dusin personer i lengre tid.

Boken brøt med nærmest alt av klisjeer. Jeg skal ikke prøve å beskrive den boken her en gang, bare les den! :D
Også kalt Tyr, Old Anger (eller bare et av ordene), Nin, Amon, og Brian. Velg selv :D
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

:D

Nå ble jeg glad. Neste bok ut for deg er "The Lies of Locke Lamora" av Scott Lynch.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Ninin
Hengiven
Hengiven
Posts: 164
Joined: Mon Jul 23, 2007 13:11
Contact:

Post by Ninin »

Anbefalingene dine eier, så neste gang jeg skal på Amazon så skaffer jeg Lies of Locke Lamora. 8)
Også kalt Tyr, Old Anger (eller bare et av ordene), Nin, Amon, og Brian. Velg selv :D
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Og du virker å ha god en veldig god smak, så du burde like godt bestille bok 2 i The Gentleman Bastard Sequence, "Red Seas under Red Skies" av Scott Lynch :wink:
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Post Reply